דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content_top

מרכז הדרכה "שבילים"
"שבילים" - ארגון מערכות החינוך החברתי-קהילתי

content

מתודות לחלוקה לקבוצות

גל כהן-דגן (עריכה)

קולות של חיות: עזרים: פתקים עם שמות של חיות. מהלך: החניכים מסתובבים בחדר. כל חניך מחקה את קולות החיה שקיבל בפתק, על כל חניך להקשיב תו"כ ולמצוא את שאר החניכים שקיבלו אותה חיה, עד שמתגבשת כל קבוצה.

 

שירים: עזרים: פתקים ועליהם חלקים של שירים. מהלך: החניכים מסתובבים בחדר ושרים את השיר שכתוב להם בפתק. על כל חניך להקשיב תו"כ ולזהות מי שר את אותו שיר ולחבור אליו, עד שמתגבשת כל הקבוצה.

 

זוגות מפורסמים: עזרים: פתקים עם שמות של בני זוג מפורסמים. מהלך: כל חניך מנסה למצוא את בן זוגו. דוגמא: אברהם ושרה, אמנון ותמר.

 

מספרים המודבקים על גבי כיסאות: לפני תחילת הפעילות המדריך מדביק על גב הכיסאות פתקיות עם מספרים (רצוי לשים את הכיסאות כך שהחניכים לא יבחינו בפתקיות לפני תחילת הפעילות. הדבר ימנע מהם לבחור כיסאות ספציפיים). כל חניך יושב על כיסא ועל פי הוראת המדריך, הם מזהים את מספר הכסא ועוברים לשבת יחד עם שאר חברי הקבוצה בעלי אותו מספר.

 

סמלים על הגב: מדביקים לכל חניך מדבקה עם צורה על הגב. מסתובבים בחדר וכל חניך צריך לגלות בעזרת תנועות פנטומימה של חבריו מה הצורה שיש לו על הגב ולחבור לחניךים שהם בעלי אותה צורה, עד שמתגבשת כל הקבוצה.

 

 לחישה באוזן: עזרים: פתקים כמספר החניכים, מחולקים לקבוצות. לכל קבוצה יש מאפיין משותף ששייך לכל הפריטים בה. מהלך: יש לחלק את הפתקים לחניכים, ולהנחות אותם ללחוש את שם הפריט באוזני המסתובבים בחדר, בניסיון לגלות את התכונה המשותפת וע"י כך את קבוצתם. דוגמא: 1 .מיצובישי, הונדה, סוברו (מכוניות) 2 .שניצל, פסטה, פיצה, שקשוקה )אוכל) 3 .ירוק, צהוב, אדום, כחול (צבעים), 4 .נורית, רקפת, מרגנית וחרצית )פרחים(.

 

מולקולות: החניכים מסתובבים בחדר, המדריך מכריז על מספר והחניכים צריכים להסתדר בקבוצות לפי המספר שהוכרז. המספר האחרון שמכריזים עליו הוא כמות החניכים שאתם רוצים שיהיו בקבוצות בפעולה, בסיום המשחק נשארים בקבוצות אלו להמשך הפעולה.

 

לחיצות ידיים: כל אחד בוחר מספר מ-1 עד 3, המטרה היא שכל מי שבחר את אותו מספר יהיה באותה קבוצה. מגלים זאת על ידי לחיצות ידיים. מסתובבים בחדר ולוחצים ידיים לאנשים לפי המספר שבחרתם אם המספר זהה נותנים ידיים ומחפשים אנשים נוספים לשרשרת. ממשיכים עד שכולם מחולקים לקבוצות.

 

קבוצות של נעליים: כל אחד מוריד נעל אחת, המדריך מסדר את הנעליים בקבוצות לפי המספר הדרוש לו בלי לדעת למי הנעליים שייכות. לבסוף כל מי שהנעליים שלהם מסודרות בקבוצה, הם קבוצה להמשך הפעולה.

 

פתקים מוחבאים בחדר: מחביאים בחדר לפני הפעולה פתקים בכל מיני צבעים. בהינתן האות החניכים מחפשים את הפתקים. כל מי שיש לו פתק באותו צבע הוא באותה קבוצה. אפשר לכתוב על הפתקים משימה לקבוצה או לכל אחד בקבוצה דמות במשחק תפקידים.

האם הפעילות עזרה לי?

הוספת תגובה חדשה