דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

מטה התנועה מסייר בקיבוצים: והפעם – כרמים ומגוון

מטה התנועה הקיבוצית המשיך בסיוריו בקיבוצים, הנערכים מדי יום שני, והשבוע (20.3) הגיע לביקור בקיבוצים כרמים במועצה אזורית בני שמעון ומגוון הקיבוץ העירוני בשדרות. את הסיור הכין והוביל צחי רם – רכז אזור הנגב המערבי בתנועה הקיבוצית.
ביקור מטה התנועה הקיבוצית בכרמים
ביקור מטה התנועה הקיבוצית בכרמים

תחילה, הגיע מטה התנועה הקיבוצית לקיבוץ כרמים בבוקר יום שני, יום גשם מבורך בנגב. התקיימה שיחה משותפת בהשתתפות חברי וחברות מטה התנועה, ניר זמיר - יו"ר המועצה האזורית בני שמעון, איתי זיידנברג – מנהל אגף יישובים במועצה, איתן הס – מלווה היישוב מטעם אגף היישובים במועצה, ללי זינגר – מנהלת הקהילה (מסיימת תפקידה בחודש אפריל), לורי ליס – מנהלת הקהילה (מחליפה את ללי), ירי דגן – מרכז המשק, ניר גרני – מנהל הפיתוח, יורם סהר – מוותיקי הקיבוץ וציר מטעמו במועצת התנועה.

קיבוץ כרמים שוכן בצפון הנגב בקרבת היישוב מיתר ומשתייך למועצה האזורית בני שמעון. כרמים, הנקרא על שם הכרמים שגדלו באזור, הוקם בשנת 1980 כקיבוץ של תנוער הקיבוץ הארצי ע"י חבורה עירונית ותוגבר באמצעות גרעיני נח"ל, גרעין אוסטרלי וש"ש. בשנת 2006 הפך כרמים לקיבוץ מתחדש מתוך מטרה להגדיל את האוכלוסייה ולפתח את היישוב. במקביל לשינוי אורחות החיים לקיבוץ מתחדש, הגדיר הקיבוץ חזון חדש הנשען על שלושה מרכיבים עיקריים: תפיסת חיים אקולוגית, חיים משותפים לחילונים ודתיים, מעורבות חברתית בתוך הקיבוץ ומחוצה לו. כיום מתגוררים בכרמים כ-200 חברים (סך האוכלוסייה כ-450 נפש) המשמרים קהילה ערכית, מגוונת ושיתופית.

אנשי התנועה שמחו למצוא קיבוץ צומח ומתפתח תוך שימור שיח קהילתי משמעותי בהתאם לחזון. הערכים והעקרונות שנקבעו בחזון הקיבוץ מהווים ציר משמעותי לשיח וקבלת החלטות בכל תחומי החיים חברתיים וכלכליים. לכרמים אתגרים רבים שעיקרם מערכת החינוך וצמיחה דמוגרפית, חברתית וכלכלית תוך שימור החזון והמורכבות של חיים בקהילה מעורבת, אקולוגית ותורמת לחברה. ראוי לציין כי כרמים מהווה דוגמה בעיקר בעת הזו ליישוב שלמרות הבדלי הדעות ממשיך ליצור יחד עתיד משותף וערכי.

מטה התנועה הציג בפני ממלאי.ות התפקידים בקיבוץ את עיקרי פעילות התנועה והזמין את ממלאי.ות התפקידים בקיבוץ להיעזר בו. בשל הגשם המבורך לא התקיים סיור, ולאחר השיח המעניין ניצלו את ההפוגה הקלה של הגשם והצליחו כולם להצטלם ביחד עם חלק ממלאי התפקידים מהמועצה והקיבוץ שהשתתפו בסיור.

ביקור מטה התנועה הקיבוצית במגוון
ביקור מטה התנועה הקיבוצית במגוון

אנשי התנועה הודו לממלאי.ות התפקידים בקיבוץ ובמועצה האזורית על האירוח הלבבי והביקור המעניין.

לאחר הסיור, המשיך מטה התנועה בנסיעה בגשם זלעפות ליעד הבא – הקיבוץ העירוני מגוון בשדרות. ההיסטוריה של מגוון תחילתה בסוף שנות ה-80 בקבוצה של צעירים, רובם יוצאי קיבוצים, שהיו מעוניינים להיות מעורבים ומשפיעים בחברה הישראלית. לאחר מפגשים רעיוניים של הקבוצה, והתלבטויות לא מעטות, נולד הרעיון של "קיבוץ עירוני" שעיקרו קיום מסגרת קהילתית שיתופית בעיר.

הקיבוץ העירוני בשדרות הוקם בשנת 1987 על ידי שישה בני קיבוצים. ההחלטה להגיע לשדרות לוותה בהתלבטויות שונות, אך הכריע הרצון לחיות במקום קטן יחסית, שבו ניתן להגיע להשפעה משמעותית. מפגש עם ההנהגה הצעירה שהתגבשה באותה עת בשדרות, הביא להכרעה. הזוג הראשון הגיע במרץ 1987 ואחריהם הגיעו 4 נוספים, סה"כ מנתה הקבוצה בתחילתה ששה אנשים.  ביולי 2000, לאחר תהליך בניה שנמשך מספר שנים, עברה הקבוצה לשכונה חדשה שבנתה ברחוב השקד בשדרות. כיום במגוון מס' קטן של חברים באגודה השיתופית, אך מספר גדול יותר של חברים בקהילה המצומצמת שעיקרה גר ברחוב השקד וחיבורים נוספים לקהילות נוספות בעיר. 

הפגישה נערכה בבית הקהילה המהווה מקום מפגש לחברי הקהילה ואורחים נוספים לשיח עם נעמיק'ה ציון וגיל יסעור, חברי הקיבוץ וממייסדיו. מטה התנועה שמע מהם על ההתפתחות של מגוון במהלך השנים וההתלבטויות לעתיד. על הפיתוח של מגוון אפקט – חברת ההייטק הראשונה בשדרות, לתנועה הקיבוצית והרבה קיבוצים יש אתרי אינטרנט של החברה, שהפכה לחברה עצמאית (אפקט מערכות) שאינה שייכת לקיבוץ ועל עמותת גוונים המעניקה מערך מענים רחב לטווח מגוון של מתמודדים עם מוגבלויות. המטה למד על החיבור של הקהילה לעיר מגוריה שדרות ועל ההתפתחות בעיר וצמיחתה המדהימה, על מעורבות חברי הקהילה בפעילות העירונית ויוזמות הנעשות בעיר המשרתות את כלל התושבים.

לאחר השיחה יצאו לסיור בבית לחיים שהוא אחד מרבים אותם מפעילה עמותת גוונים הנמצא ברחוב השקד בלב קהילת מגוון ומהווה חלק בלתי נפרד מחיי הקהילה. בתום הסיור נסעו כולם למפעל של עמותת גוונים המהווה מרחב פעילות למתמודדים עם מוגבלויות שונות ופגשו את נירית רימון וניתאי שרייבר המשמשים כמנכ"לים משותפים של העמותה. שיטת העבודה של העמותה מתבססת על גישה אישית וקהילתית - בה כל אדם מבנה את תכנית ההתפתחות האישית שלו, בליווי איש מקצוע מנחה. גישה זו מסייעת לכל אדם לגבש תהליכי קבלת החלטות עצמאיים, ולרכוש את סל הכלים והמיומנויות הנדרשות למימוש המטרות והרצונות האישיים בהווה ובעתיד. תכניות העבודה האישיות משתלבות באחד או יותר מסלי השירות הניתנים בעמותה.

גישתה של העמותה מתאפיינת בחדשנות הנובעת מתפיסה של חקר מתמיד ותפיסת תפקיד של גורם תומך ומאפשר ומעודדת את מקבל השרות לחלום את עתידו ומעניקה לכל אחד את סל הכלים והליווי האישי הנדרש להגשמתו. כחלק מכך, מקבלי השרות מחויבים לבחור ולהגדיר מטרה בשלושה תחומי חיים, ובינם תחום התרומה לקהילה והיזמות החברתית. העמותה רואה במקבלי השרות שותפים מלאים בפיתוח מענים פרטניים ותכניות עתידיות.

עם תום הביקור המעניין הודה מטה התנועה לנעמיק'ה, גיל, נירית וניתאי על הביקור והאירוח הלבבי.

הוספת תגובה חדשה