דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

לשמוע, לראות, ללמוד - סיור לרכזי צמ"ד בקיבוצים, בעמק המעיינות

את הסיור בעמק המעיינות, מחלקת צמיחה ופיתוח קהילה בתנועה הקיבוצית בנתה כמסע בין תחנות ונקודות מבט שונות על צמיחה, קליטה וקהילה. בכל תחנה יפגשו המשתתפות והמשתתפים בסיור, את הנשים והאנשים שמובילים ועושים בתוך ביתם והמרחב שבו הם פועלים. המפגש יאפשר למידה ממקומות אחרים וגם התבוננות ושיחה בין מובילות ומובילי תחום הצמיחה והקליטה על מה שקורה בבית ובקיבוץ. כי אין כמו מראה עיניים כדי להכיר את נושא הצמיחה הקיבוצית
לשמוע, לראות, ללמוד - סיור לרכזי צמ"ד בקיבוצים, בעמק המעיינות
צילום: גיא שרי

מועצה אזורית עמק המעיינות הציבה לעצמה כמטרה מרכזית את אתגר הצמיחה – דמוגרפית, חברתית, כלכלית וסביבתית. זוהי מועצה מגוונת מבחינת הרכבה, והיא כוללת קיבוצים – מתחדשים ושיתופיים, קטנים וגדולים, דתיים וחילוניים, לצד מושבים, יישובים קהילתיים ומושבה אחת. אלה נמצאים כולם בתהליכי קליטה משמעותיים מאוד בעשור האחרון.

הסיור לאזור, המאורגן על ידי התנועה הקיבוצית יחד עם הקיבוץ הדתי, ייפתח במפגש עם ראש המועצה יורם קרין ומנהל אגף קהילה איתמר מטיאש, שיספרו על החזון והאסטרטגיה ומימושם ביומיום: איך מנהלים ותומכים צמיחה ביישובים, מה הם הכלים והתפיסה הייחודיים שפותחו במועצה ומהם האתגרים שעוד בדרך.

משם הסיור ימשיך לקיבוץ כפר רופין, בביקור עם גיא שרי ב'חורשת מאוריציוס' – אתר מורשת מקומי, שהיה לפרויקט קהילתי וחינוכי. ומשם למפגש עם אלה סילברטיין, רכזת הצמיחה בקיבוץ, שתספר על תהליכי הקליטה לכפר רופין, המתאפיינים בגמישות ובגיוון אפשרויות הקליטה. אלה מספרת כי "הקיבוץ קלט בעשור האחרון כ-6 משפחות (בממוצע) בשנה ואנו מאפשרים לכולם לחלום, להגשים, ליזום ולבצע."

מכפר רופין אל 'גשר לשלום', אזור תעשייה משותף לישראל וירדן הנמצא בשלבי הקמה, ובו יתבצע הסבר ממנהל החברה הכלכלית במועצה, דעאל לוי, על התפיסה האזורית הרחבה שמבקשת לחבר בין שגשוג כלכלי להזדמנות למפגש וחיזוק הקשרים בין שתי המדינות השכנות.  

מגשר לשלום אל קיבוץ טירת צבי, שם יתקיים מפגש עם יעל ברקן, היו"רית היוצאת  של הקיבוץ על תהליך האחדת הסטטוסים המשמעותי שתוכנן ויצא אל הפועל בשנתיים האחרונות. טירת צבי הוא קיבוץ שצמח משמעותית בתחילת שנות האלפיים בזכות קליטת תושבים, ואשר חברים ותושבים התנהלו בו כקהילה אחת ברוב תחומי החיים. "ובכל זאת", מספרת יעל, "מצאנו את עצמנו באמצע העשור הקודם במקום שלא התאים לרצוננו הקהילתי - בקונפליקטים על השפעה והנהגה, במתחים סביב תקציב והחלטות, בצמצום שירותים שלא בהתאם לסולם הערכים המקומי. משם יצאנו לתהליך איחוד סטטוסים, שנעשה בשיתוף כלל הקהילה..."

למחרת מחכה יום מעניין לא פחות: הפגישה הראשונה תהיה עם חברי הרשת 'עירעמקיוזמה שמטרתה פיתוח וחיזוק מנהיגות אזורית מהעיר בית שאן והמועצה, שמזה כמה שנים מובילה מיזם לא פורמלי ועצמאי, במטרה  לחזק את הזהות האזורית המשותפת וזאת באמצעות שיתופי פעולה תרבותיים, כלכליים וחברתיים. השאלה שנשאל שם היא, כיצד יוצרים שיח על טוב משותף לנוכח פערים היסטוריים ועכשוויים?

מבית שאן אל התחנה האחרונה במסע לקיבוץ ניר דוד. הביקור ישלב סיור בקיבוץ הוותיק והגאה שהיה, שלא ברצונו, לסמל במאבק קשה בשנים האחרונות, ונדרש להתמודדות וגיוס כוחות קהילתיים משמעותיים. בניר דוד נסכם את המסע שעברנו, ניפרד ונצא הביתה.

ונצא הביתה.

בקיצור, סיור שווה שאסור לפספס! לפרטים והרשמה (עד 30.3): https://kibbutz.org.il/he/node/9535

הוספת תגובה חדשה