דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

נחתם הסדר הסוכנות

ביום שני (09/11) נחתם הסכם בין התנועה הקיבוצית לסוכנות היהודית שמסדיר את החובות שנותרו מסיוע של הסוכנות לבנייה בקיבוצים, שלטענתה היו הלוואות והקיבוצים טענו שהם מענקים
מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר ויו"ר הסוכנות היהודית, יצחק הרצוג
מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר ויו"ר הסוכנות היהודית, יצחק הרצוג

בשנת 2007 נערך "הסדר הסוכנות" בו נפרעו מרבית חובות הקיבוצים לסוכנות היהודית תמורת הנחה משמעותית. ההסדר לא פתר את "חובות השיכון": סיוע של הסוכנות לבנייה בקיבוצים, שהסוכנות טענה שהם הלוואות והקיבוצים טענו שהם מענקים.

לפני קרוב לשנתיים, פנתה הסוכנות לתנועה בבקשה לפתור את המחלוקת. לאחר מו"מ ארוך בין התנועה לסוכנות, תוך התייעצות שוטפת בין התנועה לקיבוצים, הוסכם על מתווה ההסדר שנדון בין הצדדים:

חותמים על ההסדר
חותמים על ההסדר
  • תשלום מרוכז ובמזומן, "באבחה אחת", של ה"חוב", כנגד הפחתה ("הנחה") דרמטית בסכום החוב, וכמובן, הסרת כל השעבודים.
  • סיוע של המערכת המרכזית (קמ"ע/ארגונים כלכליים אזוריים) באמצעות הלוואה לקיבוץ שיזדקק.

היות ושני קיבוצים אינם מצטרפים להסדר, כולל ההסכם שני מסלולים - האחד עם שני הקיבוצים והשני בלעדיהם. 

בטקס החתימה שהתקיים במשרדי התנועה הקיבוצית, סיפר מזכ"ל התנועה, ניר מאיר כי הפרשה הזו התחילה מבחינתו בטראומה אישית: "בשנת 1988 ישבתי כמלווה בקיבוץ האחרון שהתנועה ניסתה להקים, הר עמשא. היו לנו את מיטב הצעירים ולהם היו מיטב ההורים עם מיטב הקשרים. יום אחד הגיע לבקר במקום יו"ר חבר הנאמנים של הסוכנות היהודית, מנדל קפלן. הוא נחת במסוק, אסף את החברים ואמר להם "קינדרלך – לעם היהודי יש עכשיו משימה חדשה, עומדים להגיע לישראל מיליון עולים מברית המועצות, תסתדרו לבד" .... מאותו היום הסוכנות הפכה עבורי מגוף תומך, לנושה. וכאן נפתח הקונפליקט בין התנועה הקיבוצית לסוכנות היהודית."

לאחר מכן הוסיף מאיר: "כמו כל קונפליקט, הגיעה גם שעתו של זה להסתיים. אנחנו מקצרים היום עוד זנב שנשאר מהעבר. זה לקח קצת זמן אבל גם זה נפתר עבור מרבית הקיבוצים שנותרו להם חובות לסוכנות. תודה לכל מי שלקח חלק במאמץ וגרם לזה לקרות, ובמיוחד ליו"ר הסוכנות היהודית, יצחק (בוז'י) הרצוג. הדבר החשוב ביותר כעת בקשר שלנו עם הסוכנות היהודית הוא להמשיך את פרויקט "בית ראשון במולדת" ואת חלקם החשוב של הקיבוצים בקליטת עלייה."

יו"ר הסוכנות היהודית, יצחק הרצוג אמר במעמד החתימה: "אני חושב שזה מאוד חשוב שהגענו לרגע הזה של חתימת ההסכם והסדרת החובות, שייתן לנו רעיונות והזדמנויות חדשים לשיתופי פעולה. אני צופה גל עלייה אדיר בדרך לישראל מרחבי העולם. אנחנו רואים כמות אדירה של פניות למרכז העלייה שלנו ובעיקר על ידי צעירים יהודים מרחבי העולם, וזו הזדמנות אדירה מבחינת התנועה הקיבוצית והסוכנות היהודית. אני מודה למזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר על שיתוף פעולה הדוק."

הוספת תגובה חדשה