דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

אז מה נשמע במשק (לשעת חירום)

מה היה לנו השבוע: מה המשמעות עבור הקיבוצים של "מצב מיוחד בעורף", ו"משק לשעת חירום". מוזמנים להכיר את המונחים, מה מותר ומה אסור, מהם "מפעלים חיוניים" ו"מפעלים למתן שירותים קיומיים".
קצת מלח
מוסיפים מ.ל.ח למשק

בהמשך לשאלות רבות שהגיעו אלינו מהקיבוצים, על המשמעות של הכרזת "מצב מיוחד בעורף", והרחבתו ל"משק בשעות חירום", המחלקה המשפטית של התנועה הקיבוצית מבארת בפניכם את המשמעות המשפטית עבור הקיבוצים ובפרט – עבור המעסיקים:

ביום שבת (22.9) הכריזה הממשלה על "מצב מיוחד בעורף"  לצורך הגנת המדינה, ביטחון הציבור וקיום הספקת שירותים חיוניים במשך כל תקופה ההכרזה. יומיים אחר כך (24.9) חתם שר העבודה על צו המרחיב את חוק שירות עבודה בשעת חירום לכלל שטחי המדינה עד יום 30.9.2024, כלומר, הוכרז מצב מל"ח ברחבי הארץ, המסדיר פעולת מפעלים, שירותים ומוצרים חיוניים במשק לשעת חירום, על מנת לאפשר שגרת חיים תקינה ככל האפשר בעורף.

משחתם שר העבודה על הצו, רשאי עסק שהוגדר כ"מפעל חיוני" או מפעל למתן שירותים קיומיים ("מפעל קיומי") להמשיך ולפעול באופן סדיר חרף המגבלות ובכפוף להנחיות ההתגוננות של פיקוד העורף: (1) הוא רשאי לחייב את העובדים הכלולים ברשימה שהועברה למשרד העבודה, להמשיך להגיע לעבודה באופן סדיר, גם במצבים בהם ככלל, אין לדרוש מעובד להגיע לעבודה (למשל בשל הוראות פיקוד העורף באזור הרלוונטי). אי התייצבות עובד הכלול ברשימה לעבודה במפעל חיוני עלולה במקרים מסוימים להוות עבירה פלילית;

(2) הוא אינו כפוף לחלק מחוקי המגן החלים על עובדים ומעסיקים;

(3) במקרים חריגים וייחודיים, ניתן אפילו לגייס לעבודה (בהליך נוסף ונפרד של הוצאת "צו ריתוק" על ידי שר העבודה) גם אדם שלא עבד בעסק קודם לכן או אינו מועסק בו בימים כתיקונם.

משרד העבודה מנהל רשימת מפעלים חיוניים ומפעלים לשירותים חיוניים גלויה לעיון. ההגדרות שלהם הן:

"מפעלים חיוניים" ו"מפעלים קיומיים" מוגדרים כאמור על ידי משרדי ממשלה הרלבנטיים לתחום פעילותם, ומאושרים לתקופת זמן קבועה על ידי ועדה מייעצת רחבה. על עסק שקיבל אישור מפעל חיוני או מפעל למתן שירות קיומי להודיע לעובדיו על הגדרתו כמפעל חיוני/מפעל לשירותים קיומיים ולהעביר למשרד העבודה את רשימת העובדים, להם ניתן לקרוא לשירות עבודה במקרה הצורך.

מפעל חיוני הוא עסק (או חלק מעסק) הפועל או שניתן להפעילו לצרכי הגנת המדינה, ביטחון הציבור, או להספקת או מתן שירותים חיוניים, ואשר אושר ככזה. ייחשבו כמשויכים למשק חיוני גם: גורמי ייצור, משאבים, שירותים, חומרים, אספקה ופעולות החיוניים לקיום האוכלוסייה וכלכלת המדינה במצב לחימה או באירועי חירום, אף אם אינם מחזיקים באישור "מפעל חיוני".

מפעל קיומי הוא עסק (או חלק מעסק) אשר אושר בצו כמפעל קיומי בשל כך שהוא מעניק שירות קיומי. שירות קיומי הוא אחד מאלו: אספקת מים, מזון, חשמל, שירותי בריאות (ואשפוז), תברואה, תקשורת ודואר; שירות הנדרש לשם מניעת פגיעה חמורה באוכלוסייה בשטח שבו קיים מצב מיוחד בעורף או אירוע חירום אזרחי; שירות שלדעת שר העבודה הוא חיוני לקיום אספקה או לטיפול באוכלוסייה; שירות שלדעת שר העבודה הפסקתו עלולה לגרום לפגיעה רבה בכלכלה.

התנועה הקיבוצית (www.kibbutz.org.il) לשירותכם בכל שאלה, הבהרה או עניין בשגרה או בחירום.

הוספת תגובה חדשה