דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

"היחד שלנו לא בנוי רק מהעתיד המשותף אלא גם מהדרך שבה אנחנו מסתכלים יחד על העבר"

העצרת השנתית ביד מרדכי לציון יום הזיכרון לשואה ולגבורה נערכה השנה, בשונה מבעבר, בערב יום הזיכרון לשואה ולגבורה ופתחה את אירועי הזיכרון הרשמיים. במהלך העצרת הוקרנו בווידאו נאומיהם של שר החוץ וראש הממשלה החליפי יאיר לפיד, השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג, יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית, יעקב חגואל ונשיאת השומר הצעיר בצרפת, אנני כהן
העצרת ביד מרדכי
העצרת ביד מרדכי

העצרת, שמתקיימת מדי שנה למרגלות האנדרטה לזכרו של מרדכי אנילביץ', הייתה בסימן "מנהיגות בצמתי הכרעה". בעצרת השתתפו מפקד פיקוד הדרום, אלוף אליעזר טולדנו, מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר ויו"ר חבצלת, עמוס רבין. השחקנית יונה אליאן הנחתה והזמרים מאיה אברהם ושמעון בוסקילה ליוו בשירה. את אבוקת הזיכרון הדליקה השנה שורדת השואה יעל ציון בת ה-91 מיד מרדכי.

שר החוץ וראש הממשלה החליפי, ח"כ יאיר לפיד, סיפר על ציון בר המצווה של אביו בהונגריה בזמן השואה, ולאחר מכן אמר: "השואה היא אירוע קוסמי כל כך גדול, מזעזע ודרמטי שכל אחד יכול להסיק ממנה את המסקנה שלו. יש כאלה שיגידו שהיא לימדה אותנו שהישרדות זה הכל, שהדבר הכי חשוב הוא שיהיה לנו את היכולת להגן על עצמנו במדינה משלנו עם צבא משלנו. אחרים יגידו לנו שהשואה לימדה אותנו שחובה עלינו להיות אנשים מוסריים והמבחן הוא דווקא כשהתנאים לא מוסריים. גם כשאין ברירה חובה עלינו לבחור נכון.

הבר מצווה של אבי הובילה אותי לעוד מסקנה - שאנחנו חלק ממשהו גדול מאיתנו, שאנחנו יחד, שגורלנו משותף. היחד שלנו לא בנוי רק מהעתיד המשותף אלא גם מהדרך שבה אנחנו מסתכלים יחד על העבר.

השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג: "לנו נותרה אחריות אחת שעוברת במרוצת הדורות ותמשיך להיות משימה אישית ולאומית: להמשיך ולספר את מה שקרה במחנות ההשמדה, בגטאות ובצעדות המוות, להוסיף ולהעמיק בחקר השואה, להקשיב למעטים שנותרו ומוכנים לשתף ובעיקר להפיח חיים בביטוי "לעולם לא עוד". העובדה שמדובר בהיסטוריה שלנו מטילה עלינו אחריות כבדה אף יותר, ההיסטוריה הזו היא מצפן וצוואה. השואה לא הייתה יכול להתרחש לולא בחירתם של הרוצחים ולולא בחירתם של אלו ששתקו ונותרו אדישים נוכח הזוועות. בני אדם יכולים להפוך לכל דבר אם רק יבחרו בכך. למילים, להסתה, למעשים, לשנאה יש כוח, ולכן עלינו לשמור מכל משמר את על האנושיות שלנו".

יו"ר ההסתדרות הציונית, יעקב חגואל: "כל אחד ואחת מאיתנו מחוייב לראות את עצמו כאילו הוא שרד, כאילו הוא היה שם וכאילו הוא נאבק למען המשך הקיום שלנו. היום, אנחנו נשבעים בשם כל אלה שהיו ואינם: אנחנו כאן כדי לספר על מה שאירע ולהמשיך ולהגן על כל יהודי ויהודי ברחבי תבל.

במהלך הטקס הוקרנו קטעי וידאו של שורדי שואה איירין ששר-לבקוביץ' ופאני בן עמי ששיתפו בסיפורן, דוד גור שהיה פעיל בשומר הצעיר בבודפשט סיפר על פעילותן של תנועות הנוער הציוניות שפעלו בהונגריה להצלת יהודי המדינה וגבי קורן סיפר על חייו ביד מרדכי כנער ששרד את התופת והחליט להתגייס לסיירת שקד ולהקים משפחה.

הוספת תגובה חדשה