דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

תובנות מכנס בינלאומי על המשבר הדמוקרטי בעולם

בשבוע שעבר התקיים באתונה הכנס השנתי של AFD - פורום אתונה לדמוקרטיה. הכנס העולמי, בשיתוף העיתון החשוב New York Times, עסק במשבר הדמוקרטי בעולם והדרכים לחזק את הדמוקרטיה הליברלית. במשלחת שיצאה מישראל דרך "אידאה" - המרכז לדמוקרטיה ליברלית, השתתפה גם המשנה למזכ"ל התנועה הקיבוצית, הדס דניאלי ילין
הדס דניאלי ילין (ראשונה משמאל) עם מזכ"ל האו"ם לשעבר, באן קי מון, בכנס באתונה
הדס דניאלי ילין (ראשונה משמאל) עם מזכ"ל האו"ם לשעבר, באן קי מון, בכנס באתונה

הכנס עסק בהיבטים השונים של המשבר הדמוקרטי - בהשפעה העולמית על מדינות שונות, ובהיבטים שונים כגון  תקשורת, הרשתות החברתיות, לאומנות ומיעוטים, מקומם של הצעירים ועוד. בכנס נשאו דברים, בין היתר, נשיאת הנציבות האירופית, אורסולה פון דר ליין, נשיא אוקראינה ולדימיר זלנסקי (בשיחת וידאו), מזכ"ל האו"ם לשעבר, באן קי מון, ראש ממשלת תוניס לשעבר, מהדי ג'מע ומנהיגים נוספים ואנשי רוח מכל רחבי העולם. בנוסף למשנה למזכ"ל התנועה, הדס דניאלי ילין, השתתפו במשלחת הישראלית עוד שני קיבוצניקים - מנכ"ל "החלוץ", אבישי בן אהרון (ראש הנקרה), שהשתתף בפאנל שעסק בדור הצעיר, ומנכ"ל ישראל חופשית, אורי קידר (גבעת ברנר).

"הכנס היה מעמיק ומרתק. אנו חווים משבר בדמוקרטיות החזקות והגדולות בעולם, בדיוק כמו בישראל שניצבת רגע לפני בחירות חמישיות בתוך שלוש שנים, והיה מעניין לשמוע זוויות שונות ממדינות שונות - חלקן מתמודדות כבר שנים רבות עם משבר דמוקרטי עמוק, כמו טורקיה והונגריה, וחלקן סופגות את השפעת המשבר העולמי, כמו אוקראינה", אומרת הדס דניאלי ילין.

"אני יוצאת מהכנס עם שתי תובנות מרכזיות", מוסיפה הדס. "הראשונה היא שהמשבר בדמוקרטיה כאן כדי להישאר ואנחנו בישראל חווים את השפעתו ביתר שאת. הפופוליזם בישראל, כמו בעולם, מביא להקצנה ולהתפתחות של לאומנות ופאשיזם - אנחנו יודעים איך זה מתחיל, אך אני חוששת מאד שאיננו יכולים לצפות כיצד הדברים יתפתחו. בשנים האחרונות עשינו דרך ארוכה בהתמודדות עם התופעות הללו, נחלנו הצלחות וגם כישלונות - אני מרגישה שהמאבק על הדמוקרטיה הליברלית בישראל נמצא בעיצומו ויש לנו, כאזרחים וכתנועה, תפקיד חשוב בו. פיתחנו כלים ולמדנו לעבוד יחד כדי להגיע להישגים (שבאו לידי ביטוי לדוגמא במחאת הגשרים, בהפגנות השבועיות בבלפור ובהקמת ממשלת השינוי), כך שיש לנו בהחלט מה לתרום גם לדיון העולמי.

"התובנה השנייה היא שהקפיטליזם והניאו-ליברליזם יצרו פערים תהומיים וחוסר שוויון בתוך המדינות ובין המדינות השונות. חוסר שוויון כל כך משמעותי מייצר אי-יציבות גם ברמת המדינה וגם ברמה העולמית.  הקפיטליזם החזירי שאומץ גם אצלנו, בישראל, מביא לתחושת חוסר צדק וחוסר הוגנות, ואלה בתורן פוגעות בדמוקרטיה וביציבות השלטונית. רק מדיניות של שוויון ושל רווחה לכל יכולה להוות משקל נגד למשבר העולמי. הגעתי שוב לתובנה שערכינו הבסיסיים כתנועה המקדשת שוויון, דמוקרטיה ופלורליזם רלוונטיים וחשובים לישראל גם בעת הזו". 

הוספת תגובה חדשה