דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content_top

מרכז הדרכה "שבילים"
"שבילים" - ארגון מערכות החינוך החברתי-קהילתי

content

סלטרון קיימות

צוות חברת הילדים קיבוץ העוגן
ערכים ומטרות הפעילות
  1. להביא למודעות הילדים את בעיית הפסולת.
  2. להביא למודעות הילדים את בעיית הצרכנות המוגזמת.
  3. פיתוח מודעות בשמירה על איכות הסביבה.
קהל היעד
חברת הילדים
משך הפעילות
שעה וחצי
רשימת ציוד ועזרים
  • מפת אלבד עם 5 חורים בצבעים (חום, כתום, כחול, אפור, ירוק)
  •  פסולת לפחים השונים
  • חבלים
  • בקבוקים מלאים במי מזגנים ממוחזרים
  •  כדור מניירות ממוחזרים
  • דפים
  • טושים
מערך הפעילות

פתיחה: היום בפעילות נעשה שימוש חוזר בחומרים משומשים. מי יודע מה ההבדל בין מיחזור לשימוש חוזר? כמעט בכל התחנות נעשה שימוש חוזר בחומרים, ולא נקנו חומרים חדשים. להיות שומר סביבה זה אומר לפגוע כמה שפחות, ובכך שנקנה פחות ונשתמש יותר פעמים במשהו, נעשה עבודה טובה יותר בשמירה על הסביבה.

 

מתחלקים ל-4 קבוצות. כל קבוצה בוחרת לה שם.

יש 6 תחנות:

הסדר בשלוש התחנות הראשונות 1-3 יהיה כך:

תחנות 1-3

 

שלוש התחנות האחרות , 4-6, מבוצעות בו זמנית על ידי ארבע הקבוצות.

התחנות:

  1. זבל מי שלא ממיין זבל – המטרה: למיין את הפסולת לפי הפחים. מכינים מראש מפת אלבד (בערך 2 מ' / 1 מ') וחותכים בה חורים, אותם מסמנים בצבעים שונים, לפי צבעי פחי מיחזור (5 סוגי פסולת)
  • אורגני – חום
  • פלסטיק שימורים ואריזות – כתום
  • נייר – כחול
  • קרטון – אפור
  • בקבוקים – ירוק

כל הילדים עומדים מסביב לבד, ומחזיקים אותו מתוח באוויר. ברגע שהבד מוכן, מניחים להם פסולת מסוימת בנקודה כלשהי על הבד, והם צריכים לכוון את הפסולת אל החור המתאים.

כל "קליעה" שווה נקודה. (יש 15 פריטים= 15 נק). אפשר לתת עוד נקודות על שיתוף פעולה ועידוד בקבוצה.

 

 

  1. שתי משימות:
  • קשרים (מרכז) – המטרה, ללמוד קשרים בחבלים, ולהצליח לבצע את הקשרים במהירות. כל אחד מראה 3 פעמים את הקשירה. יש לילדים הם דקה אחת להתאמן על הקשירה לבד, ואז בודקים אותם בזמן.
  • באולינג (מרכזון) -  המטרה: להפיל כמה שיותר בקבוקים. ציוד: בקבוקים מלאים במי מזגנים ממוחזרים, כדור מניירות ממוחזרים. לכל ילד 2 תורות על מנת לנסות ולהפיל כמה שיותר בקבוקים. כל בקבוק שווה נקודה. בסוף מחברים את סכום כל הבקבוקים שהפילו כל חברי הקבוצה.

 

  1. בקבוקיאדה – שתי קבוצות - שתי קבוצות מתחרות זו בזו! האחת מלכלכת (שמה בקבוקים במשבצות) השנייה מנקה (לוקחת את הבקבוקים מהמשבצות אל נקודת ההתחלה) המשבצות המסומנות בירוק הן המשבצות ללא הבקבוקים. שאר הבקבוקים נמצאים בקופסא בין שתי הקבוצות על קו ההתחלה. הקבוצה עומדת בתור על קו ההתחלה, וכל ילד בתורו רץ אל משבצת לפי בחירתו ולוקח/מניח בקבוק. הבא יוצא רק כאשר הקודם חוזר אל נק' ההתחלה. לאחר X דקות עוצרים ובודקים את מצב הלוח – המנצח היא הקבוצה שיותר משבצות ב"שליטתה" בסוף הזמן.

קיימות 2

       4. שיר קיימות: המשימה: על כל קבוצה מוטלת המשימה להמציא שיר בנושא קיימות/ איכות סביבה/ טבע / וכדומה המשימה מבוצעת                    במקביל ע''י כל הקבוצות. בסוף המשימה כל הקבוצות שרות/מקריאות את השירים שלהם בפני כולם. ציוד: דפים וטושים

           השיר ייבחן על ידי צוות שופטים – על פי הקטגוריות :

  • יצירתיות
  • מקוריות
  • חריזה
  • מסר

 

       5.   המדורה היצירתית: המשימה: לבנות מדורה מחומרי טבע. לא מדליקים את המדורה! כולם מקבלים 5 דקות על מנת לאסוף                             עצים/ענפים/עלים וכדומה. ואז מקבלים 5 דקות כדי לעצב מדורה.

              המדורה תיבחן על ידי צוות שופטים – על פי הקטגוריות:

  • יצירתיות
  •  מקוריות
  •  שימוש בחומרים מגוונים
  •  יציבות

 

       6. הכנת משחק: המשימה: על הקבוצה לבנות מחומרים משומשים משחק על פי דמיונם. שאלות מנחות: למי המשחק מתאים? המשחק                יכול להתאים לגילאים שונים- מגיל שנתיים ועד מבוגרים. מה חוקי המשחק? האם יש מנצחים?

           המשחק ייבחן על ידי צוות שופטים – על פי הקטגוריות:

  • מקוריות
  • שיתוף פעולה קבוצתי
  • שימוש יצירתי בחומרים

 

סיכום: סבב במילה – כל אחד מסכם באמצעות מילה אחת את הפעילות.

 

 

 

 

 

 

תובנות ודגשים חינוכיים
  • אמנם הדגש בפעילות על קיימות ושמירת סביבה, אך כמובן חשוב לא פחות לשים דגש על התנהלות הקבוצה, שיתוף הפעולה וכלל חבריה.
  • חשוב לסכם את כלל הנושאים שבאו לידי ביטוי בתחנות ולדבר באופן מותאם על תרבות הצריכה והשלכותיה.
קבצים מצורפים
האם הפעילות עזרה לי?

הוספת תגובה חדשה