דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

איך עוברים מכיתה י"ב ל"צעירים" בצורה החלקה והמיטבית ביותר?

ביום שלישי בערב, בשיא חגיגות פורים בקיבוצים השונים, קיים הפורום הארצי למובילי ומובילות תחום הצעירים בקיבוצים את המפגש השני שלו לשנת 2023 שעסק במעבר מי"ב לוועדת הצעירים. המפגש נוצר בשיתוף פעולה בין אגף צעירים ומעורבות בחברה לאגף חינוך והשתתפו כ-50 מובילי.ות ועדות צעירים, מנהלי ומנהלות חינוך וצוותי חינוך בקיבוצים השונים
מפגש הפורום הארצי למובילי תחום צעירים בקיבוצים

בשנים האחרונות, הצעירים מעידים כי תחושת השייכות שלהם בתוך הקיבוץ מגיעה לנקודת משבר ברגע שהם מסיימים את התיכון ומתחילים את השלב הבא בחייהם. מערכת החינוך הקיבוצית עוטפת אותם לאורך השנים, וכאשר הם מסיימים את כיתה י"ב יש ציפייה שהם ישתלבו באופן ישיר בחיי הקהילה, אך ברוב המקומות אין מי שיכווין אותם ויסייע להם בשמירה על תחושת השייכות והכנה לחיים הבוגרים בתוך הקיבוץ. החיבור במעבר בין המסגרות החינוכיות למסגרות התומכות בקיבוץ לעיתים איננו קיים, ונדרשת מסגרת המשכית בקיבוץ בכדי להמשיך ולחזק את השייכות וההשתלבות בחיים הבוגרים. כאן דרוש החיבור בין המסגרת החינוכית לוועדת צעירים. 

במפגש, שהתקיים בשיתוף פעולה בין רשת הצעירים של התנועה לבין אגף חינוך, דנו המשתתפים בשלבים ובתהליכים שיש לקיים עם שכבת י"ב לקראת יציאתם ממערכת החינוך הבלתי פורמלית וכניסתם לאחריות ועדת צעירים. המפגש עסק בשאלות מתי נכון להתחיל את התהליך, מי נכון שיוביל אותו, מי השותפים לכך בתוך הקיבוץ ואיך דואגים שתחושת השייכות לא תיסדק.

דליה אונר, יועצת במערך ההדרכה של אגף חינוך, דיברה על תהליך המעבר ועל השוני באיך שהוא מתבטא בין צעיר לצעיר. דליה שיתפה ברעיונות שונים כיצד "לרכך" את הפרידה ואיך להכין את הצעירים לחיים הבוגרים בקהילה. בהמשך המפגש, מוריה איילון שחר ממחלקת ביטחון ואורי פלד נקש, מנהל החינוך החברתי קהילתי באגף חינוך, נתנו רעיונות לפעולות וכלים פרקטים למה שאפשר לקיים לאורך שנת הפרידה ולאחריה.

בסיום המפגש התחלקו כולם לחדרי דיון לשמוע מה קורה בקיבוצים השונים, האם וכיצד מתקיים חיבור בין מערכת החינוך לבין ועדת הצעירים ומה כל אחד לוקח מהמפגש.

לחצו כאן לצפייה בהקלטת המפגש

רשמו את התאריך של המפגש השלישי לשנה זו - 1.5.23!!!

הוספת תגובה חדשה