דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

בית ודרך

פרשת האונס הקבוצתי שאירע במלון "הים האדום" שבאילת זיעזעה והסעירה את המדינה. מקרה מזעזע זה מצטרף למקרים שונים של תקיפות מיניות קבוצתיות שעלו לכותרת בשנים האחרונות, כמו למשל בקפריסין. מקרים אלה מייצגים תרבות מינית קלוקלת הרואה בבחורה כלי לסיפוק מיני בלבד ולא בנאדם עם רצונות וצרכים משלו. זוהי הזדמנות ליצירת שיח ציבורי וחינוכי בקיבוצים על מיניות בריאה ולקיחת אחריות, כפי שאכן קרה בלא מעט קיבוצים
הגברים בכפר בלום בתגובה ערכית לאונס הקבוצתי באילת
הגברים בכפר בלום בתגובה ערכית לאונס הקבוצתי באילת. צילום: נירה אבין

לפני כשנה השיקו באגף חברה וקהילה של התנועה הקיבוצית את המסמך "קהילה קיבוצית במיטבה", שמאגד את התפיסה שנבנתה לאורך השנים ומציגה את הדרך בה היינו רוצים לראות את חיינו בקיבוץ ואת מעורבות הקיבוצים בחברה הישראלית. באגף מאמינים שקהילה חזקה יוזמת פעולה שמנכיחה את ערכי הליבה שלה ומעלה נושאים קשים ומורכבים על סדר היום הציבורי שלה. 

האופן שבו הגיבו בקיבוצים רבים לפרשת האונס המזעזע באילת בשבוע האחרון ממחישה כיצד יוזמה קהילתית יכולה לחזק זהות משותפת באמצעות פעולה ולקיחת אחריות משותפת, להגביר שיח ערכי, לייצר מודל לכל שכבות הגיל ולהעמיק לכידות וחוסן קהילתי בין-דורי.

כמה דוגמאות לפעולות בקיבוצים שהחליטו לא לשתוק נוכח האונס המזעזע באילת ונקטו בפעולה:

  • בקיבוץ נירים קראו לחברי וחברות הקיבוץ ללבוש חולצות שחורות ולהצטלם עם מסר לציבור. בנוסף, התקיים שיח ציבורי פתוח בו שיתפו המשתתפים ומשתתפות בתחושות וקיימו חשיבה משותפת מה אפשר לעשות כדי לקבל כלים להורים ולנוער, להשפיע על המציאות, ולייצר מרחב בטוח לכלל הקהילה.
  • בקיבוץ כפר בלום קראו הגברים להתכנסות משותפת ולהבעת תמיכה במאבק כלפי אלימות מינית. 
  • ב"שמיר אופטיקה" הצטלמו העובדים עם שלטים מחוץ למשרדי החברה. דגן אבישי סיפר כי "היוזמה התחילה אצל יגן המנכ"ל מסינגפור הרחוקה שנעשה משהו ונביע עמדה בתור חברה מסחרית שרגישה לנעשה סביבה".
  • בבארי יזם אחד החברים פגישה פתוחה עם גורמי הרווחה בקיבוץ. "אני בהחלט חושב שבידינו, כמובילי דעת בקהילות, קיים הפוטנציאל להניע שינויים במחשבה ובגישה של הציבור ועל אחת כמה וכמה הפוטנציאל לעורר מודעות", סיפר.
מימין: העובדים בשמיר אופטיקה (צילום: שלי קדם). משמאל: עובדי גד"ש נירים (צילום: בר חפץ)
מימין: העובדים בשמיר אופטיקה (צילום: שלי קדם).
משמאל: עובדי גד"ש נירים (צילום: בר חפץ)

למרבה הצער, אנו עדים למקרים של אלימות מינית שמתרחשים גם בקיבוצים. זוהי תופעה בקנה מידה ארצי שחשוב להביא אותה למודעות, לתת כלים להתמודד עמה ולקיים עליה שיחה בקהילה מרמת התא המשפחתי, מערכת החינוך ועד לרמה קהילתית-ציבורית. מומלץ לשוחח עם בני ובנות הנוער בגובה העיניים ובפתיחות על על מיניות בריאה, גבולות, יחסים בין אישיים ועוד.

מוזמנים ומוזמנות לפנות להילית בן צבי, מנהלת היחידה לקידום שיוויון מגדרי בתנועה הקיבוצית, במרכז המועצות האזוריות ותנועת המושבים, להתייעצות וסיוע בקיום שיח ציבורי או פעילות אחרת בקיבוץ בנושא פגיעות מיניות, מיניות בריאה ועוד: 
052-5859827, hilitb@tkz.co.il

בית ודרך – קהילה קיבוצית בעלת זהות מקומית ברורה ועדכנית, שחבריה בחרו בה באופן וולונטרי כבית. החיים בה מושתתים על ערכים משותפים ועל אחריות חברתית פנימית וכלפי החברה הישראלית. הקהילה הקיבוצית מקיימת מערכת חינוכית ותרבותית, שפועלת עפ"י אותם ערכים משותפים ומחזקת את מרכיבי המפתח שלה. (מתוך קהילה קיבוצית במיטבה)

הוספת תגובה חדשה