דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

עלה נעל"ה – סיפור אהבה בן 30 (ואחת) שנים

מדי שנה בשנה, בתקופת האביב, נפגש הצוות של מחלקת חיילים בודדים בתנועה הקיבוצית עם נערים ונערות שהגיעו ארצה במסגרת תכנית "נעל"ה" לכפרי נוער ופנימיות, רגע לפני שהם מסיימים את כיתה י"ב, במטרה לעניין אותם בתכנית לאימוץ חיילים בודדים בקיבוצים השונים. עשרות מהם כל שנה אכן בוחרים להגיע לקיבוצים לשביעות רצונם של שני הצדדים
יעל אייזנר, מנהלת מחלקת חיילים בודדים בתנועה, עם בוגרי נעל"ה
יעל אייזנר, מנהלת מחלקת חיילים בודדים בתנועה, עם בוגרי נעל"ה

נעל"ה - נוער עולה לפני הורים - היא תכנית ותיקה ומוכרת שהחלה לפני 31 שנים. אי אז בראשית שנות ה-90, עם העלייה הגדולה ממדינות בריה"מ, יזמה הממשלה תכנית ניסיונית המאפשרת לצעירים וצעירות יהודיים מרחבי העולם להגיע ארצה ללא הוריהם, ללמוד במשך שלוש עד ארבע שנים בתיכונים בישראל ולקבל תעודת בגרות ישראלית. כל זאת בחינם ובמימון מלא. הרציונל היה לספק להם תנאים להצלחה, תוך שהם חווים את ההוויה הישראלית, נחשפים לערכי תרבות ומורשת, זיקתם ליהדות מתחזקת וכן תחושת השייכות, במטרה שייקלטו בצורה טובה ויהוו כוח חלוץ להוריהם שיגיעו אחריהם. 

לאחר עשור של הצלחה אדירה, התכנית קיבלה מעמד של תכנית קבע ונפתחה למדינות רבות בעולם, אולם כשני שלישים מהמשתתפים מגיעים מרוסיה ומאוקראינה. במהלך שלושת העשורים בהם פועלת התכנית השתתפו בה מעל 17,000 בני נוער, כ־90% מהם נשארו בישראל והתגייסו לצה"ל, ולמעלה מ-50% מהוריהם עלו לארץ בעקבותיהם. קיבוצים רבים לקחו חלק בתכנית לאורך השנים, ובתי ספר הקיבוציים לקחו חלק פעיל מאוד. בשנים האחרונות התכנית כבר אינה פועלת בקיבוצים, אבל במחלקת חיילים בודדים בתנועה הקיבוצית ממשיכים את סיפור האהבה הזה וקולטים בשמחה מדי שנה עשרות בוגרי נעל"ה ומעניקים להם בית חם, דואג ואוהב בקיבוצים במהלך שירותם הצבאי. צוות המחלקה מגיע לפגוש את תלמידי י"ב מהתכנית בכפרי הנוער ובפנימיות, משווקים להם את הרעיון של להיות חיילים בודדים בקיבוצים, עונים על השאלות הרבות ובעיקר משאירים פרטי קשר וחותם בלבבות של אכפתיות וקבלה.

בחודשים האחרונים חרש צוות המחלקה את הארץ לאורכה ולרוחבה והגיע למפגשים עם בוגרים ב-10 כפרי נוער ופנימיות, ועם האחרים הקשר נמשך משנים קודמות  דרך רכזי הבוגרים. יעל אייזנר ממחלקת חיילים בודדים אומרת כי "מדובר בחבר'ה נפלאים, עצמאים וחדורי מוטיבציה להצליח ולשרת שירות משמעותי שעוברים תהליך מדהים. הבוגרים שמשתלבים בקיבוצים מאושרים לאחר שמצאו בית נהדר וקהילה מחבקת. גם הקהילות הקיבוציות שזוכות בנוער הנפלא הזה מאושרות מצדן. זהו שיתוף פעולה בו כולם מרוויחים - החיילים, הקיבוצים, צה"ל ואף יהדות התפוצות. אנו מאחלים לעצמנו עוד הרבה שנות שיתוף פעולה פורה עם צוות נעל"ה, והמון בוגרים שישתלבו כחיילים בודדים אצלנו וימצאו בית". 

הוספת תגובה חדשה