דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

הלך לעולמו אל"מ בדימוס רן שריג מבית השיטה - המח"ט שהשתתף בקרבות הבלימה רמת הגולן במלחמת יום כיפור והגיע כמעט עד דמשק

אל"ם בדימוס רן שריג מבית השיטה הלך לעולמו בלילה שבין שלישי לרביעי, בגיל 86. שריג פיקד במלחמת יום כיפור על חטיבה 179, חטיבת מילואים של חיל השריון, שלחמה בקרבות הבלימה ברמת הגולן ואחר כך בהבקעה לתוך שטח סוריה. אחיו, יוסף, גם הוא קצין בחיל השיריון, נהרג במלחמה, בקרבות ברמת הגולן. שריג כיהן גם כיו"ר קיבוצו, כמנכ"ל מפעל השימורים בבית השיטה ומפעל "נירעותק" בניר דוד
רן שריג ז"ל. תמונה מתוך הבלוג "נעמוש" - מסע בזמן לתקופת מלחמת ששת הימים / שלמה מן
רן שריג ז"ל. תמונה מתוך הבלוג "נעמוש" - מסע בזמן לתקופת מלחמת ששת הימים / שלמה מן

רן שריג נולד בשנת 1936 בבית השיטה, שם גדל, והיה הבכור מבין חמישה אחים. הוריו היו מהגרעין המייסד של בית השיטה שעלה על הקרקע בעמק חרוד שנה קודם לכן. אביו, נחום שריג, היה מפקד חטיבת "הנגב" של הפלמ"ח במלחמת העצמאות שהובילה את המבצעים "יואב" ו"עובדה" - בהם נכבשו באר שבע ואילת. אמו, תקוה, היתה סופרת ומחנכת מיתולוגית בבית השיטה. 

רן התגייס לצה"ל ב-1953 לחטיבת "גולני" ולחם במבצע קדש. לאחר המלחמה עשה הסבה לשריון והשתחרר מהשירות הסדיר. בשירות המילואים התקדם בתפקידים ובדרגות. במלחמת ששת הימים שימש כמפקד פלוגה, איתה לחם בקרבות לכיבוש צפון השומרון. כמו כן, לחם בקרבות ברמת הגולן. בשנת 1970 שב לשירות קבע ושרת כמפקד גדוד שריון במלחמת ההתשה. באוגוסט 1973, חודשיים לפני מלחמת יום כיפור, מונה לפקד על חטיבה 179, חטיבת מילואים של טנקים מדגם "צנטוריון". במלחמת יום כיפור לוחמי החטיבה היו בין חיילי המילואים הראשונים שהגיעו לקו החזית ברמת הגולן והיוו כוח משמעותי בקרבות לבלימת צבא סוריה, בדרכו למעברי הירדן.

שריג עצמו נפצע בקרבות מפגיעת רסיס בכתפו, הוא פונה לבית החולים פוריה, ושם התגלה כי גם בצווארו נעוץ רסיס, ליד העורק הראשי. לאחר שטופל, עזב על דעת עצמו את בית החולים לאחר כשלושה ימים ושב לשדה הקרב. בשלב זה עברה החטיבה למתקפת נגד והצליחה להשמיד דיוויזית שריון עיראקית ואחר כך לגבור על חטיבת שריון ירדנית. מפקדת החטיבה יחד עם גדוד 96 נשלחו לחזית המצרית, חצו את תעלת סואץ ב-22 באוקטובר, והשתתפו בכיתור הארמייה השלישית המצרית, כיבוש נמל עדבייה והגעה עד לק"מ ה-101 מקהיר. בהמשך שירותו הצבאי מונה שריג לסגן מפקד עוצבת סיני והשתחרר משירות הקבע ב-1978. במלחמת לבנון הראשונה שירת במילואים כסגן מפקד אוגדה 90.

רן שריג ליד אבן זכרון לאחיו, יוסף, שהציב הפסל יובל לופן, במקום בו נפל, בחושניה. צילום: דוד {דדה} עינב
רן שריג ליד אבן זכרון לאחיו, יוסף, שהציב הפסל יובל לופן
במקום בו נפל. צילום: דוד {דדה} עינב

באותו יום בו שב לרמת הגולן מבית החולים, נהרג אחיו, יוסף ז"ל, שלחם בגזרת רמת הגולן כמפקד פלוגה בגדוד 39 בחטיבה 4, וקיבל את עיטור המופת לאחר מותו. יוסף היה משורר ומלחין, ובין השאר כתב את השיר הנודע "אור וירושלים" ("ראיתי עיר עוטפת אור") שנכתב לגבעטרון והשיר 'מותי בא לי פתע'. בנו של יוסף, אסף, הוא ממקימי להקת "איפה הילד?". 

בקיבוצו היה רן שריג דמות מרכזית, הן בחיי החברה והן בחיי הכלכלה. הוא הותיר אחריו אישה, אורה, ארבעה ילדים - עמית, סמדר, יפתח ורועי, 12 נכדים וארבעה נינים. הוא הובא למנוחות ביום חמישי (27.1) בבית השיטה.

התנועה הקיבוצית משתתפת בצערה של משפחת שריג ושל בית השיטה כולו. יהיה זכרו ברוך.

תגובות

אל"מ במיל. לא בדימוס
יואב

הוספת תגובה חדשה