דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

מטה התנועה מסייר בקיבוצים: והפעם – בחן ועין החורש

בשבוע שעבר יצא מטה התנועה הקיבוצית, בראשות ניר מאיר, לסיור בקיבוצים עין החורש ובחן המשתייכים למועצה האזורית עמק חפר. על אף כי הקורונה מקשה ומסרבלת את ביקורי המטה, וחלקם נעשים באמצעות הזום, החליט רכז האזור אייל אלקלעי לקיים את הביקורים בקיבוצים כביקורים פיזיים. לביקור בעין החורש הצטרפה גם ראשת המועצה, ד"ר גלית שאול
נציגי מטה התנועה הקיבוצית יחד עם הנהגת עין החורש וראשת המועצה האזורית עמק חפר בסיור באגמון חפר
נציגי מטה התנועה הקיבוצית יחד עם הנהגת עין החורש וראשת המועצה האזורית עמק חפר בסיור באגמון חפר

החלק הראשון של הסיור התקיים בקיבוץ בחן. על מנת לעמוד בתקנות וברגולציה, צומצם מספר המשתתפים בביקור הפיזי ואת מטה התנועה הקיבוצית ייצגו ניר מאיר, מזכ"ל התנועה, הדס דניאלי-ילין מנכ"לית התנועה, דבי ברא"ס, מנהלת אגף חינוך, גלעד בכרך, גזבר התנועה, נועה יפת, מנהלת לשכת המזכ"ל והמשנה למזכ"ל ואייל אלקלעי, רכז האזור. את הנהלת בחן ייצגו אורי בז’רנו, יו"ר האגודה החקלאית, יעקב סיזל, המנהל העסקי של הקיבוץ, ישראל שטרוטמן, מזכיר הקיבוץ, מאיה קידר, מנהלת לשכתו ואודליה בנאי, חברת ועד ההנהלה.

בחן נוסד בשנת 1954 על ידי גרעין נח"ל של תנועת החלוץ למרחב מיוצאי אמריקה הדרומית. השם הוצע על ידי זאב וילנאי, מגדולי חוקרי ארץ ישראל ועתיקותיה בדורות האחרונים, מקורו בספר ישעיהו, ומשמעותו - מגדל צופים. השם ניתן לקיבוץ על שם גבעת "משלט 82" (תל בחן) שהיוותה מקום תצפית על עמק חפר ומישור החוף במערב ועל צפון השומרון במזרח. הקיבוץ נכנס להליך פירוק ביולי 2012 בעקבות שרשרת של אירועים שהתרחשו בשנים שקדמו, אבל לאחר שכבר השלים בשנת 2006 הליך של שיוך דירות. לפני כשנתיים הגיע הקיבוץ להסדרי נושים ויצא מפירוק לאחר שיתוף פעולה בין רשם האגודות השיתופיות, מפעלי "גרנות", המועצה האזורית ובמעורבות אינטנסיבית של התנועה הקיבוצית ובערבות קרן קמ"ע של התנועה. בקיבוץ קיימת הרחבה המאוכלסת בכ-170 משפחות צעירות, חלקן בני קיבוץ חוזרים.

יעקב סיזל העביר לנציגי התנועה סקירה על הקיבוץ ועל התהליכים אותם הקיבוץ עובר, מאז עבר מפירוק לוועד ממונה. יעקב הציג את התהליכים  המתנהלים מול רמ״י ומול המועצה האזורית. במפגש עלו גם סוגיות העוסקות בחינוך ובממשקים עם הוועד המקומי. הדס דניאלי ילין, מנכ"לית התנועה הציגה בפני הקיבוץ את יכולותיה של התנועה על שלל אגפיה, וניר מאיר הדגיש את התועלת הישירה לבחן הקיימת במסגרת פעילות התנועה.
לסיום, ערכו חברי המטה סיור קצר בקיבוץ, בעיקר על מנת להתרשם מהקרבה לגדר ההפרדה שיוצרת סיטואציה מאתגרת.

מזכ"ל התנועה, ניר מאיר, יחד עם אורי בז'רנו (מימין) ויעקב סיזל (משמאל) בסיור בבחן
מזכ"ל התנועה, ניר מאיר, יחד עם אורי בז'רנו (מימין) ויעקב סיזל
(משמאל) בסיור בבחן

בחלק השני של הסיור בקיבוץ עין החורש, הצטרפו לנציגי התנועה גיל לין, המשנה למזכ"ל וד"ר אילת גלס, ראשת אגף חברה וקהילה, כמו גם ראשת המועצה האזורית עמק חפר, ד"ר גלית שאול.

רחל הררי וצפריר טלמון, יו"רים משותפים של הקיבוץ, יחד עם תמיר כהן, מנהל הקהילה ומורן מוסקאל, המנהלת העסקית, ליוו את חברי המטה ואת ראשת המועצה לסיור קצר באגמון חפר, תוך כדי מתן הסברים על המקום ועל התוכניות העתידיות לגביו. ד"ר גלית שאול הדגישה את חשיבות האגמון כאמצעי לשימור השטחים הפתוחים במועצה.

לאחר הסיור התכנסו חברי המטה והמארחים בבית התרבות של הקיבוץ, ואליהם הצטרפו באמצעות הזום עפרי רביב, ראש אגף צעירים ומעורבות בחברה של התנועה ורו"ח דגן לוין, ראש אגף כלכלה. כמו כן, הצטרפו גם עופר מנחם ותומר גולן מהקיבוץ. 

צפריר טלמון הציג בקצרה את ההיסטוריה של הקיבוץ, ותמיר ומורן הציגו את התהליכים שעוברים על עין החורש בשנים האחרונות, מאז הביקור האחרון. כמו כן הציגו את התוכניות לעתיד ואת המטרות. 

עין החורש נוסד בשנת 1929 במושבה חדרה, על ידי בוגרי "השומר הצעיר" מפולין, ובהמשך הצטרפו אליו בוגרי "השומר הצעיר" מבלגיה. בשנת 1931 עלה לקרקע על אדמות עמק חפר. השם "עין החורש" בטעות יסודו: זהו תרגום מוטעה של השם הערבי לאזור "ואדי חווארית". ה"חווארית" במקרה זה אינו בא מהפועל לחרוש בערבית, אלא זהו שמו של שבט נוודים שהגיע בסוף המאה ה-19 מסודאן. עין החורש היה ראשון הקיבוצים בעמק חפר וראשון היישובים היהודיים בעמק חפר המזרחי.

אוכלוסיית הקיבוץ מונה כ- 650 נפש, מתוכם 350 חברים וכן חיילים, נוער, ילדים ומשפחות הגרות במקום. בשנת 2005 עבר הקיבוץ תהליך של שינוי אורחות חיים לקיבוץ מתחדש. ענף הפרנסה העיקרי של הקיבוץ בעבר היה מפעל  "פחמ"ס" המייצר חביות ממתכת, פלסטיק, קרטון ושילובם יחד, אולם בשנת 2012 נמכר המפעל לידיים פרטיות בשל אילוצים כלכליים. כיום, מרבית החברים עובדים בעבודות חוץ, וכמו כן קיימים בקיבוץ ענפי חקלאות – רפת, הדרים, אבוקדו ופלחה. בקיבוץ נמצא בית הספר האזורי של צפון עמק-חפר –"שחר" (חט' ביניים) ו"מעין" (חט' עליונה). בקיבוץ גם אולם מופעים אזורי, בריכת שחיה, בית הארחה ואולם ספורט גדול, חוות סוסים, בית סיעודי - "בית-הדר", מסגריה, בית מלאכה לקרמיקה ועוד יזמויות נוספות.

ראשת המועצה, ד"ר גלית שאול, ציינה בחום רב עד כמה היא מרגישה בבית בקיבוץ עין החורש וכי היא בטוחה בהמשך שיתוף הפעולה הפורה בין המועצה לקיבוץ. נציגי התנועה התרשמו מאד מהיכולת של הקיבוץ לצאת ממשבר ניהולי אליו נקלע במהלך 2019. דבי ברא"ס ואילת גלס ציינו את שיתוף הפעולה ההדוק עם ממלאי התפקידים בעין החורש. ניר מאיר הציג בפני הקיבוץ את עמדת התנועה בנושא שיוך הדירות, ופרס את החלופות השונות העומדות בפני קיבוץ שנמצא במרכז הארץ.

הוספת תגובה חדשה