דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

30 שנה לנעל"ה

נשיא המדינה יצחק הרצוג אירח בבית הנשיא ביום שלישי השבוע אירוע לציון 30 שנים לתכנית נעל"ה. באירוע השתתפו גם שר החינוך, יואב קיש, שר העלייה והקליטה אופיר סופר, יו"ר הסוכנות היהודית, דורון אלמוג, בוגרי נעל"ה לדורותיהם, מחנכיהם והמשפחות המארחות שלהם
צילום: חיים צח / לע"מ
צילום: חיים צח / לע"מ

נעל"ה היא תכנית חינוכית ייחודית שנועדה לתמוך בבני נוער יהודים המגיעים לישראל מרחבי העולם ללא הוריהם, אשר נוסדה בשנת 1992 עם העלייה הגדולה ממדינות בריה"מ ביוזמת ארגון "נתיב" במשרד ראש הממשלה ומשרד החינוך. התכנית מנוהלת על ידי ישעיהו יחיאלי ומופעלת על ידי האגודה לקידום חינוך, בסיוע הסוכנות היהודית. מאז הקמת התכנית ועד היום התחנכו במסגרות נעל"ה למעלה מ-16,000 בני נוער יהודים, מעשרות מדינות ברחבי העולם. כ-90% מבוגרי התכנית מתגייסים לצה"ל ונשארים בארץ וכמחצית מהורי בוגרי התכנית עלו ארצה בעקבות ילדיהם. בעבר הייתה התכנית פעילה בקיבוצים רבים, אולם בשנים האחרונות היא נותרה בקיבוצים בודדים בלבד.

האירוע כלל קטעי נגינה ופאנל מרגש של בוגרות ובוגרי התכנית, אותו הנחתה ריטה דורי, חברת קיבוץ פרוד ובוגרת נעל"ה משנות ה-90. עם סיום התיכון בכפר הירוק ריטה יצאה למכינה קדם צבאית, שירתה שירות צבאי מלא ומשמעותי ומבצעת מדי שנה ימי מילואים רבים כראש הדסק הרוסי בפיקוד העורף. היא בחרה להקדיש את המשך חייה לדור ההמשך של נעל"ה עמם היא עובדת במסגרות שונות מאז ועד היום. בקיבוצה היא אחראית על תחום הקליטה והצמיחה הדמוגרפית.

נציגת התנועה הקיבוצית באירוע הייתה יעל אייזנר ממחלקת חיילים בודדים שהוזמנה אחר כבוד. אייזנר מספרת כי היא מצויה בקשר עם מרבית המסגרות של נעל"ה ומבקרת בהן במהלך שנת י"ב כדי לשוחח עם הנערות והנערים ולהציע להם להשתלב כחיילים בודדים בקיבוצים. רבים מהבוגרים בוחרים אכן בוחרים לעשות זאת, וכפי שיעל מתארת זוהי "זכות גדולה לנו לשמש בית חם לצעירים אמיצים אלו, שפלח הולך וגדל מהם בוחר בקיבוץ לבית. למעשה, מדובר בצעירים בודדים מגיל 15 או פחות, המפלסים דרכם בישראל בנחישות ובעוצמה והם בהחלט מקור לגאווה והשראה רבה".

נשיא המדינה פתח את דבריו ואמר: "העליה היא מעשה רב משמעות. אני פוגש צעירות וצעירים מתוכנית נעל״ה בכל מיני מקומות בארץ. אני מודע לשינוי העצום שהם עוברים על מנת לעזוב את ביתם, ארצם, מולדתם, הוריהם ואחיהם ואחיותיהם ובעיקר את מרקם החיים שלהם- כדי לעשות עליה, ולהגיע לכאן לבד. אתם פה על מנת לספר את הסיפור האמיתי, את ההפך הגמור, את האומץ לעשות שינוי, את הנחישות, את הדבקות במטרה, את אהבת האדם והארץ. כאן - בארץ שלנו. בוגרי נעל״ה לא הגיעו רק להתאקלם אלא גם לתת דוגמה אישית לבאים אחריהם. אתם פורצים תקרות זכוכית כל העת, יחד עם חבריכם".

שר החינוך הנכנס, יואב קיש, התגאה לשתף בנתון המדהים של 95% זכאות לבגרות בקרב בוגרי נעל"ה, ואמר כי ״כשר החינוך של מדינת ישראל אני שמח ומודה על הזכות לאפשר לנערות ונערים יהודים מכל רחבי העולם להגיע ארצה וללמוד כאן את לימודי התיכון שלהם, ובתוך כך כמובן להעמיק את הקשר האישי שלהם ושל בני משפחותיהם עם ארץ ומדינת ישראל". 

שר העלייה והקליטה, אופיר סופר: ״נעל"ה הוא פרויקט חינוכי, צעיר, רענן ומלא התחדשות, כזה שמותיר את כולנו עם ברק בעיניים. אנחנו במשרד העלייה והקליטה יחד עם משרד החינוך והסוכנות היהודית, נפעל להרחיב את פעילות התכנית ואת מספר המשתתפים בה. כשר העלייה והקליטה של מדינת ישראל, אני רואה חשיבות עליונה בעידוד עליית צעירים למדינת ישראל. להשיב בנים לגבולם".

יו״ר הסוכנות היהודית, אלוף (מיל׳) דורון אלמוג, ציין כי במהלך שנת המלחמה באוקראינה נעל"ה הגיעו למספר שיא של 350 נערים ונערות שנקלטו לתכנית, והוסיף: ״מדינת ישראל זקוקה גם היום לרוח הצעירה שמביא איתו הנוער העולה, לנקודת המבט הייחודית, להתלהבות ולאמונה ביכולת לשנות. החזון הציוני של נעל״ה, כבר 30 שנים קורם עור וגידים במערכת החינוך בישראל ובקהילות יהודיות ברחבי העולם. הסוכנות היהודית הייתה ועודנה שותפה למפעל החשוב של תוכנית נעל״ה ואנו נמשיך להוקיר את הרעיון החשוב שעומד בבסיס קיומה״.

הוספת תגובה חדשה