דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

האנדרטה לזכר חללי הקיבוצים

אנדרטת יער הקיבוצים

רשימת הנופלים המופיעים באנדרטה

האנדרטה לזכר חללי הקיבוצים שנפלו במערכות ישראל ופעולות האיבה, נמצאת ב"יער הקיבוצים", ממערב לקיבוץ משמר העמק. המיקום נבחר בשל היותו צופה על עמק יזרעאל, "ערש ההתיישבות" וקרבתו לג'וערה ומערת הפלמ"ח דבר המאפשר ליצור מעין משולש ווירטואלי של מורשת הגנה וההתיישבות. 

האנדרטה תוכננה ע"י הפסל סלו שאול מקיבוץ עין גב. היא בנויה בצורת מגדל תצפית עשוי מבטון חשוף עם גרם מדרגות ספיראלי המגיע לראש המגדל וממנו תצפית מרהיבה על עמק יזרעאל, מפרץ חיפה, והגליל התחתון. בכניסה לאתר מוצבים לוחות אבן שבהם מוטבעת מפת הארץ ופיזור הקיבוצים בה. מהכניסה מוביל שביל בטון ארוך אל מרכז האתר ולצדו הוצבו לוחות אבן המספרים את סיפור הקמתה של התנועה הקיבוצית ותרומתה להתיישבות, לביטחונה וביצורה של מדינת ישראל במשך למעלה ממאה שנים.

לרגליו של המגדל רחבה ומעליה דגל ישראל ונקודות תצפית עם מפות הסבר על הנוף, את הרחבה תוחם קיר בטון סדוק שראשו אלכסוני ובמרכזו חקוקות מילותיו של ס. יזהר "נזכור אחים, בנים ורעים אשר יצאו עמנו בפלוגות הלוחמים. אנחנו חזרנו והמה לא שבו עוד" (1949). בצידו המערבי של מגדל התצפית ניצבים קירות אבן מוארכים שעליהם לוחות הנצחה עם שמותיהם של 3067 (נכון ליולי 2017) חללי התנועה הקיבוצית מראשית ההתיישבות ועד ימינו. הלוחות מסודרים לפי תקופות עם פרטי הנופלים. הפרטים כוללים את שם הנופל, מקום מגוריו ושנת הנפילה. מניין החללים מתחיל בראשוני הנופלים בשנת 1913: משה ברסקי מדגניה ויוסף זלצמן. 

האנדרטה הוקמה ביוזמת התנועה הקיבוצית והקיבוץ הדתי ובעזרת משרד הביטחון, קק"ל והמועצה האזורית מגידו. היוזמים והדוחפים להקמתה היו: עזרא רבין ז"ל, חבר קיבוץ געש, יעקב אשכול ז"ל, אב שכול, חבר קיבוץ נצר סירני, חנן בן יהודה ז"ל, אב שכול, חבר שער העמקים, עדנה סולודר מקיבוץ גשר, עמיקם אסם מקיבוץ אפיקים, מוטקה בן פורת ויחיאל כהן. 

האנדרטה הוקמה ונחנכה בשני שלבים. ב-29 באוגוסט 2007 נחנכה האנדרטה עם מגדל התצפית והרחבה במעמד נשיא המדינה שמעון פרס ושר הביטחון אהוד ברק. במשך 5 שנים עמלו קבוצת חברים בראשות עזרא רבין ז"ל על איסוף שמות החללים מהקיבוצים ובשנת 2012 נחנכו באתר קירות האבן שבהם מונצחים מעל 3,000 חללי התנועה הקיבוצית משנת 1913 ועד ימינו.  

הציבור מוזמן לבקר באנדרטה הנמצאת ביער הקיבוצים ולראות את השמות החקוקים במקום (חפשו "אנדרטת בני הקיבוצים" בוויז).

לסרט על האנדרטה לזכר חללי הקיבוצים - לחץ כאן

הוספת תגובה חדשה