דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

שומרים על ממלאי וממלאות התפקידים בקיבוץ השיתופי

כ-50 מזכירות ומזכירים מקיבוצים שיתופיים מרחבי הארץ השתתפו בכנס במשמר העמק בהובלת המטה השיתופי בתנועה הקיבוצית. המטרה: לעצור לרגע את היומיום השוטף והתובעני בתפקיד לטובת מפגש המאפשר למידה הדדית, התחדשות ומילוי מצברים
מזכירי ומזכירות הקיבוצים השיתופיים עורכים היכרות עם משמר העמק ומערת הפלמ"ח
מזכירי ומזכירות הקיבוצים השיתופיים עורכים היכרות עם משמר העמק ומערת הפלמ"ח

משמר העמק מציין השנה את חג ה-100 להיווסדו, והזמין את פורום המטה השיתופי להתרשם מהעשייה המגוונת לרגל החג בתחומי התרבות והמעורבות החברתית בקיבוץ - פרויקט "מאה מעשים טובים למאה שנות הקיבוץ".

כחלק מתפיסת העבודה של המטה, אותו מובילים יניב הגי ודניאל (דניטו) ונגרובסקי, הכנס נבנה והונחה בכוחות פנימיים של אנשי התנועה (המטה השיתופי, מחלקת צמיחה ופיתוח קהילה ורכזי האזור) ומזכירי הקיבוצים עצמם, מה שתרם לתחושת החיבור והרלוונטיות. הנושא המרכזי שליווה את המשתתפים היה שמירה על ממלאי וממלאות התפקידים בקיבוצים - האתגרים השונים במילוי תפקיד בקיבוץ והמשאבים, הכלים והדרכים לחזק את ממלאי התפקידים ודרכם לחזק את הקהילות בהם הם פועלים ופועלות.

בדברי הברכה שלה למשתתפי הכנס ציינה המשנה למזכ"ל התנועה, הדס דניאלי ילין, את התרומה של הקיבוצים השיתופיים בהנעת פעילויות של מעורבות בחברה הישראלית וסיוע במקרי חירום ומשבר לאומיים ואזוריים (למשל, במבצע "שומר החומות" ובשריפה הגדולה בהרי ירושלים). הדס הדגישה כי ממלאות וממלאי התפקידים בקיבוצים (השיתופיים והמתחדשים), פועלים יום יום לחזק סדר יום ערכי משמעותי בתוך המורכבות של הובלת קהילה קיבוצית. כדוגמא לפעילות כזו, הדס הציגה את פעילות קרן חבצלת החדשה ואת פורום הקיבוצים למעורבות בחברה, בשיתוף שירה בז, יו"ר הפורום.

השיתופיים משתפים – במועדון לחבר וגם בדשא
השיתופיים משתפים – במועדון לחבר וגם בדשא

התכנים בכנס היו מגוונים – גורמי שחיקה בתפקיד ודרכים להקטנתם, אופן קבלת ביקורת, הבנת המנגנונים הפנימיים שלנו ופתרונות מעולם הרפואה האלטרנטיבית. האמצעים – שיחות עומק בפורמטים שונים, ניתוח סקר מקדים, שיתוף בזוגות, סימולציות, שיחות בקבוצות אינטימיות, צפייה בסרטים, דיונים רחבים במליאה ועוד ועוד. הגיוון במתודות נועד לא רק לאפשר מפגש מעניין, אלא גם לתת כלים בידי המשתתפים, שיוכלו לקחת חזרה הביתה לקיבוץ.

בנוסף, נערכו סיורים מרתקים במשמר העמק, קיבוץ שמיטיב לשלב מסורת מהעבר וראייה עתידית, דרך ביקור מודרך בפינת הגולה, שבה הוסבר איך קהילה מתחברת לסיפור השואה באופן מרגש וסוחף, ובסיור בבית הגדול - בו מתחברים העבר השומרי ועולם הרוח (ספריה וארכיון) לעולם המעשה (הנה"ח ומזכירות). בסיור במערת הפלמ"ח לפנות ערב קם לתחייה סיפור לוחמי הפלמ"ח (פתוח לקהל הרחב ומומלץ).

לאחר ערב תרבות עם להקות מקומיות ומנוחת לילה טובה בבית ההארחה של קיבוץ דליה הסמוך, המשתתפים סיירו לעת זריחה בקיבוץ עם דויד פז, מוותיקי הקיבוץ. משם נסעו כולם לקיבוץ שפיים, לכנס המוצלח והמשותף של אגפי חברה וקהילה וכלכלה בתנועה. 

דניטו סיכם את הכנס כ"מפגש של למידת עמיתים וחיזוק הקשר בין המשתתפים, ועצירה נכונה מהעיסוק בשוטף, במטרה לחזור ולשפר את עבודתנו בקיבוצים".

ויניב הגי, רכז המטה השיתופי בתנועה, הוסיף: "משתתפי הכנס לקחו על עצמם משימה מנהיגותית חשובה, ובו בזמן מאוד תובענית ושוחקת. אחת מהמשימות שבאחריותם היא דאגה לרווחה של עצמם, ושל כלל השותפים בצוות הניהול בקיבוץ. המשתתפים בכנס קיבלו כלים ותובנות בנושא שמירה על ממלאי וממלאות התפקידים, ועצם ההשתתפות בכנסים, ולמידה מעמיתים- היא כשלעצמה משרתת את אותה משימה".

הוספת תגובה חדשה