דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

ניצחון לעמק: הממשלה ביטלה את ההחלטה להקים שדה תעופה בינלאומי בעמק יזרעאל

לאחר מאבק נחוש של מספר שנים, בו לקחו חלק תושבים וראשי רשויות בעמק יזרעאל ובנגב יחד עם ארגוני סביבה ומומחים נוספים, ביטלה הממשלה בישיבתה השבועית שהתקיימה בראשון את ההחלטה '2050', הקובעת שיש להקים שדה תעופה בינלאומי בעמק יזרעאל, שיתפקד כשדה משלים לנתב"ג
עמק יזרעאל. צילום מתוך ויקיפדיה
עמק יזרעאל. צילום מתוך ויקיפדיה

את ההצעה לבטל את 'החלטה 2050' הגישו שר החוץ וראש הממשלה החליפי, ח"כ יאיר לפיד, שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, ח"כ מרב מיכאלי, ושר האוצר, אביגדור ליברמן. בנוסח ההחלטה מצוין כי לראש הממשלה, לשר הביטחון, לשרה להגנת הסביבה ולשר התיירות "אין הערות" בנוגע להחלטה. כמו כן, בהחלטה נקבע כי יוקם "צוות היגוי" בראשות השרה מיכאלי, בהשתתפות משרד התחבורה, משרד רה"מ, המועצה הלאומית לכלכלה, משרד האוצר, משרד הביטחון, המשרד להגנת הסביבה, מינהל התכנון, משרד התיירות ורשות מקרקעי ישראל. לפי שרת התחבורה, הצוות צפוי לתת את המלצתו על מיקום מומלץ לשדה תעופה בינלאומי חדש בתוך כתשעה חודשים.

החלטת ממשלה 2050 שהשרה פועלת לבטל היא משנת 2014, והיא קובעת כי על פי התשתית העובדתית הקיימת, המיקום המועדף להקמת שדה תעופה משלים הוא במרחב בסיס "רמת דוד" שבעמק יזרעאל. עם זאת, ההחלטה על הקמת שדה תעופה ברמת דוד זכתה להתנגדויות רבות מתושבי עמק יזרעאל והאזור, ובמקביל ראשי רשויות ותושבים בדרום הביעו תמיכה בהקמה של שדה תעופה בינלאומי בנבטים. התמיכה הכפולה הובילה לכך שבשנת 2017 החליטה המועצה הארצית לתכנון ובנייה להכין שתי תוכניות מפורטות לשדות תעופה משלימים, בנבטים וברמת דוד, ולתת לממשלה להכריע בין השניים. לפני כתשעה חודשים, פנה מזכ"ל התנועה הקיבוצית יחד עם מזכ"ל תנועת המושבים ויו"ר מרכז השלטון האזורי לשר הביטחון גנץ בבקשה לקיים את הבטחתו להגן על עמק יזרעאל מול איום התוכנית לבנות בו שדה התעופה ולפעול להקמתו בנגב.

ניר מאיר, מזכ"ל התנועה הקיבוצית, התקשר לשרה מרב מיכאלי עם פרסום החלטת הממשלה והודה לה על כך שעמדה בנחישות מאחורי הבטחתה ודאגה לביטול התוכנית להקמת שדה תעופה בעמק יזרעאל. מאיר אמר לשרה מיכאלי כי המשימה לא תושלם עד שיוסכם על האתר החלופי. 

מטה התושבים של עמק יזרעאל והנגב בירך על החלטת הממשלה ואמר כי בכוונתו להמשיך בפעילותו מול הוועדה שהוקמה על ידי השרה במסגרת החלטת הממשלה ולהוכיח כי חלופת נבטים אפשרית גם מבחינה הצרכים הצבאיים של חיל האוויר וזאת לצד היתרונות האדירים הנוספים בהם חיסכון אדיר בכספי המדינה, עידוד כלכלת הנגב, והורדת הסבל של תושבי סובב נתב"ג.

ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל, אייל בצר, אמר בתגובה לביטול ההחלטה: "אני מברך מאוד על ההחלטה החשובה הזו ששותפים לה הרבה אנשים טובים בממשלה. מבחינתנו הם הצילו את עם ישראל ממצעד איוולת שהיה גורם נזקים חמורים לכולנו. זה מאמץ של שנים אבל בסופו של דבר מדינת ישראל היא זו שהרוויחה היום. נכון שאנחנו תושבי האזור תרמנו רבות לגיבוש ההמלצה וההחלטה ששדה התעופה לא יהיה בעמק יזרעאל אלא במקומות אחרים, אבל בסופו של דבר זה נוגע לא רק עבור תושבי העמק אלא עבור כל תושבי המדינה".

ראש המועצה האזורית מגידו, איציק חולבסקי, שנאבק גם הוא כנגד הקמת שדה התעופה בעמק יזרעאל, אמר: "אני מברך על ההחלטה שהביאה שרת התחבורה לאישור הממשלה. מרב מיכאלי מחוייבת זמן רב לעמדה המתנגדת לשדה בעמק ושבוע לפני הבחירות במהלך ביקורה במגידו, היא חזרה על עמדתה בהצהרה משותפת איתי בשדות קיבוץ הזורע. מרב מוכיחה שוב בהצעתה לבטל השדה בעמק נחישות עקביות אופי ואומץ ציבורי. עבדנו קשה למען ביטול השדה בעמק ואני מקווה שבכך תמה סופית הסאגה ושדה התעופה לא יקום בעמק".

 

הוספת תגובה חדשה