דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

חמסה על הנשיא

נשיא המדינה יצחק הרצוג אירח ביום ראשון בבית הנשיא אירוע הנצחה לזכרו של צביקה לוי ז״ל, האבא של החיילים הבודדים בתנועה הקיבוצית, בו נחנכה רשמית תכנית ״חמסה״ שנוצרה בשיתוף פעולה בין קק"ל, הסוכנות היהודית, התנועה הקיבוצית ומשפחתו של צביקה, במטרה לתת מעטפת לעולים חדשים מרגע נחיתתם בישראל ועד השתלבותם המלאה בחברה
הנשיא הרצוג מצטלם ל"סלפי" עם החיילים החיילות המשתתפים בתכנית חמסה. צילום: רן שקד
הנשיא הרצוג מצטלם ל"סלפי" עם החיילים החיילות המשתתפים בתכנית חמסה. צילום: רן שקד

באירוע השתתפו יו"ר ההסתדרות הציונית והיו"ר בפועל של הסוכנות היהודית, יעקב חגואל, סגן יו"ר הדירקטוריון של קק"ל, רני טריינין, מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר, יעל אייזנר מהמחלקה לאימוץ חיילים בודדים בתנועה הקיבוצית, יו"ר הבונים דרור וראש המועצה האזורית שער הנגב, אופיר ליבשטיין, מנכ"לית הבונים דרור, שירי מדר ומכובדים נוספים.

באירוע לקחו חלק גם חיילים וחיילות בודדים שמשתתפים בתכנית ובמסגרתו פגש בהפתעה אריה פרידמן, חייל בודד ועולה חדש מפרו המתגורר בקיבוץ נחשונים, את אמו ואחותו לאחר שלא ראה אותן במשך שנתיים. דבורה ופאולינה, אמו ואחותו של אריה, זכו גם לפגוש לראשונה את משפחת פרי, משפחתו המאמצת של אריה בנחשונים, ולהודות לה.

תכנית חמסה נולדה מתוך ניסיון נצבר באימוץ חיילים בודדים עולים חדשים בקיבוצים ומתוך ההבנה שצריך תהליך ורצף לתמיכה בהם. הפרויקט, שהוא ראשון מסוגו בארץ ובהשראת מפעל חייו של צביקה לוי ז"ל, מציע תכנית חומש מקיפה ועשירה ובא לתת לראשונה מענה לבעיה הגדולה ביותר עמה מתמודדים החיילים הבודדים כשהם עולים ארצה - היום שאחרי השחרור מצה"ל. על הוצאת התכנית לפועל אחראית תנועת הבונים דרור, ומנהלת את התכנית מטעמה עדי גולן תירוש מגבעת חיים איחוד.

השותפים לתכנית חמסה בפגישה עם נשיא המדינה. מימין לשמאל: יעקב חגואל, רני טריינין, יצחק הרצוג, ניר מאיר, אופיר ליבשטיין ושירי מדר. צילום: רן שקד
השותפים לתכנית חמסה בפגישה עם נשיא המדינה. מימין לשמאל:
יעקב חגואל, רני טריינין, יצחק הרצוג, ניר מאיר, אופיר ליבשטיין
ושירי מדר. צילום: רן שקד

הרעיון הכללי הוא לייצר עבור העולה רצף ליווי ותמיכה מרגע עלייתו ארצה ועד קליטתו והתאקלמותו המלאה כאזרח. אולפן בקיבוץ והכנה לשירות הצבאי לפני הגיוס, דאגה לחייל בזמן שירותו הצבאי - בית בקיבוץ ומשפחה מאמצת כמיטב המסורת, בתוספת ליווי מקצועי של עובד/ת סוציאלי וליווי חברתי מטעם צוות חמסה; ולבסוף, גם תמיכה לקראת שחרור, במהלכו ובשנה שאחרי הצבא - עבודה ודיור בקיבוץ, מענקים והכוונה להמשך.

נשיא המדינה פתח את האירוע בדבריו, ואמר: "אני שמח לארח כאן היום את תכנית ״חמסה״, שהייתה לי הזכות להיות שותף לייסודה במסגרת תפקידי הקודם כיו״ר הנהלת הסוכנות היהודית, וגאה לארח כאן היום את החיילות והחיילים המשתתפים בתוכנית. במיוחד אני גאה לארח כאן את כל מי שעוסק במלאכת הקודש ואת משפחת לוי ולהנציח את צביקה לוי היקר, שפעילותו ותרומתו האדירה למען החיילים הבודדים בישראל הייתה אבן הפינה להקמת המיזם היפהפה הזה. זכיתי להכיר את צביקה היטב וכל שיחה עמו – על החיים, על שליחות עבור עם ישראל ועל חייליו - הייתה תמיד מרגשת".

לסיכום, הודה הנשיא לארגונים שלקחו חלק באירוע: "אני מברך על שיתוף הפעולה התקדימי שנוצר פה בין הסוכנות היהודית, הקרן הקיימת לישראל, התנועה הקיבוצית וכמובן תנועת הבונים דרור שאי אפשר בלעדיה, תנועה ערכית וחשובה. דעו שאנו תומכים בכם מבית הנשיא לאורך כל הדרך ושזהו ביתכם. לכל השותפים, תודה רבה. שאו ברכה!".

דותן לוי, בנו של צביקה ז"ל, אמר באירוע: "לדבר על אבא זה לא פשוט ודי מורכב במעמד הזה. אבא גידל אותנו על שלושה ערכי יסוד: אהבת הארץ והאדמה, האמונה באדם ואהבת האדם ועל החשיבות שלנו בארץ הזו. המפעל הציוני שהקים והחיילים הבודדים מממשים את ערכים אלו ומנציחים אותם...".

מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר סיפר כיצד נולדה תכנית חמסה, כאשר ביום פטירתו של צביקה הוא התראיין בגלי צה"ל ואמר דברים לזכרו. איך שנגמר הריאיון, הטלפון צלצל ועל הקו היה יו"ר הסוכנות היהודית דאז ונשיא המדינה כיום, יצחק הרצוג, שהבטיח לו "נעשה מפעל לזכרו". לאחר מכן גייסו הרצוג והסוכנות כסף מקק"ל, הפרויקט יצא להרצה ובאירוע זה נסגר מעגל וחונכים אותו באופן רשמי

"הצבא הוא שער הכניסה לחברה הישראלית, והוא שער קליטה מאתגר למדי. החזון של חמסה הוא לאפשר לחיילים ולחיילות הבודדים כניסה לחברה הישראלית כמו שצריך. לעשות אולפן כמו שצריך, לעשות שירות צבאי משמעותי ולהבטיח לחייל המשוחרר קליטה של לפחות שנה בתנאים טובים וכניסה חלקה יותר אל החברה", אמר מאיר לנוכחים.

מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר, נושא דברים. צילום: רן שקד
מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר, נושא דברים. צילום: רן שקד

יעל אייזנר, האמא של החיילים הבודדים בתנועה שפועלת ללא לאות לרווחתם של מאות החיילים המאומצים בקיבוצים, אמרה: "מאז מתמיד זוכים כל החיילים הבודדים המאומצים בקיבוצים, עולים חדשים, וילידי הארץ, למעטפת שלמה אישית וקהילתית הדואגת לכל צרכיהם, ברוחו ובמורשתו של צביקה לוי. הרעיון של תכנית חמסה הוא להרחיב את הישארותם של החיילים בקיבוצים לשנה נוספת ובכך ליצור רצף מהעלייה לארץ ועד לאחר השחרור מהצבא". 

סגן יו"ר קק"ל, רני טריינין (בית ניר): "פרויקט חמסה מהווה שילוב ערכי ומשמעותי מאוד של צה"ל והקיבוצים שהם נשמת אפה של ההגשמה הציונית. מאז ומתמיד, ראיתי ואני עדיין רואה את התרומה האדירה של הקיבוצים בישראל לצה"ל בכלל ולקליטת עליה בפרט, ובמיוחד בימים קשים אלו שכולנו כאחד נרתמים לסייע לפליטי אוקראינה והעולים מתוכם ארצה. החיילים הבודדים הם בבחינת הנשמה היתרה, הציונית. הם המעשה הציוני במיטבו. צביקה לוי ז"ל לא רק שהיה האבא של  החיילים, הדואג ומטפל אישית, אלא הפך למנהיג הרעיון ומיישמו.

קק"ל מקדמת פרויקטים רבים ומגוונים לעזרה לאוכלוסיות מיוחדות בישראל ושמחה לסייע לאוכלוסיית החיילים הבודדים אשר מגיעים מכל רחבי התפוצות לשרת בצה"ל. כבוד הוא לנו, יחד עם הסוכנות היהודית, התנועה הקיבוצית והבונים דרור להיות שותפים לפרויקט זה".

יו"ר הבונים דרור וראש המועצה האזורית שער הנגב, אופיר ליבשטיין הודה לנשיא המדינה על ששם, לדבריו, את העלייה במרכז עשייתו המדינית, ואמר: "אני גאה לעמוד במעמד מכובד זה בבית הנשיא בכמה כובעים -יו"ר הבונים דרור, ראש מועצת שער הנגב, חבר מזכירות התנועה הקיבוצית ודירקטור לשעבר בקק"ל ובחברות בנות של הסוכנות היהודית. כל הגופים הללו תכללו יחדיו תכנית חומש ציונית למען חיילים בודדים שכולה ציונות. תכנית זו לזכרו של צביקה לוי ז״ל היא מהות העשייה הציונית והקיבוצית שפעמה בלבו ואנו ממשיכים את דרכו".

הוספת תגובה חדשה