דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

"המפעל נותן לי משכורת והקיבוץ נותן לי בית"

לפני כחודשיים סיפרנו על מסלול תל"מ ייחודי ליוצאים בשאלה שנפתח במפעל פלרם בקיבוץ רמת יוחנן ומעניק התחלה חדשה לצעירים חסרי עורף משפחתי, כשקהל היעד העיקרי הינו צעירים יוצאים בשאלה. בחלוף חודשיים ברצוננו להפגיש אתכם עם יואל, הסנונית הראשונה במסלול, שנקלט לעבודה במפעל וכבר מצא בקיבוץ את ביתו
יואל עם הכלבה ועם בריכת הנוי שבנה במו ידיו
יואל עם הכלבה ועם בריכת הנוי שבנה במו ידיו

יואל הצטרף לתכנית תל"מ בסוף חודש מרץ, לאחר שהשתחרר מצה"ל מספר חודשים קודם לכן חודשים ו"התגייס" לעבודה חקלאית בעוטף. משזו הסתיימה, הוא חיפש את המקום הבא עבורו, ומצא אותו בתכנית תל"מ של התנועה הקיבוצית. עבורו זו מעין "חזרה הביתה", מכיוון שהיה חייל בודד במסגרת התכנית לקליטה ואימוץ של חיילים בודדים במהלך שירותם הצבאי, אותה מפעילה התנועה הקיבוצית כבר למעלה משלושה עשורים.

יואל מספר כי הוא מגיע מרקע משפחתי מורכב, ממשפחה חרדית מרובת אחים ואחיות שעברה הרבה דירות. כילד הוא חווה הרבה מעברים וחוסר יציבות, מה שהוביל, לדבריו, לכך שלרבים מאחיו ואחיותיו יש הרבה קשיים בעקבות החיים שעברו. הוא יצא מהבית לפנימייה בגיל 16, בניסיון עיקש לבנות לעצמו דרך עצמאית מיטיבה, וסיים אותה בגיל 20 עם תעודת בגרות מלאה. משם התגייס לשירות קרבי, וכפי שכבר נכתב מצא בית בקיבוץ כפר המכבי ובהמשך בבית אלפא. "הגעתי לתל"מ כי הייתי צריך להצליח לארגן את עצמי מחדש, בלי להתעסק בהישרדות אישית בכל יום מחדש", הוא מסביר. "התכנית מסייעת בכך ומאפשרת לי לתכנן את העתיד שלי, ואפילו להתחיל לפעול".

בפלרם יואל השתלב בעבודה בקו ייצור, ולדבריו הוא "דואג שבקרת איכות לא יבואו". הוא מספר כי במפעל יש אווירה טובה ואנשים טובים, והתחושה הזו היא מאוד משמעותית עבור. קיבוץ רמת יוחנן, שהינו שותף מלא להפעלת התכנית, הפגיש את יואל עם משפחה מארחת המעניקה לו "סוג של מענה משפחתי שאין לי בחיים כל-כך", לדבריו, והוא אומר שלא צפה שתל"מ תהיה עבורו חוויה כה משמעותית: "אחרי שהדברים ה'טכניים' מסתדרים פתאום מתגלה המהות - משפחה, אווירה ואנשים. קיבלתי מתנה ממש גדולה לדעתי. יש לי שנה לעסוק בעתיד שלי, וזה משהו שהרבה אנשים לא מקבלים במהלך חייהם. בגיל 25 קיבלתי הזדמנות להתחיל מחדש את חיי, לאחר שההתחלה שלי לא הייתה נורמלית". 

עפר לביא, איש הקשר של תל"מ ב'פלרם', שגם מלווה את  יואל באופן אישי, מוסיף כי "לפלרם, שעוסקת בייצור ושיווק לוחות טרמופלסטיים, יש רצון ועניין בשילוב עובדים ממגזרים שונים ומרקע חברתי שונה. אנו רואים בשילוב זה מטרה חברתית חשובה לנו, לחברה הישראלית כולה, לתעשייה ולהכשרת דור נוסף של עובדי תעשיה וייצוא. ליואל יש משפחה מאמצת ברמת יוחנן וליווי עוטף מצד צוות המפעל, ואנו מברכים על היקלטותו המהירה בעבודה ובקיבוץ, ומקווים שקבוצת תל"מ ברמת יוחנן תגדל ותתרחב במהרה".

יעל אייזנר, מנהלת התכנית לאימוץ חיילים בודדים בתנועה הקיבוצית, מספרת על היכרותה עם יואל: "זכינו לשמש ליואל כבית בשני קיבוצים במהלך שירותו הצבאי. יואל בלט באיכויותיו האנושיות, ביוזמה להכיר את הקהילה הקיבוצית ולהשתלב בה, באחריות החברתית לשכניו החיילים הבודדים וברגישות שלו. השתלבותו של יואל במסלול תל"מ ברמת יוחנן היא הצלחה ענקית - הצלחנו לא רק לשמש לו בית חם ואוהב, אלא גם לגרום לו להתאהב בצורת החיים הקיבוצית ולרצות להמשיך איתנו".

אילת ארנוני, מנהלת תכנית תל"מ מסבירה כי "בימים אלו תל"מ גדלה ורלוונטית מתמיד עבור צעירים אשר זקוקים למסגרת מלווה ותומכת בימים של חוסר וודאות. התכנית מעוניינת להרחיב עוד יותר את שורותיה, ואני מזמינה מכאן קיבוצים נוספים להצטרף ולקחת חלק בפרויקט אשר המספק תועלת עבור כל הצדדים: יצירת מענה לגיוס עובדים לעבודה בענפי הקיבוץ השונים לצד ערך חברתי ועשייה משמעותית בחברה הישראלית".


לפרטים נוספים על תכנית תל"מ - ניתן לפנות לאילת ארנוני: 0509005466 / ayeleta@tkz.co.il

הוספת תגובה חדשה