דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

זוכרים את 3,100 בנות ובני הקיבוצים וחברות וחברי הקיבוץ שנהרגו בעת שירותם ובפעולות האיבה

ערב יום הזכרון תשפ"ב נוסף השבוע לשמות 3,099 החללים המונצחים באנדרטה לחללי הקיבוצים שביער הקיבוצים שמו של ברק לופן, ז"ל בן קבוץ גנוסר שנרצח בפיגוע הנפשע ברחוב דיזינגוף בתחילת אפריל. לופן ז"ל הוא ההרוג הקיבוצניק האחרון שנוסף על קיר האנדרטה מאז יום הזכרון תשפ"א.
קיר ההנצחה השבוע. צילום: איציק שפרן

האנדרטה, אשר ממוקמת ביער הקיבוצים שבתחומי המועצה האזורית מגידו (בסמוך לקיבוצים עין השופט ומשמר העמק), הוקמה ביוזמת התנועה הקיבוצית והקיבוץ הדתי ובעזרת משרד הביטחון, קק"ל והמועצה האזורית מגידו ונועדה להנצחת אלפי החללים מבני וחברי הקיבוצים שנפלו במערכות ישראל ובפעולות האיבה. ייעוד נוסף הוא לספר על מורשתם ותרומתם של הקיבוצים ליישוב הארץ, ההגנה על גבולותיה וביצור ביטחונה. באפריל 2018, ערב יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה, הכריז שר הפנים דאז אריה דרעי על האנדרטה כעל אתר הנצחה רשמי.

האנדרטה תוכננה על ידי הפסל והאדריכל סלו שאול מעין גב. היא בנויה בצורת מגדל תצפית עשוי מבטון חשוף עם גרם מדרגות ספיראלי המגיע לראש המגדל וממנו תצפית מרהיבה על עמק יזרעאל, מפרץ חיפה, והגליל התחתון. ממרומי המגדל ניתן להאזין להסברים על המקום וזיקתו לאתרי מורשת נוספים, ביניהם: מערת הפלמ"ח במשמר העמק, הסליק בעין השופט וג'וערה.

בכניסה לאתר מוצבים לוחות אבן שבהם מוטבעת מפת הארץ ופיזור הקיבוצים בה. מהכניסה מוביל שביל בטון ארוך אל מרכז האתר ולצדו הוצבו לוחות אבן המספרים את סיפור הקמתה של התנועה הקיבוצית ותרומתה להתיישבות, לביטחונה וביצורה של מדינת ישראל במשך למעלה ממאה שנים.

לרגליו של המגדל רחבה ומעליה דגל ישראל ונקודות תצפית עם מפות הסבר על הנוף, את הרחבה תוחם קיר בטון סדוק שראשו אלכסוני ובמרכזו חקוקות מילותיו של ס. יזהר "נזכור אחים, בנים ורעים אשר יצאו עמנו בפלוגות הלוחמים. אנחנו חזרנו והמה לא שבו עוד". בצדו המערבי של מגדל התצפית ניצבים קירות אבן מוארכים שעליהם לוחות הנצחה עם שמותיהם של חללי התנועה הקיבוצית משנת 1913 ועד ימינו. הלוחות מסודרים לפי תקופות עם פרטי הנופלים.

התנועות הקיבוציות יקיימו השנה את הטקס השנתי לזכרם של חללי בני ובנות הקיבוצים ביום ג', 17 במאי, בהשתתפות משפחות שכולות וחברים לנשק, נציגי הממשלה והצבא, חברי וחברות קיבוצים ומאות מתנדבי ומתנדבות שנת השירות של התנועה הקיבוצית. הציבור כולו מוזמן לטקס.

הוספת תגובה חדשה