דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

סיום מחזור ד' של תכנית "שבילים" - ממשיכים להכשיר את מנהיגי ומנהיגות העתיד

ביום שני שעבר, סיימו משתתפי מחזור ד' של תכנית "שבילים - לציונות וצדק חברתי", מבית רשת הצעירים של התנועה הקיבוצית וקרן ברל כצנלסון, את חלקם בתכנית המנהיגות להכשרת פעילות ופעילים פוליטיים.
סיום מחזור ד' "שבילים" התיישבות עובדת - מטה אשר

תכנית "שבילים - לציונות וצדק חברתי" הינה תוכניות הדגל של רשת הצעירים של התנועה הקיבוצית ואחת מתוכניות הצעירים שמובילה הרשת בשיתוף קרן ברל כצנלסון. שותפים מרכזיים ומשמעותיים למחזור הרביעי הם מועצה אזורית מטה אשר וקיבוץ עברון, שבחרו לקיים את התוכנית באזורם. את התוכנית סיימו 14 משתתפות ומשתתפים מקיבוצי המועצה האזורית מטה אשר והסביבה, שביקשו לקחת חלק בלמידה וחידוד תפיסת עולמם ולהיות אנשים יוזמים ומשפיעים במסגרות חייהם - בקהילה הקיבוצית, במועצה האזורית ובחברה הישראלית כולה.

המחזור הנוכחי יצא לפועל בשיתוף פעולה חשוב בין התנועה הקיבוצית, קרן ברל כצנלסון, מועצה אזורית מטה אשר וקיבוץ עברון שזיהו את הצורך הקריטי בהכשרת דור צעיר של מנהיגות ומנהיגים בעלי אידיאולוגיה ציונית הנמצאת על גוש המרכז שמאל במפה הפוליטית בישראל. צעירות וצעירים שבחרו להיפגש אחת לשבוע על חשבון זמנם הפנוי כדי לחדד ולפתח את תפישת עולמם, במטרה להתפתח מקצועית, לקחת אחריות והוביל שינוי בקהילות הקיבוציות פנימה ובחברה הישראלית החוצה.

למרות הקורונה, החלה לבסוף התוכנית בתחילת חודש ינואר 2021. במהלך התוכנית עברו המשתתפים 14 מפגשים שבועיים, שכללו הרצאות תוכן מפי מרצות ומרצים מהשורה הראשונה מעולמות הפוליטיקה, השירות הציבורי, תחום התקשורת, החברה האזרחית, עולם המשפט וכן מתחומי החקלאות, איכות הסביבה והמרחב הכפרי. בנוסף עברו המשתתפים סיור בן יום במועצה האזורית מטה אשר וכן סמינר דו-יומי מעמיק ומאתגר במהלך אמצע התוכנית בבית ברל.

במפגש הסיכום, פגשו המשתתפים את ניר מאיר, מזכ"ל התנועה הקיבוצית, שאמר להם כי: "בכל מועצת תנועה אני מציג תמונות ממפגשי אתכם והנוכחים מתבלבלים כיוון שאינם מבינים באיזו תוכנית או מחזור מדובר. מה שחשוב זה שהם מבינים שמשהו קורה. קיבוץ זה לא חברה לפיתוח עצמי אלא חברה לתועלת הציבור - אתם מתחברים לתוכנית הזאת ואתם יכולים לשאול את עצמכם איפה אתם יכולים לתרום כדי לשפר את הכיוון שבו המדינה היקרה שלנו נוסעת בו. אל תברחו מהמחויבות הזאת. יש לנו ציפיות עצומות מכם בתחום הזה. אני רואה בכם עתודה אידאולוגית וצעירה, שתעזור לנהל את המאבק הקשה על רוח מחנה השמאל והסוציאל דמוקרטיה בישראל".

בנוסף ענה מאיר לשאלותיהם של משתתפי התוכנית בנושאים פוליטיים וכלכליים וגם לגבי שאלות הנוגעות לקיבוצים כמו קרקעות ובנייה.

נטע שוורץ, מנהלת קהילה בעברון: "מכל כך הרבה היבטים היה לי חשוב לארח את תכנית שבילים דווקא בקיבוץ עברון. כמנהלת קהילה, כאישה בתפקיד ניהולי וכמי שהתחילה בגיל צעיר יחסית לקחת חלק בהנהגת הקיבוץ שלי, תכנית בה המסר לצעירות וצעירים שיש להם/ן את היכולת ואולי אף החובה לצאת ולהשפיע על המציאות בארץ באמצעות כניסה לתפקידים ניהוליים במגזר הציבורי והפוליטי היא, משהו שהיה לי חשוב להביא אלי הביתה. לתפיסתי, עלינו לעודד ככל הניתן את חברות וחברים הקיבוצים לתפוס מקום בשולחן מקבלי/ות ההחלטות וזאת כדי להבטיח שיש לנו ייצוג, שקולנו נשמע ושההחלטות שיתקבלו ישמרו על האינטרסים שלנו ויהיו ברוח הערכים שלנו. אני מקווה כי, חלק מבוגרי/ות התכנית אכן יבחרו בדרך זו."

עפרי רביב, ראש אף צעירים ומעורבות בחברה בתנועה הקיבוצית: "ממחזור למחזור אנו רואים את חשיבותה הרבה של התוכנית, ואת הצלחתה ניתן למדוד אף במספר הנרשמים. לאחר שסיימו משתתפי התוכנית את חודשי ההכשרה, הצעד הבא עבורם יהיה להמשיך לתוכנית הבוגרים ולשתף פעולה עם שותפים נוספים בוגרי התוכנית. ממחזור זה יוצאת בשורה להביא את התוכנית לפריפריה ולצעירי הקיבוצים ברחבי הארץ. אנו רואים בכל אחת ואחד מהמסיימים את חוד החנית העתידי של המחנה ושמחים על שהצטרפו אלינו".

את התוכנית הובילה וריכזה כרמית שני (אפק), שסיפרה: "פגשתי קבוצה של 14 משתתפים מקיבוצים שונים ממועצה אחת שבאו להקשיב, ללמוד לשוחח ולעיתים רבות לנוע בחוסר נוחות מול נושאים מורכבים ומאתגרים. אני רואה חשיבות אדירה להמשיך ולקיים את התוכנית בכל מסגרת שמאפשרת שיח עמוק ארצי- אזורי או קיבוצי – לדאוג ולהעמיד לרשות הקיבוצים את התכנים ומנחי התוכנית ולהמשיך להתעקש על הובלה ועתודה ניהולית צעירה. תוכנית שבילים יותר מהכל זו תוכנית שמעניקה תקווה, כוח ואמונה לדרך שיש דברים שלא יצליחו לקלקל לנו לעולם!".

אייל רייז, סגן ראש המועצה האזורית מטה אשר: "הדור הצעיר בוחר לא להישאר כלוא בהצהרות רדודות מול גזענות אלימות בוחר בסולידריות רעיונית פוליטית לתיקון חברה בישראל . המאבק לדמותה של החברה עובר דרך ברור רעיוני מברך את הלומדים בתקווה ליוזמה אקטיבית במרחב הציבורי .בין הצפירות ראוי לסכם מסע של התחדשות ומתוך החיבור של ההתיישבות העובדת בגליל המערבי מטה אשר להניע את העשייה ברוח ערכי תנועת העבודה במחנה סוציאל דמוקרטי המבין את גודל האתגר דווקא בשעה הזו משבר הקורונה".

התכנית לוותה על ידי נחשון אלוני (עין החורש), רכז הבוגרים של רשת הצעירים, שאמר: "ההתעקשות להתאמץ ולפתוח תכנית דווקא במהלך הקורונה ודווקא בפריפריה לא הייתה טריוויאלית ולא מובנת מאליה, אבל היום במבט לאחור הייתה שווה לחלוטין את ההשקעה והמאמץ. בתקופה סוערת כמו זו שאנחנו חיים בה, במהלך משבר בריאותי, פוליטי, לאומי וערכי, אנחנו במלחמה על תפיסות העולם שלנו, על הרוח שלנו ועל העתיד שלנו כאן בישראל. אנו יודעים טוב מאוד כי אם אנחנו לא ניקח את האחריות על המשך הרעיון הקיבוצי והציוני, לא יהיו אחרים שיעשו זאת. אם הצעירים שלנו לא יקומו ויובילו, אנחנו לא נצליח להתאים את עצמנו למציאות, להישאר רלוונטיים ולהיות חלק מהשינוי שכל כך נחוץ כאן. אנחנו לא באים למפגשים כדי להתרפק בערגה על נוסטלגיה או עבר מפואר בשחור לבן מימיה הראשונים של המדינה. באים ללמוד ולשמוע במטרה לחזק ולבסס את עמדותינו, כדי שנוכל לבוא ממוקדים ונבנה תכנית פעולה למחר בבוקר, מבלי לפחד ומבלי להתייאש. צומחת כאן מנהיגות צעירה, אקטיביסטית שבוער בה לשנות ואני בטוח שעוד נשמע עליה בהמשך. בהצלחה לכולנו".

מדברי הסיכום של רותם שניצקי, מנהלת רשת הצעירים של התנועה הקיבוצית, במפגש הסיום החגיגי: "איך מסכמים את המחזור המדהים הזה? בתקופה מורכבת, בזמן משבר כלכלי חברתי ופוליטי עמוק, החלטנו לא לוותר ולצאת עם מחזור חדש דווקא בתקופת הקורונהאני מלאת גאווה שיש א.נשים כמוכם, צעירות וצעירים, שהחלטתם לקום, ללמוד, לצאת מאזור הנוחות ולהתגבש כקבוצה, זאת החלטה אקטיבית שלקחתם מתוך רצון לשנות, להתחבר לזהות הפוליטית, לאזור שלכם ולתנועה הקיבוצית. אתם קבוצה אדירה .. אני שמחה להכיר כל אחד ואחת מכם. וזאת רק ההתחלה,  כמו שכבר הבנתם אתם השינוי שמתחולל בשנים האחרונות בתנועה הקיבוצית, אתם מצטרפים היום לעוד שותפים ושותפות שעברו את תכניות המנהיגות של רשת הצעירים, לעוד אנשים שאכפת להם ורוצים להיות חלק מהתחדשות התנועה הקיבוצית ובהשפעה על המדינה שלנו.
התנועה הקיבוצית צריכה צעירות וצעירים כמוכם שפועלים מתוך מקום ערכי, אידאולוגי ואותנטי שרוצים להוביל  את התנועה והמדינה למקום טוב יותר
הדלת שלנו פתוחה תמיד, ליוזמות, שאלות ובקשות.,רשת הצעירים של התנועה הקיבוצית תשמח להיות בית עבורכם.

תודה לשותפים שלנו, קרן ברל כצנלסון, המועצה האזורית מטה אשר וקיבוץ עברון, על השותפות המוצלחת והאמון בתכנית, שותפות שהתחילה ותמשך."

להזדמנויות ותכניות נוספות של רשת הצעירים:

https://hareshet-tkz.co.il/

https://www.facebook.com/groups/hareshet/

הוספת תגובה חדשה