דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

מטה התנועה מסייר בקיבוצים: והפעם - הבונים

למרות הארכת הסגר בשבוע נוסף, יצא ביום שני שעבר, 01.02.21, צוות מצומצם ממטה התנועה הקיבוצית, בראשות מזכ"ל התנועה ניר מאיר, לסיור ומפגש במושב הבונים, המשתייך למועצה האזורית חוף הכרמל. את הביקור הכין והוביל אייל אלקלעי - רכז אזור גרנות בתנועה
ביקור מטה בהבונים
מטה התנועה במפעל 'אגריקל'

הַבּוֹנִים הוא מושב שיתופי במישור החוף הממוקם בין מושב עין איילה (מדרום) למושב צרופה (מצפון), שהוקם בשנת 1949 על ידי בוגרי תנועת הנוער "הבונים" (שעל שמה הוא קרוי). המושב הוקם על שרידיו של הכפר הערבי הנטוש לאם, ותושביו הראשונים היו עולים מבריטניה ומדרום אפריקה. בשנת 1960 עזבו את המושב רבים מהתושבים שנמנו על המייסדים, עקב חילוקי דעות בתוך היישוב. לאורך החוף הסמוך למושב משתרעת שמורת טבע, המודגשת על ידי מנהרות שיצרו מי הים בסלעי הכורכר. בתחילת דרכו עבדו חברי המושב בעבודות מזדמנות, באיסוף צדפים, בלולי עופות ובחקלאות. במשך הזמן עברו להתבסס על חקלאות: גידולי שדה, מטעי הדרים, גידול בננות ופירות סובטרופיים (אבוקדו, ליצ'י ואפרסמון), וכמו כן על רפת חלב ולול פיטום. במקום פועל גם מפעל לאגרגטים בשם "אגריקל".

המושב זכה לפרסום שלא מרצונו ב־11 ביוני 1985 עת אירע "אסון הבונים", במהלכו פגעה רכבת באוטובוס שהסיע תלמידי בית-ספר בעת שזה ניסה לחצות קטע של מסילת הרכבת ליד המושב. בעקבות האסון נבנתה אנדרטה להרוגים על ידי יריב אמיתי, תושב הבונים, בקרבת מקום האירוע.

את מטה התנועה ייצגו בביקור המזכ"ל, ניר מאיר, מנכ"לית התנועה, הדס דניאלי ילין, ראשת אגף חברה וקהילה, ד"ר איילת גלס וראש המחלקה המשפטית ד"ר עו"ד מיכי דרורי שהתלוו לרכז האזור, אייל אלקלעי. יו"ר הבונים, אלון שפיצר, ומנכ"ל הבונים, אייל פולאק המתינו לאורחים במאגר העצום שהוקם בכניסה למושב על ידי אגודת המים של חוף הכרמל. יועד לודר, מנכ"ל אגודת המים, הרשים את האורחים כשיתאר את גודלו ועוצמתו של המאגר ובהסבריו על המתקן הסולארי הענק המוקם על פני מימיו. מדובר במתקן שגודלו 25 מגה וואט ויספק כ- 35 מליון קוט"ש בשנה. לאחר שיועד סיים להסביר, הצטרף גם מנכ"ל "בננות החוף", ערטל טובין, שתיאר בפני האורחים את התארגנות החקלאות בשותפות "הבונים – בננות החוף". 

מאגר המים של הבונים
מאגר המים של הבונים

ממרומי המאגר המשיך הסיור למפעל 'אגריקל' שהוקם בשנת 1950 והוא היחיד בישראל החזיק ברישיון לעסוק בפיתוח, ייצור ושיווק מוצרים על בסיס ורמיקולייט ופרלייט המיושמים במגוון שימושים בתחומי החקלאות, התעשיה, הבנייה ואיכות הסביבה. ממפעל אגריקל המרשים המשיכו האורחים לרפת הגדולה והמצליחה של הבונים, שם סקר גל, מנהל הרפת, את הפעילות המצטיינת של הרפת. מהרפת האורחים והמארחים יצאו לסייר בשכונות השונות של המושב, ולבסוף התכנסו בבית העם שבמרכז המושב.

לפגישה בבית העם הצטרפו באמצעות הזום חברי מטה נוספים, וכמו כן נציגי גרנות (שרון שלזינגר וגל מוסיוב) וורד יהלום (מנהלת מחלקת ישובים מהמועצה האזורית).

בפגישה פרשה חברת המושב אפרת גולדברג את תהליך הקליטה הייחודי שמתקיים בשנים האחרונות ובסיומו צפויים להיקלט במושב הבונים כ-100 חברים חדשים, חלקם בנים, חלקם בני/בנות זוג של בנים וחלקם חיצוניים. אלון שפיצר ואייל פולאק סקרו את כל הנושא הכלכלי המורכב של מושב הבונים. עיקר המורכבות נובע מתביעות רבות מצד גורמים שונים וביניהם תושבי ההרחבה. בסיכומו של דבר, ניכר כי הוועד הממונה, ברשותו של אלון שפיצר, פועל בצורה מיטבית ומוליך את המושב בכיוון בו ניתן יהיה להשתחרר מרוב התביעות ולהפריח את המושב בקבוצה גדולה וצעירה, שזה עתה נקלטה.

ניר מאיר הציע לאלון ולאייל להכין תוכנית יציאה מוסדרת הכוללת אבני דרך, מניהול בידי וועד ממונה לניהול עצמאי. תוכנית שתעזור לשכנע את רשמת האגודות השיתופיות להאריך את כהונת הוועד הממונה.

ראש המועצה האזורית חוף הכרמל, אסיף איזק שכיבד את הביקור בנוכחותו, פרגן ושיבח את עבודת הצוות הניהולי של המושב וציין לטובה את שיתוף הפעולה הפורה עם המועצה האזורית.

חברי וחברות מטה התנועה התרשמו מהביקור המרתק בהבונים, שלא זכה לביקור מהסוג הזה שנים ארוכות.

הוספת תגובה חדשה