דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

החברים והחברות החליטו: לאחר היציאה מהמשבר חמדיה יוצא לדרך חדשה עם ניהול עצמאי

לאחר 18 שנות ניהול חיצוני עקב מצב כלכלי חמור, הוחלט בהמלצת הוועד הממונה לקיבוץ לעבור לניהול עצמאי. שיטת הניהול החדש תבוצע על ידי הקמת מנהלת, שבה יהיה רוב לחברי הקיבוץ ועל ידי יו"ר קיבוץ שייבחר על ידי החברים. קרנות התנועה הקיבוצית - סל"ע וקמ"ע ערבויות - סייעו לקיבוץ בשנות המשבר בהשלמת הפנסיה ובטיפול בחוב
חמדיה. תמונה מתוך דף הפייסבוק של הקיבוץ
חמדיה. תמונה מתוך דף הפייסבוק של הקיבוץ

היסטוריה זוטא בקיבוץ חמדיה: קיבוץ חמדיה שבעמק המעיינות מסיים 18 שנות ניהול מפרק-מפעיל ועד ממונה, ויוצא לניהול עצמאי. בשנת 2006 פרץ משבר כלכלי קשה בכלל התנועה הקיבוצית, והקיבוץ נאלץ למכור את המפעל "דלתות חמדיה" והתמודד עם קושי תזרימי של תשלום לספקים וחוסר יכולת להפריש למימון הפנסיות לחברים. חבל ההצלה הגיע מהתנועה הקיבוצית ומהארגון הכלכלי האזורי, אשר נחלצו לעזרת הקיבוץ. במקביל, נעתר רשם האגודות השיתופיות לבקשת התנועה ואישר לקיבוץ תשלום פנסיה מופחת בגובה של 1,800 שקל, בעוד התנועה הקיבוצית באמצעות קרן סל"ע השלימה לסכום של 80% מגובה 'פנסיית הרשם'. אפיק סיוע נוסף הגיע מכיוון קרן קמ"ע למתן ערבויות לקיבוצים.

בעשר השנים הבאות חמדיה היה מנוהל על ידי מפרק-מפעיל מטעם בית המשפט, ולאחר מכן על ידי ועד ממונה מטעם רשמת האגודות השיתופיות במשך שמונה שנים. המטרה הייתה לייצב את הקיבוץ ולחזור לניהול עצמי, וכך אכן קרה. "כיום, "משלם הקיבוץ ממקורותיו פנסיה בסך 3,500 שקל, וקרן סל"ע משלימה את הסכום למספר חברים", אומרת מנהלת הקהילה בקיבוץ ענת גרה (אפיקים). לדבריה, ״כדי להבטיח את היציבות הכלכלית, הוגשה תכנית חומש לרשמת האגודות השיתופיות, והיא אישרה אותה כתנאי למעבר לניהול עצמי". ההמלצה לעבור לניהול עצמי זכתה לרוב של 96% מהחברים, והייתה על דעת נציגי הגופים שכיום יושבים בוועד הממונה ובהם נציג המועצה האזורית עמק המעיינות, נציג הארגון הכלכלי האזורי ונציג התנועה הקיבוצית (קרן קמ"ע לערבויות), שהקיבוץ חייב לה 10 מיליון שקלים.

חמדיה, שהוקם בשנת 1942, מונה כיום 190 חברים. בשנים האחרונות הקיבוץ הפך יעד מבוקש להצטרף אליו, והקליטה בעיצומה. "כמעט כל הפעילויות בקהילה נעשות בהתנדבות, יש תרבות מפותחת ומנהלת חינוך פעילה, והמהלך של חזרה לניהול עצמי הוא היסטורי ומרגש את כולנו״, אומרת גרה בגאווה. בכדי לחזור לניהול עצמי נרשמו 25 חברים מחמדיה לקורס מנהיגות, המנוהל על ידי אגף הקהילה במועצה האזורית ועל ידי התנועה הקיבוצית.

הוספת תגובה חדשה