דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

היה שווה לחכות

כנס י"א המסורתי של התנועה הקיבוצית חזר להתקיים לאחר שעברו שלוש וחצי שנים מאז הפעם הקודמת. בסוף השבוע האחרון (26-28.5) נפגשו בחאן חי נגב בקיבוץ רביבים כ-700 בני נוער משכבה י"א מהתנועה הקיבוצית והמרחב הכפרי. הכנס עסק בהעמקת תחושת השייכות - לקבוצה, לקהילה ולתנועה הקיבוצית, ועודד למעורבות חברתית ועשייה פעילה בקהילה הקיבוצית בפרט ובחברה הישראלית בכלל
כנס י"א

ניר מאיר, מזכ"ל התנועה הקיבוצית, פתח בדבריו את הטקס בתחילת הכנס, ואמר למשתתפים: "הגעתם לכאן כדי להשקיע במהלך סוף שבוע מרוכז בלימוד עצמי ובבחינת מסלולים אישיים אל העתיד. זהו צעד ראשון במסע ארוך, אך התחושה הברורה היא שיש לתנועה הקיבוצית עתודות מרשימות של נוער ויש על מי לבנות".

לאחר דברי הפתיחה, שמעו בני הנוער את שיר פלד, המסתערבת הראשונה בצה"ל. מתוך סיפורי חייה, חילצה שיר את הערכים שהנחו אותה בדרך ויכולים להוביל גם את הנוער בבחירותיהם: ביטחון עצמי, קבלת החלטות ונחישות בהגשמתן, פעולה בתוך אי ודאות וניפוץ תקרות זכוכית ויציאה מגבולות גזרה חברתיים. זו הרצאה מרתקת, שהייתה לכר פורה לקראת העברת המסרים והחיפוש הפנימי והעצמי, שביקש אגף חינוך להשיג בכנס.

היום השני של כנס י״א הוקדש לבחירה ולהכרות עם אפשרויות הבחירה בשנת י״ג (שנת שירות או מכינה קדם צבאית). היום התחיל בפעילות בהובלת מדריכי הקבוצות שעסקה במעגל האישי - על הערכים, השאיפות והמטרות המובילים אותנו ומעצבים את בחירותינו.

הרצאה של שיר פלד בערב הפתיחה
הרצאה של שיר פלד בערב הפתיחה 

לאחר מכן, התקיימו מעגלי שיח בקבוצות עם דוברים מעולם שנת השירות והמכינות. המעגלים עסקו במהות של שנת י״ג ובסיבות לצאת אליה. מעגלים אלו היוו שיח מקדים ליריד שנת י״ג שהתקיים מיד לאחר מכן, ובו השתתפו כ-30 נציגים ממסגרות שנת י״ג שונות אשר סיפרו לנערים/ות על עשייתם בשנה זו ועל חוויותיהם השונות. לסיכום חלק זה של היום התקיימה פעילות עיבוד בקבוצות לסיכום וחיבור אל הנושא הבא בו עסקו - המעגל הקבוצתי-קהילתי.

במהלך היום התקיימו הטורנירים המסורתיים בשלושה ענפי ספורט - משיכת חבל, כדורעף וכדורגל. בני הנוער והמדריכים לקחו חלק פעיל ושמרו על רוח ספורטיבית והוגנת. הטורנירים התקיימו בניצוחו של עופר רימון ממחלקת שנת שירות של התנועה, ובסיועם של שחקן הנשמה צחי רם (רכז האזור וחבר רביבים) וקומונת רביבים שהובילו את הביצוע והשיפוט במשחקים הרבים. אלו הזוכים: בטורניר הכדורגל זכו מ.א. מטה אשר, בטורניר הכדורעף זכו מ.א. בני שמעון ובטורניר משיכת החבל זכו הצעירים ממושב מולדת. 

לקראת הערב, התאספו הקבוצות לקבלת שבת משותפת שחיברה בין קבוצות וקיבוצים מכל רחבי הארץ. קבוצות שונות התאספו יחד, רקמו חברויות חדשות וקשרים חדשים.

בארוחת הערב חזרה גם תחרות "מאסטר שף" המסורתית בין הקבוצות שקיבלו מרכיב סודי ומפתיע, אותו נדרשו לשלב בשתי מנות. לצוות השיפוט, אשר הורכב ממומחיות ברמה העולמית, היה קשה מאוד להגיע להחלטה ולבחור בין המנות הטעימות. בכל השנים בהן מתקיימת תחרות זו לא זכורה לזקנות וזקני השבט רמה כה גבוהה, כזו שדרשה להוסיף לצד גביעי שלושת המקומות הראשונים גם ציונים לשבח בקטגוריות השונות. השופטות, בראשות מנכ"לית התנועה נטע קדם, סיכמו את האירוע כ"מרגש, מפתיע וטעים להפליא".

הקבוצות הזוכות בציון לשבח במאסטר שף כנס י"א 2022: גדות ודפנה על מנת המרכיב הסודי המקורית והטעימה ביותר, עמק חפר על הפרזנטציה האומנותית והמקורית ודגש מיוחד על השף הצעיר והמבטיח, עילאי מקיבוץ מעברות - שאנחנו עוד נשמע עליו, מגילות על התאמת האוכל וה"צילחות" לחבל הארץ הייחודי ועמק הירדן על קבוצתיות ואווירה.

ולקבוצות המנצחות: במקום השלישי – יגור שבישלו ארוחה איטלקית מצויינת וקציצות עדשים שאי אפשר להפסיק לאכול אותן. במקום השני - מ.א. מנשה שבישלו ארוחת טורטיות מקסיקנית במגוון טעמים מתעתע. ובמקום הראשון - עין יהב שבישלו ארוחת קונספט מדברית מרהיבה. תודה לצוות השופטות - נטע קדם, מרב ניב, עדי רמות ואסנת חביב גל, על המאמץ, ההשקעה ובלוטות הטעם שעבדו קשה מאוד.

בתום החגיגה הקולינארית התקיימה מסיבה מסורתית ומלהיבה.

טורניר הכדורעף
טורניר הכדורעף

בשבת בבוקר התעוררו הנערים והנערות ליום אחרון של כנס ופתחו את הבוקר בשיחות על החברה הישראלית. לאחר פעילות עם המדריכים, פגשו הקבוצות מספר דוברים שעוסקים בסוגיות שונות בחברה הישראלית, כמו למשל האתגרים במפגש בין תרבויות בחברה הישראלית, יחסי דת ומדינה, יוזמות של בני נוער והשפעתן על החברה הישראלית, דמוקרטיה, פערים בחברה ישראלית ומוביליות חברתית, ביטחון וכלכלה בנגב, עשייתה של התנועה הקיבוצית לטובת החברה ועוד. הדיונים היו מרתקים, ובמהלכם עלו שאלות רבות שקידמו שיח משמעותי נוסף בקבוצות הקטנות של הקיבוצים ובשיחות העיבוד של היום.

אוראל זאבי, מדריך הנעורים של קיבוץ עברון, סיכם את חווית הכנס מהצד שלו: "הגעתי לכנס י"א בפעם הראשונה ולא ידעתי למה לצפות. גם לאחר ההכנה לא הצלחתי לדמיין איך נראה מפגש בין מאות נערים מכל הארץ אחד עם השני ועם סוגיות מורכבות כמו שליחות, התנדבות והחברה הישראלית. את החניכים שלי אני מכיר כבר שנתיים, ועם זאת, הכנס הזה היווה בשבילי פלטפורמה להכיר אותם מזווית אחרת לגמרי. השיחה על שנת הי"ג פתאום נהייתה הרבה יותר מורכבת ודורשת בירור מאוד מעמיק, וברור לי שזוהי נקודת ההתחלה של תהליך שכעת אני מרגיש מאוד בנוח להוביל עם החניכות והחניכים. המפגש עם מדריכים ומדריכות מכל קצוות הארץ, דעות וכיווני מחשבה אחרים יצר אצלי התרגשות רבה לחזור לקיבוץ ולאתגר את מה שקיים. 

הדוברים, המפגשים החברתיים, הטורנירים וכל המעטפת היו תענוג אמיתי, ואני שמח על ההזדמנות והחוויה. היציאה המועצתית המשותפת הייתה השילוב המושלם, ואני מקווה לפגוש עוד שותפים ושותפות ממועצות נוספות גם בשנים הבאות".

גיא גרסול, רכז המפעלים החינוכיים בתנועה ומנהל כנס י"א, סיכם מנקודת מבטו: "כנס י"א השנה היווה עבור בני ובנות הנוער הזדמנות לבירור עצמי ולחשיבה קבוצתית לגבי הדרך שבה הם מעוניינים לצעוד בשנת יב ובשלבים הבאים. הדוברים, התכנים והפעילויות השונות, אותן הובילו מדריכי ומדריכות הנעורים, אפשרו למשתתפים בכנס לשאול את השאלות המתאימות ולעסוק בחוויה האישית שלהם, בגיבוש הקבוצתי ובסוגיות שהחברה הישראלית מתמודדת עמן.

היה מרשים ומעורר השראה להתבונן מהצד בבני ובנות הנוער ובמדריכים שלהם משוחחים, מתווכחים ודנים בשאלות, שלעיתים נותרות פתוחות וימשיכו איתם הלאה. אני מבקש להודות לכל השותפים מקרב חברי וחברות אגף חינוך ופעילי ופעילות התנועה שלקחו חלק משמעותי בכנס, ולהנהלת התנועה הקיבוצית על השותפות והתמיכה בדרך חשובה זו".

מסיבה סוערת
מסיבה סוערת

לסיום, אמרה ראשת אגף חינוך בתנועה, דבי ברא"ס: "תפיסת העבודה הרואה בכל עשייה חינוכית חלק מרצף שנתי מתמשך, הוכחה (שוב) כמדויקת. אני מבקשת להודות למדריכים ומנהלי החינוך, הקמים מידי יום לעשייה חינוכית-חברתית קיבוצית ומאתגרת, על הבחירה להצטרף ולאמץ את מודל העבודה של אגף חינוך, אשר מכיר ומבין את חשיבות ההיערכות החינוכית מראש על מנת שבזמן אמת יוכל המדריך להנהיג את קבוצתו. 

אני מבקשת להביע הערכה גדולה לצוות אגף חינוך ולשותפים הרבים שליוו, תמכו והדריכו את המדריכים לפני הכנס ובמהלכו, במטרה לאפשר לבני הנוער חוויה קבוצתית ואישית משמעותית, מהנה ומגבשת".

צפו בתמונות מהכנס

הוספת תגובה חדשה