דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content_top

מרכז הדרכה "שבילים"
"שבילים" - ארגון מערכות החינוך החברתי-קהילתי

content

ארכיאולוגים צעירים

טליה פלג – קיבוץ העוגן
ערכים ומטרות הפעילות
  1. הילדים ירכשו תחושת מסוגלות באמצעות פעילויות של חקר: העלאת בעיות, השערת השערות, שאילת שאלות והסקת מסקנות.
  2. פיתוח מיומנות שיתוף פעולה בקבוצה.
קהל היעד
חברת הילדים
משך הפעילות
שעה
רשימת ציוד ועזרים
  1. מים
  2. אבנים מוזהבות
  3. מסננות, חימר
  4. יתדות קטנים (מסמר ענק)
  5. פטישונים
  6. דלי
  7. קרח
  8. חרוזים פשוטים
  9. שעון עצר
  10. חרוזים בצבע זהב
  11. חוט

 

מערך הפעילות

לפניכם רשימת תחנות בהן מומלץ לעבור בקבוצות קטנות:

  1. מצא את הזהב בנהר  - חופרים תעלה בארגז החול ומזרימים בה מים. מחביאים בחול ובמים אבנים בגדלים שונים אשר רוססו בצבע זהב. הילדים עובדים עם מסננות שעוזרות לסנן מהזהב את החול והלכלוך.
  • מים
  • אבנים מוזהבות
  • מסננות

 

  1. מכרות החמר - על שולחן הבטון מונחים גושי חמר שהתייבש ובתוכו נמצאים אבני זהב. על הילדים להשתמש ביתדות קטנים ופטיש ולהוציא את אבני הזהב בשלמותן
  • חימר
  • אבנים מוזהבות
  • יתדות קטנים (מסמר ענק)
  • פטישונים

 

  1. הזהב האבוד באגם הקפוא - הילדים מכניסים את היד למים קפואים וצריכים להוציא כמה שיותר אבנים מוזהבות ב- 30 שניות. באגם נמצאים גם חרוזים פשוטים רבים
  • דלי
  • מים
  • קרח
  • חרוזים פשוטים
  • אבנים מוזהבות
  • שעון עצר

 

  1. השרשרת של המלכה - כרוז הממלכה הודיע כי המלכה דורשת את השרשרת הארוכה ביותר מחרוזי זהב. יש להשחיל כמה שיותר חרוזי זהב על חוט ב- 5 דקות כאשר כל ילד בתורו משחיל חרוז אחד בלבד.
  • חרוזים בצבע זהב
  • חוט
  • שעון עצר

 

 

לסיכום:

מומלץ לערוך סבב בו כל ילד יסכם את החוויה.

  • ממה הכי נהנה?
  • האם הרגיש שהקבוצה שלו משתפת פעולה?
  • כיצד שיתוף הפעולה בא לידי?
  • מה היה שמח לחקור?
תובנות ודגשים חינוכיים
  • מומלץ לעבוד במקביל בתחנות בקבוצות קטנות.
  • יש להיערך לכמות החניכים. במידה ויש חניכים רבים מומלץ להוסיף תחנות.
  • כדאי להדגיש בסיכום את הקשר בין ההנאה לבין שיתוף הפעולה המוצלח בקבוצה.
  • אפשר לערוך פעילות המשך, בה אוספים את כלל הרעיונות של הילדים למחקרים נוספים ועורכים ניסויים/מחקרים ביחד עם הילדים.
קבצים מצורפים
האם הפעילות עזרה לי?

הוספת תגובה חדשה