דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

מטה התנועה מסייר בקיבוצים: והפעם – במצר וניר אליהו

כבכל יום שני, גם בשבוע שעבר (26.7) יצא מטה התנועה הקיבוצית, בראשות המזכ"ל ניר מאיר, לסיור בקיבוצים, והפעם ביקר בקיבוצים מצר (המשתייך למ.א. מנשה) וניר אליהו (המשתייך למ.א. דרום השרון). לביקור במצר הצטרף ראש המועצה האזורית, אילן שדה, ולביקור בניר אליהו הצטרף סגן ראשת המועצה האזורית, אורי מרגלית. את הביקור ארגן והוביל אייל אלקלעי, רכז קיבוצי גרנות בתנועה הקיבוצית
מטה התנועה עם ראש המועצה, אילן שדה, והיו"ר הכלכלי של מצר, עומרי שוהם, על רקע בתי העיר חריש
מטה התנועה עם ראש המועצה, אילן שדה, והיו"ר הכלכלי של מצר, עומרי שוהם, על רקע בתי העיר חריש

קיבוץ מצר ששוכן בגבולות המועצה האיזורית מנשה נוסד בשנת 1953 על ידי עולים מארגנטינה שהשתייכו לתנועת השומר הצעיר (גרעין קיבוץ עליה ג') ובשנת 1964 ו-1967 קיבל השלמה מגרעינים ישראליים. בעת הקמתו שכן במרחק 500 מטרים מהגבול עם ירדן, ומשום כך ב'וועדת השמות' הזכירו את הפסוק: "מִן הַמֵּצַר קָרָאתִי יָּהּ עָנָנִי בַמֶּרְחָב יָהּ" ועל שם זה קראו לקיבוץ מצר.

לקיבוץ יש מפעל מצליח בשם "מצרפלסט" שמייצר צנרות השקיה, טפטפות, מערכות השקיה, וצנרת SP ייחודית למים, גז, חשמל וכימיקלים. בשנים האחרונות הוא מתמודד, בעיקר, עם בעיות צמיחה דמוגרפית והגנה של השטחים שלו שננגסים על ידי היישובים הגדולים שמתרחבים מצפון ומדרום.

מפגש עם ממלאי התפקידים במצר
דיונים של מטה התנועה עם ממלאי התפקידים של מצר
בקבוצות מיקוד

הביקור החל באזור "הבקתה" הצופה על עמק נרבתא, שם סקר עומרי שוהם, היו"ר הכלכלי של הקיבוץ, את המרחב תוך הדגשת האיומים שמסביב. בהמשך, נפגשו חברי וחברות מטה התנועה עם ממלאי התפקידים בקיבוץ. יעקב דרומי, מזכיר הקיבוץ, וגיל חובב, מנהל הקהילה, הציגו בעזרת מצגת את הקיבוץ, כשעומרי מציג את הצד העסקי. אילן שדה, ראש המועצה האזורית מנשה, הציג את נקודת המבט של המועצה בנושא בעיות הגבולות והשטחים באזור. שני הצדדים הדגישו את מערכת היחסים הטובה עם המועצה. 

בחלק השני של המפגש התחלקו האורחים והמארחים לשתי קבוצות מיקוד - כלכלי וחברתי - מה שאפשר מיקוד עמוק יותר בנושאים הרלוונטיים שבהם הקיבוץ עוסק. חברי המטה למדו רבות בביקור זה, ומצדם הבהירו למארחים כמה התנועה והמטה שלה רלוונטיים ועד כמה ניתן לסייע ולתרום בנושאים רבים.

בקיבוץ ניר אליהו, נפגש המטה עם הנהלת הקיבוץ בבית אליהו, שנקרא על שמו של אליהו גולומב, מבכירי המפקדים בארגון "ההגנה" לפני הקמת המדינה. ניר אליהו הוקם בשנת 1950 על חורבות מוצב של הצבא העיראקי מתקופת מלחמת העצמאות, במטרה להוות חוליה שלישית עם רמת הכובש ואייל אל מול קלקיליה מעברו השני של הגבול עם ירדן (הקו הירוק), שהיה מרוחק מהקיבוץ כחצי קילומטר. זהו הקיבוץ הראשון שהוקם על ידי יוצאי חברות הכשרה של הנח"ל.

בשנות ה-80, במהלך משבר הקיבוצים, נקלע הקיבוץ למצב כלכלי קשה, שבעקבותיו חווה עזיבה של עשרות חברים. בשנת 2007 הקיבוץ

מטה התנועה במפגש בניר אליהו
מטה התנועה במפגש בניר אליהו

החליט על שינוי אורחות חיים והפך לקיבוץ מתחדש במודל '"רשת ביטחון". מבחינה כלכלית הקיבוץ מתבסס בעיקר הקיבוץ מתבסס בעיקר על עבודת החברים בקיבוץ ומחוצה לו, וענפי התעשייה (שותפות במפעל "פלסטניר"), שירותים (ענף המזון, חינוך, ענפי תחזוקה), גן אירועים מורשה ומוביל ("עדן על המים"), רפת משותפת עם רביבים וכפר עזה ("רן 2000"), חקלאות (גד"ש ומטעים בשותפות אזורית) השכרות ואחזקות.

רון עציוני, יו"ר הקיבוץ, סמדר ברמן, היו"ר הכלכלי, נופר טל רביד ורפי קורדובה אירחו את חברי המטה בבית אליהו, והציגו יחד עם ממלאי תפקידים אחרים מהקיבוץ את הבעיות והאתגרים שמעסיקים בימים אלה את ניר אליהו. הדס דניאלי ילין, המשנה למזכ"ל התנועה הקיבוצית, הציגה את התנועה על יכולותיה ויתרונותיה. ראשי האגפים בתנועה הרחיבו והציגו בפני הנהלת ניר אליהו את פעילות ויכולות האגפים שלהם ואיך ניתן להיעזר בהם.

סגן ראש המועצה האזורית דרום השרון, אורי מרגלית, סקר את הבעיות של המרחב, הקשורות בעיקר לתשתיות לאומיות ולהתרחבות הישובים העירוניים באזור. מזכ"ל התנועה, ניר מאיר, הציג את האיומים הטמונים בחוק ההסדרים והבטיח שהתנועה ושלוחיה בכנסת ובממשלה תעשה הכל בכדי לעצור את אותם איומים.

רכז האזור בתנועה, אייל אלקלעי, סיכם באומרו כי "בשורה התחתונה – היה ביקור יעל ומועיל ומהנה".

הוספת תגובה חדשה