דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content_top

מרכז הדרכה "שבילים"
"שבילים" - ארגון מערכות החינוך החברתי-קהילתי

content

בחירות 2015 – תהליך בחירות סביב נושא רלוונטי

צוות "שבילים"
ערכים ומטרות הפעילות

בוגרים? מספיק בשביל לעסוק בבחירות גם מחוץ לגבולות בית הילדים.

אם בגילאי א'-ג' הכל היה רק סביב עולמות התוכן של הילדים, אזי בגילאים הבוגרים של חברת-הילדים ניתן כבר לחשוף אותם ל"בחירות האמתיות". רק בעדינות...

  1. לקיים תהליך אמיתי שיהיו לו תוצאות אימיתיות בבית הילדים.
  2. התנסות בתהליך שלם של בחירות: מעיצוב התפיסה של "מה חשוב לי", דרך האופן בו אוכל להשפיע על דעתם של שאר הילדים וכלה בתוצאה של התהליך שתהפוך לחלק מהמציאות החדשה בבית הילדים.
  3. השגת מטרות משנה וערכים חשובים כמו: מעורבות הורית, הקשבה, כבוד לזולת ולדעתו של האחר, הכרעת הרוב (דמוקרטיה) ועוד.
קהל היעד
חברת הילדים (ד'-ו')
משך הפעילות
ניתן לקיים פעילות שכזו באופנים רבים: ניתן להקדיש לכך מספר ימים הפרוסים על-פני שבועיים או חודש או לקיימה כפעילות שיא במשך שבוע שלם.
רשימת ציוד ועזרים
  1. בהתאם לנושא שבחרתם ולאמצעים העומדים לרשותכם.
  2. חשוב שיהיו חומרי יצירה זמינים (גם ממוחזרים כמובן), קלפי פרגוד ופתקי הצבעה, מקרן ומחשב וכל עזר שיתמוך בדרישות שתציבו למפלגות.
מערך הפעילות
  1. בוחרים נושא לתהליך שיהיה רלוונטי מאוד לילדים שלכם!
  2. מחלקים את הילדים למספר "מפלגות" (להסביר להם את המושג "מפלגה") בהתאם למספר הילדים בבית הילדים.
  3. לכל מפלגה מבוגרים מלווים (מדריכים / הורים / צעירים מהקיבוץ / נערים בוגרים...).
  4. כל מפלגה מקבלת רשימת משימות שעליה לבצע: לבחור שם למפלגה, סמל, שיר, יו"ר למפלגה, מצע מרכזי סביב הנושא שנבחר וכו'...
  5. מקימים גוף של "ועדת בחירות" ניטרלי שמנהל את כל הפעילות ופותר בעיות שצצות.
  6. קובעים לוחות זמנים ברורים ומפיצים לכולם: ילדים והורים ו... יוצאים לדרך!
  7. הצלחתו של התהליך תלויה קודם כל בכם – המדריכים. ההתחברות שלכם לפעילות שכזו ולנושא שיעמוד במרכזה תהווה את עמוד השדרה האנרגטי של כל מה שיתחולל בבית הילדים. התלהבות והתגייסות שלכם כמעט שמבטיחה הצלחה מראש!

 

רעיונות לנושאים:

  1. תהליך בחירות של "סלוגן" לבית הילדים
  2. תהליך בחירת שם לבית הילדים
  3. תהליך עיצוב חולצה לבית הילדים
  4. תהליך בחירה של פעילות מיוחדת, שאותה יבצעו במידה ותבחר.
  5. הצעות של תפריטים לארוחות ארבע, כאשר ה"מפלגה" שזכתה תהיה אחראית במשך חודש שלם להכין את הארוחות / כל הילדים בסבב יהיו אחראיים עד סוף השנה להכין את הארוחות בתורנות של כמה ילדים בכל יום.
  6. לבצע עם הילדים תהליך מיפוי של דברים שהם לא מרוצים מהם בבית הילדים וביחד איתם להחליט באיזה נושא מתמקדים

 

שותפים:

  1. הורים – ניתן לשלב הורים בתהליך אם כנותני רעיונות, אם כיועצי תקשורת ואם כמלווים של "מפלגות" לאורך התהליך כאשר בכל יום של פעילות לכל "מפלגה" יש 2 הורים מלווים שמתחלפים.
  2. אנשים מהקהילה – ניתן לשלב אמנים, יוצרים, מוזיקאים, אנשי מחשב ווידיאו ועוד בתוצרים הנדרשים שכל מפלגה צריכה להכין. ניתן לדרוש מכל מפלגה להכין "קליפ" ואז לעשות פעילות הצגה של הקליפים, ניתן לעשות תערוכה של יצירות סביב הנושא שיכינו יחד עם אמנים מהקיבוץ, ניתן לבצע שיר עם מוסיקאים ועוד... השמיים הם הגבול ברגע שנכנסים לזה.
  3. מסיבת עיתונאים – ניתן לקיים אחה"צ מסיבת עיתונאים עם ציבור ההורים בה כל "מפלגה" מציגה את תוצריה. מעיין פעילות שיא לפני הבחירות עצמן.

 

תהליך הבחירות:

חשוב לעצב חוקים מאוד ברורים בנוגע לכך ולקיים תהליך כמה שיותר נקי ודמוקרטי של הצבעה בשימוש של אלמנטים מהבחירות האמיתיות: קלפי, פתקים, פרגוד, ספירת קולות וכו'...

ניתן אפילו יום/יומיים לפני הבחירות לקיים סקר והצבעת מדגם. זה יכול להכניס את כולם להילוך עשייה עוד יותר גבוה.

תובנות ודגשים חינוכיים
  1. לא משנה באיזה עולם תוכן בחרתם (מעולמם של הילדים או מהבחירות ה"אמיתיות"), מאוד חשוב שבכל פעילות שתקיימו תשימו דגש מרכזי על עשייה עצמית של הילדים, יצירתיות, ביטוי אישי, עצמאות ואחריות.
  2. להרחיב את מעגל השותפים סביב פעילויות הנוגעות לבחירות: הורים, דמויות רלוונטיות מהקהילה, עוד בית ילדים מהאזור וכו'...
  3. רצוי שיהיו השלכות ישירות בין הפעילות שתבחרו ובית הילדים: שינוי של הקיים במשהו שהם יחליטו עליו, שינוי במראה הבית, תוצרים שהם יוצרים שמוצגים לראווה וכו'... מומלץ לא להישאר ברמת פעילות חווייתית ו/או דיבורים בלבד.
האם הפעילות עזרה לי?

הוספת תגובה חדשה