דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

טלטלה בכד החלב: האם וכיצד ישפיעו עליות מחירי החלב ומוצריו על יצרני החלב

בסיומם של דיונים סוערים נקבעה מסגרת עליית מחיר החלב ומוצריו המפוקחים. התאחדות יצרני החלב, המייצגת את הרפתות בקיבוצים ובמושבים מסבירה האם יש לכך השפעה על הרפתות והקיבוצים
הרפת בקיבוץ רביבים
אז מה נשמע ברפת: מחיר המטרה לא יקטן. הרפת בקיבוץ רביבים

בשבועות האחרונים, והשבוע ביתר שאת, נמצא ענף החלב במרכז השיח הציבורי עקב התייקרויות מחירי מוצרי החלב השונים. ההתייקרויות נובעות מעליית מדד המחירים לצרכן, שכר העבודה, מזון הפרות, והתייקרויות בדלק, בשמנים ובחשמל. מנכ"ל ההתאחדות יצרני החלב (שמצייגת את מרבית יצרני החלב בקיבוצים ובמושבים), ליאור שמחה (נצר סרני), מסביר כי גלי ההתייקרויות נובעים מהחלטות ועדת המחירים המשותפת למשרד האוצר והחקלאות, אך מציין כי עליית המחירים, של החלב ומוצריו, לא פגעה במחיר המטרה המשולם לרפתנים.

בראשית השבוע, אחרי דיונים ארוכים במשרד האוצר נסגר הסכם עקרונות, שבמסגרתו המחלבות לא יקבלו את מלוא העלייה שביקשו במחירים המפוקחים המגיעה להם. סוכם כי העלייה במחירים המפוקחים תתפרס על-פני שלוש שנים הבאות, בהתאם למנגנון האוטומטי. בדיונים הדגישו נציגי היצרנים כי ענף החלב טומן בחובו צורך באיזון רגיש בין החקלאים, התעשייה והצרכנים. האיזון חייב להישמר, כיוון שאף גורם בשרשרת הערך לא יוכל לפעול לאורך זמן במחירי הפסד.  

בהתאחדות יצרני החלב מדגישים כי מנגנון מחיר המטרה וההסכם הקודם עם האוצר לא נפרצו, כך שלמעשה הרפתנים אינם חלק מההסכם הנוכחי, למעט ההשלכות העקיפות על המחלבות. בהתאחדות מקווים כי האירוע הנוכחי יוכל לסיים את הסאגה הממושכת של עליית המחירים המפוקחים. בימים הקרובים יתקיימו מפגשי זום עם יצרני החלב במשקים, בהם יסבירו אנשי ההתאחדות בפירוט על פרטי ההסכם ועל מנגנון המחירים המפוקחים.

הוספת תגובה חדשה