דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

סופית: ועידת התנועה תציין חמישים שנה להתיישבות בגולן ושמונים שנה לחומה ומגדל

מזכ"ל התנועה: "אנחנו מגשימים את הרעיון הציוני מאז ראשית הציונות המעשית - החל מדגניה, דרך חומה ומגדל, עבור ב -11 הנקודות, הקמת קיבוצי הספר אחרי מלחמת העצמאות וההתיישבות ברמת הגולן. זהו רצף אחד".

המתנגדים: "כשמציינים את הועידה בחמישה ביוני, זה מתפרש, גם אם לא נרצה, לא רק חגיגה לכבוד מרום גולן, אלא גם חגיגה לכבוד יצהר ואיתמר"

מועצת התנועה אישרה את ציון חמישים שנה להתיישבות הקיבוצים ברמת הגולן ושמונים שנה לחומה ומגדל בוועידת התנועה.
קבוצת חברי קיבוצים מחתה נגד ציון ההתיישבות בגולן וביקשה להסיר ציון זה מסדר היום. יזהר בן-נחום (בית קמה) אמר: "בתוכנית הועידה, בין השאר, סיורים ברמת הגולן ומועד הכינוס הוא היום שבו פרצה מלחמת ששת הימים. לא זכור לנו מתי והיכן הוחלט שהתנועה הקיבוצית מצטרפת לחוגגים חמישים שנות כיבוש, בשעה שחלק גדול מחבריה מתנגד לכיבוש ונאבק בו.
נכון, אין דין רמת הגולן כדין יהודה ושומרון, הן משום שהאוכלוסייה המקומית בגולן נעלמה ברובה בדרך זו או אחרת והן משום שלמרות החלטת הקיבוץ הארצי בשעתו כי היישובים ברמת הגולן לא יהוו מכשול לשלום, לאור המצב הנוכחי בסוריה קשה לצפות שינויים מדיניים בגולן בעתיד הקרוב. עם זאת, יש עדיין הבדל בין הכרה במציאות לבין פסטיבלים וחגיגות לכבוד הכיבוש....
כשעושים את זה בחמישה ביוני, זה מתפרש גם אם לא נרצה, לא רק כחגיגה לכבוד מרום גולן, אלא גם חגיגה לכבוד יצהר ואיתמר. גם אם זה לא כתוב אנחנו אומרים לא רק שתל-עמל וכפר חרוב חד הם, אלא שתל-עמל ויצהר חד הם".
ערן גליק, חבר קיבוץ מרום גולן ופעיל התנועה הקיבוצית: "הבת שלי היא דור שלישי במרום גולן, השורשים שלה הרבה יותר עמוקים מכל אחד שהיה שם לפניה. עד תחילת המאה העשרים האזור היה ארץ לא זרועה, אז שלא ידברו איתי על קשר לאדמה. ההצעה שהוצעה כאן לא מבטאת את ההצעה הזה, אז בואו נהיה רלוונטיים לקיבוצים ונצביע בעד הצעת המזכירות". גליק הזכיר לצירי הוועידה כי בשנות ה-90 בעת המאבק, עמוס קינן, עשה הבחנה בין ההתיישבות ביו"ש לבין ההתיישבות בגולן, ואפילו יצא סטיקר – "שמאלן עם הגולן".
שכנו בגולן, אורי הייטנר מקיבוץ אורטל הוסיף: "אין כמעט שבוע שבו לא אומר לי מישהו שבזמן המאבק על הגולן היה נגדנו, בעד הנסיגה, והיום הוא מודה בטעותו ובצדקתנו. איזה מזל שעמדתנו לא התקבלה הוא אומר לי. היום ברור לכל, שמשמעות עקירתנו מהגולן, הייתה מסירת הגולן למשרפות של אסד והבאת ג'בהת א-נוסרה אל חופי הכנרת ואל גדת הירדן. האסון הזה נמנע בזכות קיומה של ההתיישבות בגולן. לתנועה הקיבוצית יש זכות ראשונים בהתיישבות בגולן. ההתיישבות בגולן הוכיחה שגם אחרי קום המדינה, לא רק טנקים ומטוסי קרב, אלא בראש ובראשונה מתיישבים וחלוצים קובעים את גבולות המדינה".
מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר סיכם את הדיון: "אני לא רוצה להיכנס עמוק לתוך ההיסטוריה, אבל מי שהוביל את כיבוש הרמה הייתה התנועה הקיבוצית. חברי הקיבוצים דחפו את רה"מ דאז אשכול לכך שלא ייתכן כי הסורים ימשיכו "לשבת" לקיבוצי עמק הירדן ועמק החולה על הראש ולהפגיז אותם. חברי הקיבוצים בגולן, שהיו חלק משלושת התנועות שהן כיום התנועה הקיבוצית, הם חלק מהתנועה ולא יעשו להם דה-לגיטימציה. אני חי את המלחמה הזאת ותוצאותיה יום יום במשך חמישים שנה ואני לא רואה אותה בעיניים של מירי רגב. אנחנו מגשימים את הרעיון הציוני מאז ראשית הציונות המעשית החל מדגניה, דרך חומה ומגדל, עבור ב-11 הנקודות, הקמת קיבוצי הספר אחרי מלחמת העצמאות וההתיישבות ברמת הגולן. זהו רצף אחד. לא ניתן לשבור אותו ואנחנו לא נקבע את הדרך שלנו לפי אף אחד אחר. הכותרת שלנו בוועידה היא "קיבוציונות מאז ולתמיד" ואנחנו נעסוק ברצף מהעבר אל העתיד".
 
עוד לפני ההחלטה, ביום שלישי השבוע, עלו מזכ"ל התנועה הקיבוצית ניר מאיר וחברי מטה התנועה לקיבוצי הגולן - מרום גולן ואורטל. מטה התנועה נפגש בשני הקיבוצים עם חברי ההנהלות ושמע מהם על ההתפתחות, האתגרים וההצלחות בקיבוציהם.
 
בנוסף, עלו פעילי מטה התנועה אל הר בנטל שם העביר מזכ"ל התנועה מסר מחזק לבני קיבוצי האזור על רקע השלכות המלחמה בסוריה, שחלקן מורגשות היטב בקיבוצי ויישובי הרמה: "עלינו לכאן היום, חברי מטה התנועה הקיבוצית לקיבוץ מרום גולן כדי לומר בקול צלול וברור: אנחנו רואים בהתיישבות בגולן חלק אינטגרלי מהתנועה הקיבוצית ואנו נעמוד לצד הקיבוצים בצפון הגולן בשעות הלא פשוטות שעלולות לעבור עליהם. אנחנו גאים מאוד במעשה ההתיישבות כאן ואנחנו לצדם בכל תנאי ובכל מחיר". 

הוספת תגובה חדשה