דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

איך נערכים נכון לשובם הביתה של חיילינו?

כ-70 מנהלות ומנהלי בריאות ורווחה וממלאות וממלאי תפקידים רלוונטיים נוספים מקיבוצים ברחבי הארץ, השתתפו ביום ראשון שעבר במפגש הדרכה בזום שעסק בהעלאת המודעות לאתגרים שעשויים ללוות את השבועות הראשונים לחזרתם הביתה משדה הקרב אל הקיבוץ של הלוחמים והלוחמות
החיילים שבים הביתה. אילוסטרציה
החיילים שבים הביתה. אילוסטרציה

הרקע למפגש היה מהלך שחרור גדודי המילואים (שרבים מהם צפויים לחזור בקרוב ללחימה או לתעסוקה מבצעית ביהודה ושומרון) והלוחמות והלוחמות שהחלו לשוב אל בתיהם. עצימות הלחימה, האינטנסיביות והתמשכותה, נותנת בוודאי את אותותיה בנפשם ובגופם של השבים. החזרה הביתה - אל המשפחה הגרעינית והקהילה הקיבוצית -  מלחימה אינטנסיבית וממושכת הנותנת קרוב לוודאי סימנים בגוף ובנפש, מצריכה תשומת לב, הבנה והכלה והיערכות לקבלתם חזרה של החיילים והחיילות אל מעגלי ההשתייכות השונים. המפגש נערך ביוזמת מחלקת בריאות, רווחה וביטחון סוציאלי בתנועה הקיבוצית, הנחו אותו נועה אבני תמים (געש) ואנה נווה לדרמן (לשעבר לוחמי הגטאות) מעמותת נט"ל (נפגעי טראומה על רקע לאומי) והוצג בו מידע רב והדרכה להתמודדות מקדמת של הקהילה הקיבוצית עם חבריה ובניה השבים הביתה מהקרבות.

המשתתפות והמשתתפים נחשפו לקשיי ההשתלבות הצפויים ללוחמים וללוחמות לאחר תקופת הלחימה שחוו: "יהיה קשה כנראה להבין את אנשי המילואים. סביר כי הם יתקשו לשתף בחוויותיהם כי הם ירגישו שלא יבינו אותם...". "...הם עשויים לחוות משבר כי כבר אין את החבר'ה "משם" שהיו מורגלים להיות אתם ביחד 24 שעות.." "...יכול להיות קושי גם בעיבוד של מראות קשים, של חוויות קשות, שרק עכשיו בבית מתאפשר להתחיל לעכל. הכל מאוד מציף וקשה לשתף, יש הרבה אובדנים...". "...כשיחזרו יכול להיות שיעלו אצלם גם תחושות של עייפות, חוסר סבלנות; אדישות; זלזול; בדידות...". 

המנחות הסבירו כי צריך הרבה סבלנות ולתת זמן לחזור לשגרה בהדרגה. סביר כי בקצוות נפגוש את אלו שיחזרו לעניינים ישר וכן את אלו שלא יחזרו לעניינים בכלל, אבל צפוי כי רובם יחזרו בסופו של דבר לעניינים לאחר תקופה מסויימת. 

בהמשך המפגש ניתנו גם כלים, עצות והנחיות מעשיות לפעולה כמו לקיים פניות יזומות לשבים מהמילואים לשם מיפוי המצב במישור הכלכלי; התעסוקתי; הנפשי; והמשפחתי, ככל האפשר. בהתאם, מומלץ להנגיש מענים כלכליים וטיפוליים לשבים מהמילואים. לאחר כחודש ממועד החזרה מוצע ליזום פניה חוזרת לשם הערכת מצב והצפה של הצרכים. בכוחה של קהילת הקיבוץ להוות רשת ביטחון עבור מי שנזקק לה בתקופת ההסתגלות, תוך זיהוי של מצבים חריגים. חשוב לברר צרכים עם השבים, אך לא לדחוק בהם לקבלת עזרה, אלא בעיקר להנגיש עבורם את המענים. 

את המפגש סיכם עו"ס ארנון בוכבינדר ממחלקת בריאות, רווחה וביטחון סוציאלי בתנועה הקיבוצית: "חזרת הלוחמים והלוחמים הביתה מהלחימה אל משפחותיהם, מהווה בוודאי אתגר מורכב של התמודדות הדדית במעגלים הקרובים של בני/בנות הזוג, הילדים, ההורים, ובמעגלי החיים הנוספים כמו העבודה והלימודים, למשל. השיבה הביתה היא גם אל הבית הקיבוצי, אל הקהילה התומכת עם ערכי הערבות ההדדית שבה, הכמהה לחבק לעטוף ולסייע. האתגר שלנו בקיבוצים הוא למצוא את הדרך המתאימה לעשות כן, במידת ההבנה ההכלה והסבלנות המתבקשת".   

הוספת תגובה חדשה