דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

קליטה בשלט רחוק

בשנים האחרונות הולכת ומתרחבת בקיבוצים הקליטה הישירה: נקלטים חדשים מתקבלים לחברות ללא מגורים מקדימים בקיבוץ, ומצטרפים אליו רק כשמתפנה עבורם דירה או כשסיימו לבנות את ביתם. כיצד ניתן לייצר תיאום ציפיות מקסימלי והיכרות הדדית מעמיקה בין הנקלטים לקיבוץ במצב כזה?

ביום רביעי שעבר, 03.08.22, נערך מפגש זום בנושא קליטה מרחוק בהובלת איילת הריס וענת מרלא ממחלקת צמיחה ופיתוח קהילה בתנועה הקיבוצית, בשיתוף עם קרני פלג ומעיין ברעם מקיבוץ גבולות המלוות תהליכי צמיחה וקליטה בקיבוצים. מספר המשתתפות והמשתתפים הגדול, כ-100, הצביע על הרלוונטיות של הנושא והאתגר שהוא מייצר עבור העוסקות והעוסקים בקליטה.

קיבוצים מקיימים קליטה מרחוק בשל סיבות שונות: מחסור בדיור זמני, הצורך לקלוט במספרים הולכים וגדלים, וגם ההכרה ביתרונות של סוג כזה של קליטה, המאפשרת למשפחות לא לחולל מהפך דרמטי בחייהן לפני שיש ודאות לגבי קבלתן לחברות.

שאלון שנשלח לקראת המפגש גילה שהאתגר המעסיק ביותר את הקיבוצים בהקשר של קליטה מרחוק הוא: איך יוצרים הכרות מעמיקה בין הנקלטים והקיבוץ בלי שהמשפחה חיה במקום.

המפגש סקר את השלבים השונים בתהליך הקליטה מרחוק – החל מבניית התשתית, דרך תהליכי בחינת ההתאמה וההיכרות, התקופה שאחרי הקבלה ולפני המעבר לקיבוץ ועד הגעת המשפחה לקיבוץ. עבור כל שלב הוצגו פרקטיקות ודוגמאות שונות שניתן ליישם בכדי לשכלל את הכלים הקיימים ולהעמיק את היכרות. במהלך המפגש חלקו משתתפים נוספים מניסיונם: נפתלי סיון, רכז הקליטה באור הנר, סיפר על העקרונות לחיזוק תהליכי הקבלה בקיבוצו ונעמה גרבר, מרכזת הקליטה במסדה ונווה איתן, הציגה רעיונות לחיבור בין הנקלטים לקהילה.

בשורה התחתונה הודגשו העקרונות הבאים: קהילה קולטת היא המפתח - רתימת ושיתוף הקהילה בתהליכי הקליטה; ביסוס מערך קבלה מקצועי הזוכה לאמון הקיבוץ; ולבסוף - תהליכי הליווי והשילוב אחרי הקבלה לחברות, ובעיקר אחרי ההגעה לקיבוץ ובשנים הראשונות, יתרמו להצלחת ההשתלבות של חברות וחברים חדשים לא פחות מתהליכי מיון טובים.

קישור לחומרי המפגש:

מצגת המפגש – ביסוס וחיזוק תהליכי קליטה מרחוק

דוגמאות מקיבוץ גבולות:

ניתן למצוא עוד דוגמאות ורעיונות רבים מקיבוצים שונים באתר שיק (תחת הקטגוריה של קליטה, או בחיפוש חופשי לפי נושא).

הוספת תגובה חדשה