דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

רפואה בראיית מין ומגדר – יש דבר כזה!

האם יש הבדל בין גברים לנשים ברפואה כללית? ברור שכן! מוזמנות ומוזמנים לסדרת מפגשי זום בנושא רפואה בימינו בראיית מין ומגדר
האם יש הבדל בין גברים לנשים ברפואה כללית? ברור שכן! מוזמנות ומוזמנים לסדרת מפגשי זום בנושא רפואה בימינו בראיית מין ומגדר

תוחלת החיים השונה בין גברים לנשים ידוע לכל, אבל מהרגע שנולדנו לשני מגדרים שונים כלל האבחון הרפואי צריך להיות שונה (וזה ממש לא היה ברור לגורמי הרפואה הרשמיים עד לאחרונה). לדוגמא, מהלכן של מחלות לב אצל נשים שונות מאלו אצל גברים ומתוך כך גם האבחון שונה, הטיפול והרפוי. קיים שוני בין נשים לגברים בתפיסת הכאב, בתנגודת לאינסולין בתחלואה בסרטן בתגובה לתרופות והרשימה עוד ארוכה.

עדי רמות ממחלקת הבריאות בתנועה הקיבוצית: "הבנת החשיבות של הרפואה המגדרית היא חדשנית. התפיסה הרפואית ההיסטורית ראתה בגוף הזכרי מודל בסיס, והניחה שההבדלים היחידים בינו לבין הגוף הנקבי קיימים במערכות המין והרביה. לאור תפיסה זו, רוב המחקרים הרפואיים כללו נבדקים גברים באופן כמעט בלעדי, בעוד מסקנותיהם שימשו להתווית טיפול ומדיניות רפואיות על גברים ונשים כאחד. בשנים האחרונות מתבססת ההכרה בשוני ובהבדלים המגדריים הקיימים באופן שמאפשר מתן המלצות ספציפיות מכוונות מין ומגדר. תפקידה של הרפואה המגדרית ליצור איזון על מנת להבין את הצרכים הקליניים והטיפוליים השונים בין גברים לנשים".

במפגשים שיזמה וארגנה עדי ביחד עם הילית בן צבי, מנהלת היחידה לשוויון מגדרי בתנועה הקיבוצית, ואגף צעירים ומעורבות בחברה ידובר על "מין" המתייחס להבדלים הביולוגיים בין גברים ונשים, כמו איברי המין וההבדלים הגנטיים, ועל ה"מגדר" מתייחס להבחנות תלויות תרבות וחברה שבין הגברים לנשים וקשורה באופן בו תופס האדם את עצמו כזכר, כנקבה או כל זהות מגדרית אחרת. באבחנה של הזהות המגדרית אנחנו מוצאים את ההומואים, הלסביות, הטרנסג'נדרים וכו'.

עדי רמות: "נמצא כי קבוצות אלה נמצאות במצב של סיכון בריאותי מאחר ועד לאחרונה, עולם הרפואה לא הבחין בצרכים המייחדים אותם. לצד הומופוביה, בושה, סטיגמה הגורמים באיחור בפניה לקבלת טיפול רפואי, איחור באבחון ובטיפול. בסדרת ההרצאות שלפנינו ננסה להאיר את ההיבטים השונים של רפואה מגדרית בריאות הלהטב"ים . נתייחס לתחושת הנינוחות שלהם בחברה ובתוך הקהילות הקיבוציות ונחשף למסע של עידו, להתאמה מגדרית  אותו עבר בהיותו חבר קיבוץ".

מפגשים אלה, במסגרת קידום הבריאות, מיועדים לבעלי התפקידים החברתיים השונים ולציבור הרחב, בכדי להכיר את המושגים, את ההבדלים ואת הפערים. 
 

לחצו כאן לקישור לזום לכלל המפגשים

הוספת תגובה חדשה