דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

קיבוץ ויהדות – הילכו שניים יחדיו? בהחלט!

"זו היהדות שלנו" הייתה כותרת הכנס שנערך בקיבוץ נען , בו לקחו חלק כ-100 נשים וגברים מכל רחבי הארץ. לטובת ארגון הכנס חברו יחד כל הארגונים שעוסקים ביהדות במרחב הקיבוצי - מכון שיטים, המדרשה באורנים, בינ"ה והתנועה הקיבוצית - כדי להוביל שיח משותף ומעורר על המקום של היהדות בחיינו ועל התפקיד שלנו בחברה הקיבוצית. המסקנה שעלתה היא שצריך להמשיך לעסוק בזה
יוזמי הכנס מסבירים על החיבור שלהם ליהדות. מימין: יובל לינדן, דבי ברא"ס, אבישי בן אהרון וערן ירקוני
יוזמי הכנס מסבירים על החיבור שלהם ליהדות. מימין: יובל לינדן, דבי ברא"ס, אבישי בן אהרון וערן ירקוני

של מי היהדות הזו? שלנו, של כולנו – אנחנו רוצים, ואף מחויבים להרגיש בה בנוח – ולעשות בה כרצוננו – כפי שעשו הקיבוצים מימי הקמתם. הזהות היהודית הקיבוצית וביטויה באורחות החיים ובמעגל השנה מהווים בסיס משותף ומתפתח למערכת החינוך, לתרבות, לקליטה ועוד. היהדות המקומית, הארצישראלית, שמחוברת ללוח השנה העברי, למקורות, לעונות השנה ולחקלאות, לקהילה וערכיה, לאורח החיים המשותף, לטקסטים, מימי בראשית ועד יהונתן גפן ועוד רבים וטובים לאורך השנים ובשנים שיבואו. הפחת רוח חיים מחודשת בזהות היהודית הייחודית שהתפתחה בקיבוצים לאורך השנים והתאמתה לזמננו, היא משימה מרכזית בבניית הזהות הקיבוצית -  שיש לעבוד בה כל הזמן.

בכנס לקחו חלק כ-100 איש ואישה, וביניהם בוגרי ובוגרות התכניות של "כזה ראה וחדש", נציגי הארגונים וקיבוצניקים וקיבוצניקיות שבאו לדבר על יהדות מכל קצוות הארץ. הדוברים והדוברות בכנס אפשרו לנוכחים לצלול אל תוך העולם היהודי הליברלי בישראל תוך שיח וחשיבה על המהות והתוכן. על הקשר בין הפעילות בקיבוצים לתנועת 'ישראל חופשית' בהובלת אורי קידר (גבעת ברנר), על התכניות המשותפות לפיתוח עולם תוכן יהודי בקיבוצים עם בוגרת תוכנית 'כרם' הובלה בתחומי הזהות והשייכות בקיבוצים של היום של "כזה ראה וחדש", נורית עמית (רמת רחל), על קול רבני לזכויות אדם שחולק איתנו עולם ערכים רחב, בהובלת אבי דבוש (נירים). אילה ויצנר, מהמקימות וההוגות של "כזה ראה וחדש" בתנועה הקיבוצית, חלקה חוויית התמודדות עם יהדות בתוך התא המשפחתי הקיבוצי, וכמובן, ראשי הארגונים המובילים - ערן ירקוני (נערן, שיטים), יובל לינדן (בינ"ה), אבישי בן אהרון (המדרשה באורנים) ודבי ברא"ס ויעל רז לחייני שמובילות בתנועה הקיבוצית את "כזה ראה וחדש" כתכנית משותפת לאגפי חינוך וחברה וקהילה בתנועה, יחד עם דותן אריאלי מהמדרשה באורנים (שער העמקים).

בחלקו השני של היום לקחו חלק פעיל המשתתפים והמשתתפות בשיח על רוח ופרקטיקה של יהדות בקיבוץ כמו שבת, ביטויים יהודיים במרחב הציבורי, חגים ואירועים, טקסי חיים ועוד. קיימנו חשיבה משותפת על התפקיד שלנו בהמשך הנכחת היהדות בקיבוצים בהתאמה לעולם הערכים הקיבוצי ולישראל בשנת 2023. את היום ליווה יוחאי גרוס (בית העמק) בשירה ונגינה משיריו של יהונתן גפן.

והמסקנה? להמשיך. להמשיך ולעסוק בנושא, להביא עוד חברים וחברות מכל רחבי הארץ לדבר יהדות קיבוצית, לתת לה מקום בתוך החברות שלנו עם הפרשנות הייחודית שלנו, עם המאפיינים המקומיים שלנו, עם הכבוד למקורות ולמסורת והקשבה לרוח היהודית הליברלית החוקרת והמתפתחת.

אז מיהו יהודי? אנחנו.

הוספת תגובה חדשה