דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

פרס אקו"ם יוענק למשורר אנדד אלדן מבארי

השבוע התפרסמה רשימת זוכי פרס אקו"ם לשנת 2024 וביניהם גם המשורר בן ה-100 מבארי ששרד יחד עם אשתו שרי את הטבח בקיבוצו בשבעה באוקטובר, ושירתו היפה והחידתית נתגלתה לציבור מחדש. אלדן יקבל פרס מיוחד עושר יצירתו ועל תרומתו הייחודית ורבת השנים לתרבות הישראלית, שהצטרף לפרס ראש הממשלה אותו קיבל בעבר על יצירתו
אנדד אלדן. "פרס מיוחד על עושר יצירתו ועל תרומתו הייחודית ורבת השנים לתרבות הישראלית"
אנדד אלדן. "פרס מיוחד על עושר יצירתו ועל תרומתו הייחודית ורבת השנים לתרבות הישראלית"

השבוע, הודיע אקו"ם (אגודת קומפוזיטורים, ומחברים ומו"לים), על  זוכי פרס הארגון לשנת 2024, וביניהם גם המשורר והמחנך אנדד אלדן מקיבוץ בארי, שציין לאחרונה 100 שנים להולדתו, שיקבל יום לפני ראש השנה (1/10) פרס מיוחד מטעם דירקטוריון אקו"ם. שיריו של אלדן זכו להכרה מחודשת לאחר טבח השבעה באוקטובר בגלל הממד הנבואי והטרגי שבהם.

בבוקר ה-7 באוקטובר היו אנדד ורעייתו שרי בת ה-88 בביתם בקיבוץ. אנדד עוד היה במיטתו בממ"ד כששרי יצאה מחדרה וראתה את המחבלים על הדשא ממול. למרות צלילותו אנדד הוא כבר סיעודי, כבד שמיעה, כבד ראייה וכבד תנועה, ולכן לא שם לב למתרחש. שרי החליטה להתנהג כרגיל ולא לספר לבעלה מה קורה, והשניים שרדו וניצלו למרות שהיה ניתן לראות אותם בבירור מבחוץ ועשרות המחבלים שהסתובבו מאחורי ביתם וירו עליו, ועל אף שאחד מהבוזזים נכנס אליו. הם פונו יחד עם שאר השורדים למלון בים המלח ומאוחר יותר החליטו לעבור לדיור מוגן במרכז הארץ. למרות ההרס הרב שהותירו בביתם המחבלים והבוזזים, בתחילת נובמבר 2023 הגיעה אליו משלחת קטנה שכללה ארבעה עובדים ממכון "גנזים", בהובלת היו"ר הארכיון, שהצליחו להציל את מרבית החומרים מארכיון המשורר.

בנימוקי הדירקטוריון להענקת הפרס נכתב כי "פרס מיוחד מוענק מטעם דירקטוריון אקו"ם למשורר אנדד אלדן על עושר יצירתו ועל תרומתו הייחודית ורבת השנים לתרבות הישראלית. אנדד אלדן, מוותיקי קיבוץ בארי, הוא משורר ייחודי ומרתק. סגנון כתיבתו מורד ביחס השגור בין צליל למשמעות, בדגש על הצלילים החוזרים על עצמם ונראה כי בעצמם הם מבטאים מעין לחש קסם או תפילה. שיריו הם לא פעם חידה מורכבת, מאתגרת לפענוח. רבים מהם עוסקים בשכול, רוויים בצער, עם זיק של אור מנחם. יצירתו תורגמה לשפות רבות, בהן אנגלית, ערבית, ספרדית, צרפתית, גרמנית, הונגרית, פולנית, יידיש ויפנית. לצד השירה, אנדד הוא איש חינוך מסור, שלימד את ילדי בארי והסביבה ספרות ותנ"ך באהבה לאורך שנים רבות, והם השיבו לו אהבה.

מתוך השכול הפרטי ואבלו על בתו, כתב אלדן שורות שנקראות היום כנבואה מצמררת:

"עַל קִירוֹת בְּאֵרִי כָּתַבְתִּי קוֹרוֹתֶיהָ
מִמְּקוֹרוֹת וּמַעֲמַקִּים קְרוּעֵי קֹר
עֵת קָרְאוּ אֶת הַקּוֹרֶה בַּכְּאֵב וְאוֹרוֹתֶיהָ
נָפְלוּ לַעֲרָפֶל וַאֲפִלַּת לַיְלָה וִילָלָה כְּמָקוֹר
לַתְּפִלָּה כִּי נָפְלוּ יְלָדֶיהָ וְדֶלֶת נְעוּלָה
הוֹרִים לְלֹא רַחֲמִים מִי יְנַחֵם כִּי קְלָלָה
לוֹחֶשֶׁת אַל טַל וּמָטָר וּמֻתָּר לִבְכּוֹת לְמִי שֶׁיָּכוֹל
יֵשׁ שָׁעָה רוֹחֶשֶׁת חֹשֶׁךְ אַךְ יֵשׁ שַׁחַר וְהִלָּהּ"

מתוך ספרו "שש שעת שחר" (הקיבוץ המאוחד, 2016).

המשורר ורעייתו שרי ניצלו בטבח השבעה באוקטובר בקיבוץ בארי, כך גם מרבית כתביו. במלאת לו מאה שנים, מצא דירקטוריון אקו"ם לנכון להעניק לאנדד אלדן פרס מיוחד על עושר יצירתו ועל תרומתו הייחודית ורבת השנים לתרבות הישראלית".

לאחר ההודעה על הזכייה בפרס, כתבה בתו של אנדד, אשכר, בחשבון הפייסבוק שלה כי היא "נרגשת ומודה לדירקטוריון אקו"ם על שהחליט להעניק לאבא שלי האהוב פרס מכובד זה. אני מלאת הכרת תודה לממליצות ולממליצים הרבים שהמליצו על אבא לפרס, תודה למי שסייעו בתהליך ההגשה. אמרו לי באקו"ם, שדבר כזה עוד לא היה מעולם, שכל כך הרבה אנשים המליצו על יוצר לקבלת הפרס. כשהודיעו לי שאבא זכה, עיני התמלאו דמעות עבור אבא ועבור אחותי לירז ז"ל, על כך שהשיר "על קירות בארי" שאבא כתב לה באהבה ובלב שבור בעקבות מותה, זכה לתהודה בלבבות רבים. אבא אהוב ויקר שלי, אני כל כך שמחה עבורך על ההכרה וההערכה שאתה ראוי להן. מרגש לגלות כמה הרבה הערכה ואהבה יש כלפיך בלבבות רבים, בלבבות חברים לדרך החיים, בלבבות אנשי מקצוע בעולם התרבות האומנות והשירה, ובלבבות של תלמידים ותלמידות שלימדת לאורך שנים".

אנדד אלדן נולד בפולין ביולי 1924 כאברהם בלייברג. הוא עלה לישראל עם משפחתו בשנת 1930, גדל בקיבוץ חפציבה, הדריך בנוער העובד, שירת בפלמ"ח ונלחם במלחמת העצמאות. בשנת 1960, לאחר נישואיו עבר לקיבוץ בארי, בו עסק שנים רבות בהוראת ספרות ותנ"ך בתיכון "מעלה הבשור" ובמכללה למבוגרים, ותרם רבות לעיצוב דמות החגים בקיבוץ. אנדד הוא בוגר האוניברסיטה העברית בירושלים בספרות עברית, מקרא וספרות אנגלית ומעיד על עצמו כי היה תלמידו ומעריצו של שלונסקי, שגם פרסם את שירו הראשון בעיתון על המשמר בשנת 1952. במהלך השנים פרסם כחמישה עשר ספרי שירה.

הוספת תגובה חדשה