דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content_top

מרכז הדרכה "שבילים"
"שבילים" - ארגון מערכות החינוך החברתי-קהילתי

content

טבע - שאלה או משימה

גל כהן-דגן (עיבוד מתוך: קורס אוריינטציה של פרדס - פעילות של ראש הנקרה)
ערכים ומטרות הפעילות
  1. הקניית ידע לחניכים בנושא הטבע.
  2. דגש על עבודת צוות להצלחה בפעילות.
קהל היעד
חברת הילדים
משך הפעילות
כשעה
רשימת ציוד ועזרים
  1. קופסאות
  2. הכנת פתקים עם שאלות ומשימות
  3. דפים
  4. טושים/עטים, בריסטול
  5. כרטיסיות תמונה של צמח וכרטיסיות הסבר
  6. חומרים שונים למיון התכלות (כגון פלסטיק, עץ, בדים, קלקר וכו')
  7. ארגזים עם כיתוב של זמן
  8. ציוד נוסף בהתאם למשימות הנבחרות
מערך הפעילות
  1. מחלקים את הילדים לשתי קבוצות.
  2. כל קבוצה שולחת בתורה נציג למדריכים. המדריכים מציגים בפני החניך שתי קופסאות: קופסת שאלות וקופסת משימות. על החניך לבחור פתק מקופסת המשימות או מקופסת השאלות ולחזור לקבוצתו בכדי לענות/לבצע בהתאם.

דוגמאות לקופסת השאלות:

  1. אני עץ ירוק עד, בעל עלים מחטניים, בקק"ל כנראה מאד אוהבים אותי - אני העץ הכי נפוץ שלהם - אורן ירושלמי.
  2. אני ירוק עד, בעל אצטרובלים עגולים. זקוף כמו חיל ואוב לשמור על פרדסים - ברוש מצוי
  3. עץ פרי נפוץ בטראסות, ובעל השמן הכי טוב מכולם - זית
  4. הפרי שלי מתוק, אני אחד מארבעת המינים, משמש גם לסוכה וגדל בנאות מדבר - תמר
  5. אני ירוק תמיד, הפרי שלי בלוט - אלון מצוי
  6. אני עץ נשיר, דומה לפיסטוק, העמק שבו נלחמו דוד וגולית נקרא על שמי  - אלה ארץ ישראלית
  7. יש לי פרי שהוא תרמיל ארוך, שהרבה ילדים אוהבים לכרסם - חרוב
  8. הביאו אותי במיוחד לארצנו כדי ליבש את ביצות ארצנו  - אקליפטוס
  9. אני עץ חורש בעל גזע אדום שמי קשור באירוע משפחתי  - קטלב
  10. אני עץ שכולם אוהבים: גם בגלל הפרי שלי וגם בגלל ששרים עלי בט"ו בשבט - שקד
  11. אני עץ משבעת המינים, העלים שלי היו הבגד הראשון  -  תאנה
  12. אני עץ חורש יווני, בזמן הפריחה צבעי לילך סגול, ועלי בצורת לב - כליל החורש

 

  1. דוגמאות לקופסת המשימות:

    1.   לרשום 20 שמות של עצים.

    2.   לרשום 20 שמות של פרחים.

    3.   לאסוף 10 סוגים שונים של עלים.

    7.   לחבר כרטיסיות של תמונה ושם הצמח.

    8.   להכין כרזה למה צריך לשמור על הטבע.

    9.   למיין חומרים לארגזים לפי התכלות חומרים (כגון פלסטיק, עץ, בדים, קלקר וכו')

תובנות ודגשים חינוכיים
  • יש לזכור שאמנם בכל פעם נשלח נציג אחד מקבוצה, אך לאחר מכן הוא חוזר לקבוצתו על מנת לענות על השאלה או לבצע את המשימה. כך גם ניתנת 'הבמה' לכל חניך לבחור ולהוביל את קבוצתו וגם הקבוצה שותפה לפעילות.
  • יש לשים לב, שאכן כל חניך מקבל את ההזדמנות לגשת אליכם ולבחור בשאלה/משימה. זה כרוך כמובן בהכנת שאלות ומשימות לפחות כמספר חניכי הקבוצה, ואף מומלץ קצת יותר. במידה ויש הרבה חניכים ישנה אפשרות שיגיעו אליכם בזוגות.

 

קבצים מצורפים
האם הפעילות עזרה לי?

הוספת תגובה חדשה