דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

זוכרים את 3100 חללי התנועה הקיבוצית

טקס הזיכרון השנתי לזכרם של חללי התנועות הקיבוציות שנפלו בעת שירותם הצבאי ובפעולות האיבה, נערך ביום שלישי ועמד בסימן 20 שנה לאינתיפאדה השנייה ולמבצע "חומת מגן". הטקס היה במעמד השר לביטחון פנים, עמר בר-לב, סגן שר הביטחון, ח"כ אלון שוסטר, סגן שרת הכלכלה והתעשייה, ח"כ אלוף (במיל') יאיר גולן ואלוף איתי וירוב. ראש הממשלה נפתלי בנט שלח נאום מצולם לטקס
הקיר באנדרטת הקיבוצים. צילום: שיר טורם
הקיר באנדרטת הקיבוצים. צילום: שיר טורם

כמידי שנה התקיים הטקס לרגלי האנדרטה לזכר נופלי הקיבוצים שבמועצה האזורית מגידו. בטקס השתתפו משפחות שכולות, מזכ"לית הקיבוץ הדתי, שרה עברון, ראש המועצה האזורית מגידו, איציק חולבסקי, ראש המועצה האזורית זבולון, עמוס נצר ונציגי יד לבנים וארגון אלמנות ויתומי צה"ל, מספר קומונות של מתנדבי שנת השירות בתנועה הקיבוצית, חברי תנועות נוער ופעילי התנועה. במהלך הטקס ניצבו במשמר הכבוד על הבמה חיילי מסלול הנח"ל של התנועה הקיבוצית שמבצעים פרק משימה בעכו.

הטקס הופק על ידי ריקי רז, מנהלת מטה התרבות בתנועה הקיבוצית, יחד עם איציק שפרן שאחראי על האנדרטה מטעם המועצה האזורית מגידו ומטפל בה באופן מסור, יעל רז לחייני ממטה התרבות של התנועה, רכז האזור בתנועה, רוני בר-ניר, יו"ר סניף יד לבנים הקיבוצי, ד"ר אירית בר-נתן ושאר פעילות ופעילי התנועה הקיבוצית.

הטקס נפתח בנגינת חליל של יולי זכאי (דליה) לשיר 'החול יזכור', ולאחריו פתחה מנחת הטקס, יערה ירון (עין השופט) ואמרה כי "הטקס היום יעמוד בסימן 20 שנה לאינתיפאדה השנייה ומבצע חומת מגן. זכרם של חללי האינתיפאדה השנייה ומבצע חומת מגן חקוקים על לוחות לבנו יחד עם זכרם של כל חללי הקיבוצים אשר חקוקים פה על קירות האנדרטה. כל שם הוא עולם ומלואו".

לאה בר, אמו של סרן דרוד בר ז"ל, מדליקה את אבוקת הזיכרון. צילום: שיר טורם
לאה בר, אמו של סרן דרוד בר ז"ל, מדליקה את אבוקת
הזיכרון. צילום: שיר טורם

את אבוקת הזיכרון הדליקה לאה בר, אמו של סרן דרור בר ז"ל מעינת, אשר נפל בקרב במחנה הפליטים ג'נין במהלך מבצע חומת מגן. לאחר מכן קראה את ה'יזכור' נורית מורן שריג, אלמנתו של רס"ן יוסף שריג ז"ל מבית השיטה שנפל בקרב באזור חושניה ברמת הגולן במלחמת יום כיפור. שלמה ליבוביץ, אביה של נעם ליבוביץ ז"ל שנרצחה בפיגוע ירי בכביש 6 סמוך לקיבוץ אייל ביוני 2003, אמר תפילת קדיש

ראש הממשלה, נפתלי בנט שלח לטקס את דבריו המצולמים למשפחות השכולות, בהם אמר כי "השמות הרבים שחקוקים באנדרטה לזכר חללי הקיבוצים מהווים עדות מוחשית מאוד למחיר הכבד שגבו המסירות וההקרבה הללו ולחלל הגדול שהותירו בקרב בני המשפחות" - צפו בנאומו המלא.

השר לביטחון פנים, עמר בר-לב, שהיה נציג הממשלה בטקס אמר בין היתר: "אני כאן, קודם כל, מתוך הרגשה שאני שייך, שאני בן משפחה כאן. יש לי כאן, חרוטים על גבי האנדרטה, מפקדים, פקודים, חברים רבים. מיום שהתגייסתי לצה"ל, ליחידה, לפני לא מעט שנים, נשאתי את אלונקת ביטחון ישראל עם בני קיבוצים שמספרם בה בלט. אני מרשה לעצמי לומר, שהאתוס הקיבוצי, שממנו הם באו, ועדיין באים, והביאו ומביאים אתם – הוא האתוס של הצוות, הקבוצה, השיתוף והעזרה ההדדית.

אי אפשר כלל לחשוב על ניצחוננו במלחמת העצמאות, על קיומנו כמדינה בעשרים השנים שאחריה עד מלחמת ששת הימים, על מלחמת יום הכיפורים ותוצאותיה – אלמלא היו לנו מאות קיבוצים, פזורים ברחבי ארץ ישראל, ואלפי לוחמים, חברי קיבוצים, ובניהם, ונכדיהם, נחושים, חדורי תחושת שליחות ופועלים מכוחה של אחריות. על האנדרטה שכאן מונצח המחיר הכבד ששילמו הם, שילמנו כולנו, ממשה ברסקי מדגניה בשנת 1913, שעל שמו נקרא משה בנם הבכור של שמואל ודבורה דיין, עד ברק לופן ז"ל בן קיבוץ גינוסר, שנרצח לפני שבועות אחדים בתל אביב". 

אלוף איתי וירוב, מפקד מפקדת העומק והמכללות הצבאיות, חבר מעלה גלבוע ובן רמת הכובש, היה נציג צה"ל בטקס. האלוף וירוב אמר בדבריו: "משדות הקיבוץ הלכנו אל שדות האימונים ואל שדות הקרב, ומבתי הילדים אל שדרת האוהלים והקסדה והאפוד. אבל האש שיקדה בחזה הייתה אותה האש, והניצוץ בעיניים אותו הניצוץ".
לחצו כאן לדבריו המלאים של האלוף וירוב.

צילום: שיר טורם
צילום: שיר טורם

נציגת המשפחות השכולות של חללי פעולות האיבה הייתה עיריה מרדכי, אלמנתו של יאיר מרדכי ז"ל מקיבוץ שלוחות שנרצח באוקטובר 2001 כאשר עצר מחבל מתאבד התפוצץ ליד מכוניתו בשעה שעצר לידו כ-300 מטרים לפני שער הקיבוץ. עיריה שיתפה בדבריה אודות חייו של יאיר ז"ל, סיפור היכרותם ונסיבות מותו, והוסיפה: "על אף שעברו 20 שנה, אני זוכרת את אותו היום, היום הארוך ביותר בחיי. לא דמיינתי שפחות מחודש אחרי נפילת מגדלי התאומים, המגדל שלי יקרוס, ואין להשיב. הילדים גדלו, התחתנו ומגדלים ילדים משלהם. הבת המשותפת שלנו, שאיבדה אותו בגיל שנתיים, סיימה זה מכבר שירות בצה"ל כמשקית ת"ש בבא"ח גולני. שלושת בנותיו הגדולות בחרו להשתקע בקיבוץ המתחדש. אחת בנתה כבר את ביתה, שנייה כבר עמוק בתוכניות הבנייה. הרוח של יאיר עדיין נותנת לנו רוח גבית, אבל חסרונו הפיזי מוחשי ולא צריך להסביר לקהל זה...

בתפילת יום כיפור שרים "העוז והענווה - לחיי עולמים". יאיר הפגין תכונות אלה, בנחישות. כולנו זקוקים להאמין, שבסופו של יום דרכי הטוהר ותמימות, כפי שיאיר הפגין, יגברו על כוחות הרשע ודחף ההרס. כולנו נאחזים בתקווה שבסוף – הטוב ינצח. העתיד עוד בפנינו. לו יהי!" 

נציגת המשפחות השכולות מקרב חללי מערכות ישראל הייתה בתיה אשכנזי לוי, אמו של סמ"ר ארז אשכנזי מרשפים, לוחם בשייטת 13 שנפל בקרב בשכונת בקשי שברצועת עזה בפעולה ללכידת מבוקשים ופעילי טרור. בתיה סיפרה על ארז ז"ל ואמרה: "השנים בלעדיך ארז הן קשות ביותר. אני קמה איתך והולכת לישון איתך, אין רגע שאתה ואני לא ביחד. אומרים שהזמן מרפא, אבל הזמן לא מרפא והכאב לא מרפה. הזמן מלמד אותי איך ממשיכים הלאה, כל יום אני לומדת משהו חדש.

יום אחרי שארז נהרג הודיעו על הודנה, ואני, למרות תחושת ההחמצה הנוראה, התנחמתי בידיעה שאולי אני האם האחרונה שאיבדה את בנה בעזה. אבל אחרי רגיעה של חודש וחצי שוב התלקחה האש וגבתה את המחיר הקשה מכול, ובכל פעם שנהרג חייל בעזה או במקום אחר אני רואה לפניי את קצין העיר בפניו החיוורות עומד אצלי בבית ביום הנורא ההוא. והאדמה הזו לא שבעה עדיין וממשיכה לגבות קרבנות מטובי בניה". 

מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר: "3100 שמות חקוקים על לוחות הזיכרון כאן באתר ההנצחה. 3100  סבים וסבתות, אבות ואימהות, בנים ובנות. מספר בלתי נתפס ועצום בממדיו, שאינו עומד בשום יחס לגודלנו היחסי בחברה בישראל. רק בחודש האחרון, נוסף לצערנו גם שמו של ברק לופן ז"ל אל קיר הנופלים. ברק שנרצח בפיגוע הטרור בתל אביב השאיר אחריו אישה, שלושה ילדים קטנים ומשפחה ענפה וכואבת בקיבוץ גינוסר.  

גל הטרור האכזרי שפוקד אותנו כעת, מזכיר לרבים מאתנו מראות, קולות ותחושות מן העבר. בעמדנו כאן היום, אנו מציינים 20 שנה לאירועי "גאות ושפל", המוכרים לכולנו כימי האינתיפאדה השנייה שהייתה, ככל הנראה המערכה הקשה ביותר שידענו מאז מלחמת יום הכיפורים, מערכה שהתחוללה בחזית ובעורף משני עברי הקו הירוק. מלחמה שפגעה פגיעה של ממש בעורף והתאפיינה בתחושה של אבדן התקווה לשלום כתוצאה מהתרסקותו של תהליך אוסלו.

סגן שר הביטחון אלון שוסטר מניח את זר משרד הביטחון עם תמר דורי חריף, אלמנתו של איציק דורי ז"ל ממצר
סגן שר הביטחון אלון שוסטר מניח את זר משרד הביטחון עם
תמר דורי חריף, אלמנתו של איציק דורי ז"ל ממצר. צילום: שיר
טורם

הקיבוצים נפגעו במלחמה הזו "בשני צדי המשוואה". בני קיבוץ נפלו במהלכה כלוחמים לפני מבצע "חומת מגן" במהלכו וגם אחריו, ובמקביל איבדנו באותה מערכה כואבת גם ילדי וחברי קיבוצים שנרצחו כאזרחים בקיבוציהם או בדרכים. אבל ישראל ממשיכה, צומחת ומתחזקת. זו התשובה הטובה ביותר לכל מי שמנסה לשבור את רוחנו באלימות רצחנית. 

נשוב שנה שנה, בכדי לזכור את כולם, להזכיר את סיפור חייהם, לכאוב את אובדנם ואת המחיר הכבד מנשוא, שאנו בתנועה הקיבוצית שילמנו בדמם של מיטב חברינו ובנינו. התנועה הקיבוצית זוכרת מוקירה ומרכינה ראש היום לזכר הנופלים ששירת חייהם תמה בטרם עת. יהי זכרם ברוך ונצור בליבנו לעד".

איציק חולבסקי, ראש המועצה האזורית מגידו, הזכיר בנאומו את סיפור של דרור בר ז"ל, ואמר: "אני גאה כראש המועצה האזורית מגידו לארח כאן בגבעות מעל קיבוץ משמר העמק שחגג השנה 100 שנים את הטקס המיוחד, המכובד והמרשים הזה. כולנו שותפים לזיכרון ולכאב. אנחנו מביטים וזוכרים דרך עיניכן - משפחות יקרות ואהובות, אתן שנושאות את משא הכאב יום יום ולילה לילה.

יש לנו אויבים רבים מבחוץ אבל האויב הכי מסוכן הוא הפילוג בתוכנו. למען הבנים שנפלו חובתנו לקיים שיח מכובד ומכבד גם בעת מחלוקת ולשאוף תמיד לקיים כאן חברה ערכית, מוסרית, הגונה וצודקת. גם זה הציווי של הנופלים. תהיי נשמתם צרורה בצרור החיים  ויהי זכרם שמור וחקוק בליבנו לעד".

בטקס שולבו קטעי שירה ונגינה של הרכב מוזיקלי שכלל את הזמרות מיה יוהנה מנחם מגבעת עוז ומיקה עינב מגניגר וסוף סלע, זמר, יוצר ופסנתרן מגבע.

בסוף הטקס הונחו על האנדרטה 9 זרים:

את זר ממשלת ישראל הניחו עמר בר- לב, השר לביטחון פנים ושאול גולומב, אביו של רס"ן עודד גולומב ז"ל מניר דוד.

את זר משרד הביטחון הניחו ח"כ אלון שוסטר, סגן שר הביטחון ותמר דורי חריף, אלמנתו של רס"ן איציק דורי ז"ל ממצר. 

את זר צבא ההגנה לישראל הניחו אלוף איתי וירוב, מפקד מפקדת העומק והמכללות הצבאיות וגיורא מסד אביו של רס"ן תמיר מסד ז"ל מכפר מסריק.

הזרים על האנדרטה. צילום: שיר טורם
צילום: שיר טורם

את זר ארגון יד לבנים והמשפחות השכולות הניחו ד"ר אירית בר-נתן, יו"ר סניף יד לבנים הקיבוצי ואמו של סמ"ר סיון בר-נתן ז"ל ממעגן מיכאל ואלי טהר, חבר הנהלת ארגון יד לבנים, אביו של סמל רועי טהר ז"ל ואחיו של סא"ל יוסי טהר ז"ל.

את זר ארגון אלמנות ויתומי צה"ל הניחו חגית סלע, חברת הנהלת ארגון אלמנות ויתומי צה"ל ואלמנתו של אהרון-דוד סלע ז"ל, בן קיבוץ עין הנצי"ב יחד עם מניה ולילך יואל אמו ואלמנתו של סגן אייל יואל ז"ל מרמת רחל

את זר המועצה האזורית מגידו הניחו איציק חולבסקי, ראש המועצה האזורית מגידו וטוביה ליבנה אשר שכל את רעייתו לין ובתו עטרה זכרן לברכה מחניתה.

את זר תנועת הקיבוץ הדתי הניחו שרה עברון, מזכ"לית תנועת הקיבוץ הדתי יחד עם אלישע ויערה יקותיאל אחיו ואחותו של אמיתי יקותיאל ז"ל, בן קיבוץ סעד.

את זר התנועה הקיבוצית הניחו ניר מאיר, מזכ"ל התנועה הקיבוצית ובנו של רס"ן אריה מאיר ז"ל מקבוצת שילר יחד עם שלומית ויהודה פוקס, הוריו של סמ"ר אסף-משה פוקס 'פוקסי' ז"ל, אחיינו של רב"ט משה פוקס ז"ל מגבת.

את זר תנועות הנוער ומתנדבי שנת השירות הניחו אשכר שחר, חברת הנהגת הנוער העובד והלומד ורכזת הפעילות הארצית בקיבוצים, נכדתו של רב"ט גרשון ישראל ז"ל מגבת ועדי מאירי, ש"שנית בפנימיית האורנים ואחֹותֹו של סרן שקד מאירי ז"ל מכוכב יאיר.

הוספת תגובה חדשה