דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

הללויה לשילוב

קבוצה של בני נוער על הרצף האוטיסטי ממועדונית של אלו"ט הגיעו לראשונה ליום שלם במחנה 'הללויה', מיזם מבית WeKibbutz שמתקיים באלוני יצחק, לפעילות משותפת עם חניכי המחנה שמטרתה להכיר ולקרב בין בני הנוער. בפתיחת המחנה התקיים אירוע לזכרו של אופיר ליבשטיין ז"ל, עשרה חודשים לאחר נפילתו ב-7.10, שהיה יו"ר הבונים דרור ו-WeKibbutz וחזונו מוגשם לאחר מותו
מימין לשמאל: שירי מדר, ורד ליבשטיין אשתו של אופיר ליבשטיין ז"ל, גיל סגל, שרית הנדקנופף, ליהיא לפיד, יעקב חגואל, דדי עטאס ואתי אלוני. צילום: שלום בוחניק
מימין: שירי מדר, ורד ליבשטיין, גיל סגל, שרית הנדקנופף, ליהיא לפיד, יעקב חגואל, דדי עטאס ואתי אלוני

מיזם מחנה הקיץ 'הללויה' מקבץ אליו כבר יותר מחמש שנים מאות בני נוער יהודים מקהילות מרחבי העולם יחד עם בני נוער מישראל, בשיתוף מועצות מקומיות ואזוריות, פורום Summer Camps ישראל והמחלקה לישראל ולהנצחת השואה בהסתדרות הציונית העולמית. את הפעילות המשותפת עם אוכלוסייה מיוחדת, בין היתר אנשים על הרצף, יזמה שרית הנדקנופף, מנהלת המחלקה לישראל והנצחת השואה בפגישתה עם אופיר ליבשטיין ז"ל ומנכ"לית תנועת הבונים דרור שירי מדר. אופיר הציב את הרעיון כמטרת-על במסגרת הכשרת מנהיגים צעירים בישראל.

ביום שישי האחרון (9.8), קבוצה של בני נוער על הרצף האוטיסטי ממועדונית של אלו"ט הגיעו ליום שלם במחנה 'הללויה', שם חוו פעילות משותפת עם חניכי המחנה שמטרתה להכיר ולקרב בין בני הנוער. הפעילות המשותפת כללה מפגש ופעילות קבוצתית, פעילות בבריכה, פעילות בישול ולבסוף, קבלת שבת. היכרות מקרוב דרך פעילות משמעותית מאפשרת לחניכי הללויה הבנה עמוקה יותר של עולמם של בני נוער על הרצף ומחזקת ערכים של הכלה וסובלנות.

לקראת המפגש המשותף התקיימו מפגשי הכנה שהוביל צוות מעמותת אלו"ט וכללו הכנה לצוות הרכזים של הללויה, הכנה לחניכי הללויה עצמם, והכנה משותפת של מדריכי שתי הקבוצות, במטרה להנגיש את הפעילות המשותפת ולהתאים אותה לטובת כלל החניכים כמו, למשל, חדר אוכל שיהיה שקט יותר, התאמת זמני פעילות הבריכה לשעות בהן היא פחות עמוסה ועוד.באיר

יומיים קודם לכן, ביום רביעי (7.8), התקיים האירוע ״לאורו של אופיר״, אירוע פתיחת המחנה שמגשים את חזונו של אופיר ליבשטיין ז"ל, ראש המועצה האזורית שער הנגב שנפל ב-7.10, בשעה שיצא להגן על קהילתו כחבר בכיתת הכוננות במתקפת המחבלים על כפר עזה. בדיוק 10 חודשים לאחר לכתו, מוגשם חזונו לשילוב בני נוער עם צרכים מיוחדים בחברה הישראלית. טקס הפתיחה הרשמי ציין את פתיחת מחזור 2024 של מחנה ׳הללויה', בו משתתפים 1,000 בני נוער מ-14 מדינות מרחבי העולם, ישראל ויישובי העוטף.

באירוע אמר מנכ״ל אלו״ט, דדי עטאס: "אופיר ליבשטיין ז"ל שהיה מהוגי התוכנית וממוביליה ראה בחזונו את הדור הצעיר לוקח אחריות, מוביל ועושה למען החברה תוך מתן דוגמא אישית, כמוהו בשבת ההיא. ההזדמנות בקיץ הזה לשלב ולו ליום אחד ילדים אוטיסטים לחוויית מחנה קיץ שהם אינם זוכים לה על פי רוב היא פריצת דרך ערכית חברתית המאפשרת לכולנו לחשוב קדימה להמשיך לצמוח ולהוביל".

יעקב חגואל, יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית וחבר קרוב של אופיר, ציין כי הפעם האחרונה שצחק הייתה בדיוק לפני שנה באירוע הזה, עם אופיר. חגואל הוסיף כי "בסרטון שהוקרן במאי לפני שנה אופיר חתם את דבריו בצוואה – 'נמצאים ביחד, לומדים ביחד למען העם היהודי, הנוער המקסים שלנו. תמשיכו לעשות טוב'. זו הצוואה שלנו. את האור שהותיר אופיר ימשיך הדור הצעיר של העם היהודי. בנוסף לכל ערכי הללויה משתלבים ילדי העוטף וילדים עם צרכים מיוחדים , ככה נבנה חברת מופת, בצעדים קטנים אנחנו בדרך לשם".

אסיף איזק ראש המועצה האזורית חוף הכרמל, יו"ר WeKibbutz וקרן 'אור אופיר': ״גם השנה התארח מחנה הללויה בחוף הכרמל, מועצה שקלטה אליה כ-3,000 מפונות ומפונים, אשר מאז השבעה באוקטובר שולבו בחיי הקהילה בחוף הכרמל. תכנית מנהיגות הנוער מיזם 'הללויה' פעלה השנה ביתר שאת לאפשר את השתתפותם של מאות נערות ונערים מיישובי עוטף עזה, לצד בני ובנות הנוער המגיעים מ-14 מדינות ברחבי העולם".

ליהיא לפיד, אמא של יעלי שעל הרצף האוטיסטי ונשיאת עמותת שק"ל: "הדור שלנו גדל בלי לראות אנשים עם צרכים מיוחדים. היו מחביאים אותם בבית. היום הילדים האלה נמצאים בשילובים וככה עושים את השינוי הזה. הילדים שנמצאים ב'הללויה' ויקבלו את ההדרכה של אלו"ט הם יהיו הילדים שיסבירו שלא צריך לפחד מילדים עם צרכים מיוחדים".

גיל סגל, סגן יו״ר ההסתדרות הציונית העולמית ויו״ר המחלקה לישראל והנצחת השואה: ״אני, כמו כל הורה לילד עם מוגבלות, שואל את עצמי מה אני יכול לעשות יותר עבור אוכלוסייה זו. אופיר ליבשטיין ז״ל ואני בילינו  לא מעט זמן יחד במסגרות שונות ,ומה שאפיין אותו יותר מכל זו אהבת הארץ ואהבת האדם. לפני שנה בדיוק ישבנו במסגרת זהה שרית הנדקנופף, מנכ״לית המחלקה לישראל, אופיר ואני לשיחה בדיוק בסיום האירוע הזה ואמרנו לאופיר שתוכנית ׳הללויה׳ היא מדהימה אך לא מושלמת. חסר בה נדבך נוסף של שילוב נוער עם מוגבלות. אני שמח שהחלום הפך למציאות וכבר במחנה הקרוב משולבים בני נוער עם צרכים מיוחדים. כולי תקווה שמיזמים נוספים רבים ינהגו כמונו״.

שירי מדר, מנכ״לית הבונים דרור ו-WeKibbutz: ״לפני שנה בדיוק, כאשר קיימנו את אירוע הללויה בפתיחת מחנה הקיץ, אופיר ליבשטיין ז״ל היה גאה מאוד בתוכנית ומבחינתו הללויה זה היה הבייבי שלו ושלנו. כמה סימלי שהיום שאנו מקיימים את האירוע עשרה חודשים מהשבת השחורה. זהו יום הולדתו של אופיר לפי הלוח העברי . מאז אירועי ה-7 באוקטובר שגדעו בין היתר את חייו של אופיר אנחנו לא אותם אנשים. אבל אם יש משהו שאופיר הנחיל לכולנו זה שרק העשייה תנצח ולכן אנחנו מחויבים להמשיך את מורשתו וחזונו. וכך השנה, שילבנו בפעם הראשונה במחנה הקיץ, בני נוער עם צרכים מיוחדים במטרה לקדם בפני בני הנוער סובלנות והכלה".

שונה גודמן סון, מייסדת פורום Summer Camps ישראל ציינה כי: "הקמנו את הפורום לפני חמש שנים כדי שכל ילד וילדה בישראל יוכלו לחוות לפחות פעם אחת בחייהם את החוויה שמבחינתי היא משנת חיים - חוויה של מחנה קיץ. אני שמחה על שיתוף הפעולה המרגש הזה שנרקם בין כל השותפים לפרויקט ובטוחה שהילדים והנוער ייתרמו ממנו מאוד, במיוחד בתקופה קשה זו במדינה. אנחנו נמשיך לתמוך בשילוב כלל אוכלוסיות ישראל במפעל של מחנות הקיץ, רק השנה הצלחנו לשלב בסבסוד שלנו ושל תורמים נוספים מעל 4,000 ילדים ונערים במחנות הקיץ - ונמשיך לשילוב של עוד ועוד נערים ונערות עד שנגיע לכל נער ונערה בישראל".

הוספת תגובה חדשה