דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

כל מה שמעניין בתנועה הקיבוצית ובקיבוצים - בניוזלטר השבועי

כנס מחאה בעוטף עזה נגד הפגיעה המתוכננת בחלופת האגודה. הקיבוצניקיות כובשות עוד תפקידים. נותנים כלים לממלאות/י תפקידים בקיבוצים לניהול ישיבות מקוונות. כל זאת ועוד בניוזלטר השבועי של התנועה הקיבוצית
שרה עברון, מזכ"ל הקיבוץ הדתי
 03/12/2020

בשבוע הבא: כנס מחאה בעוטף עזה נגד הפגיעה המתוכננת בחלופת האגודה

הכנס יתקיים ביום שלישי, 08.12, בשעה 16:00 בנחל עוז וייקחו בו חלק מזכ"ל התנועה הקיבוצית, מזכ"ל הקיבוץ הדתי, ראשי המועצות האזוריות בעוטף עזה ונציגי הקיבוצים באזור
השכונות החדשות בסופה וחולית

ההחלטה לקיים את הכנס בעוטף עזה התקבלה כיוון ששם ייפגעו הקיבוצים בצורה הקשה ביותר אם יתקבלו ההמלצות לשינוי חלופת האגודה. רבים מקיבוצי עוטף עזה בחרו בחלופה, ובבחירתם זו הוכיחו כי המוטיבציה לא הייתה כלכלית, שכן בקו העימות מחיר הקרקע הוא אפס, כך שחלופת האגודה אינה "כדאית יותר לחבר" - אלא להיפך. קיבוצים אלה בחרו בחלופה בכדי לשמר את מעמדו של הקיבוץ כ"בעל הבית" בשטח המחנה ולהבטיח את המשך קיומו. עיכוב חלופת האגודה פוגע ביכולתם של קיבוצי העוטף להמשיך ולצמוח וזאת בניגוד למדיניותן המוצהרת של ממשלות ישראל בעשרות השנים האחרונות.

כזכור, בתאריך 02.11.20 הונחו על שולחנה של מועצת מקרקעי ישראל המלצות הצוות לבחינת חלופת האגודה בראשות מנכ"ל רמ"י המסיים, עדיאל שמרון. בשלב זה, ההמלצות רק הוצגו למועצה אך טרם נדונו, ולא ידוע מתי יעלו לדיון.

ההמלצות, שלא נחתמו על ידי כל חברי הצוות, כוללות אמירות קשות מאוד נגד הקיבוצים וחברי הקיבוצים בכלל וחלופת האגודה בפרט, פוגעות בזכויות יסוד של הקיבוצים ומערערות על משטר הנחלות ועל מושכלות יסוד ביחסי המדינה והקיבוצים. ההמלצות אינן מותירות דבר מההחלטה המקורית של החלופה, סותרות את רוחה ותכליתה, ומרעות מאד את תנאיה עד כדי הפיכתה לבלתי אפשרית ליישום בקיבוצים רבים. אנשי רמ"י שמים את עצמם כאחראים על זכויות החברים וכמשטרת המוסר של הקיבוצים, תוך הנחה ברורה לפיה כל הקיבוצים יהפכו ליישובים קהילתיים, ולכן אין לאפשר להם הטבות הכרוכות במעמדם ההתיישבותי המיוחד.

החל משנת 2014, עת אושרה חלופת האגודה במועצת מקרקעי ישראל,  בחרו בחלופה זו מעל 60 קיבוצים הפרוסים על פני הארץ כולה, תוך אימוץ ההחלטה באספה ברוב של מעל לשני שליש מכלל החברים. רובם המוחלט גם פעל באופן אינטנסיבי מול רשות מקרקעי ישראל על מנת לקדם את יישום ההחלטה, אך נתקל בקשיים רבים לנוכח דרישות הולכות ומחמירות של רמ"י, שאף גררה רגליים ולא אפשר לקיבוצים ליישם את החלופה. 


באנר סיפור מקומי

מזכ"לית ראשונה נבחרה להוביל את תנועת הקיבוץ הדתי

חברי וחברות המזכירות המורחבת של תנועת הקיבוץ הדתי בחרו השבוע את שרה עברון, חברת קיבוץ סעד שבעוטף עזה, לתפקיד מזכ"לית התנועה. עברון היא האישה הראשונה שתכהן בתפקיד
מזכ"לית ראשונה נבחרה להוביל את תנועה הקיבוץ הדתי
שרה עברון. צילון באדיבות דוברות הקיבוץ הדתי

עברון, בת 58, היא אם לחמישה וסבתא לעשרה נכדים, אשת חינוך שניהלה את בית הספר העל יסודי בקבוצת יבנה וכיהנה כראש האגף הכללי במינהל החינוך בעירית ירושלים. כיום, עברון משמשת מנכ"לית מרכז יעקב הרצוג בעין צורים. לתפקידה החדש תכנס במהלך הקיץ הקרוב.

חברי המזכירות המורחבת של הקיבוץ הדתי הביעו אמון כי תדע להוביל את התנועה למחוזות חדשים וטובים, והודו למי שלקחו חלק בהתמודדות מכובדת ומכבדת  לאורך כל הדרך. עברון מצידה הודתה על הבחירה בה ואמרה כי היא "מתרגשת על הזכות להכנס לנעליים הגדולות של קודמיי, מובילי התנועה, ומודה לחברות ולחברים על האמון. מקווה לצעוד בשביל העשייה למען תנועת הקיבוץ הדתי, החברה בישראל והעם היהודי".

אמיתי פורת, המזכ"ל היוצא, הודה למתמודדים ובירך את עברון על בחירתה: "תנועת הקיבוץ הדתי היא חלק חשוב בפסיפס שמרכיב את החברה הישראלית וקול חשוב בעולם היהודי, אין לי ספק שיחד עם שרה תדע התנועה להמשיך להיות קול מוביל בעשייה במעורבות ובחיבור לארץ ישראל ליהדות ולחברה". בתקופה הקרובה יחל המזכ"ל היוצא בהעברת המקל המסודרת לעברון, ובקיץ יסיים את תפקידו.


 

הבחירה הנכונה - המנכ"לית הנכנסת של מפלגת כחול לבן מקיבוץ געתון

יעל רון בן-משה, חברת קיבוץ געתון, החלה השבוע את תפקידה כמנכ״לית מפלגת כחול לבן. רון בן-משה החליפה בתפקידה את המנכ״ל היוצא, אגאי יחזקאל
הבחירה הנכונה - המנכ"לית הנכנסת של מפלגת כחול-לבן מקיבוץ געתון
יעל רון בן-משה. צילום מעמוד הפייסבוק של מנכ"לית כחול-לבן

רון בן-משה בת ה-42, נשואה ואם ל-3, ניהלה ב-6 השנים האחרונות את אשכול רשויות הגליל המערבי - אשכול הרשויות הראשון בארץ - ובאחריותה היה תקציב שנתי של מעל 80 מיליון ש״ח, שהתחלק בין 13 ערים ורשויות מקומיות, בהן מתגוררים כ-250 אלף תושבים, מכל המגזרים והדתות. במסגרת תפקידה כמנהלת אשכול רשויות הגליל המערבי, עבדה באופן צמוד עם ראש העיר מעלות-תרשיחא לשעבר, שלמה בוחבוט ועם ראש העיר עכו, שמעון לנקרי.

יעל רון בן-משה: ״אני מודה ליו״ר המפלגה בני גנץ על האמון. מדינת ישראל ניצבת בפני אתגרים גדולים ביותר ועל כן, אני שמחה על הזכות להיות חלק מהנהגת מפלגה אחראית, ערכית וממלכתית שהיא האלטרנטיבה השלטונית הראויה היחידה״.

יו״ר המפלגה ושר הביטחון, ח״כ רא"ל (במיל') בני גנץ בירך על כניסתה לתפקיד: "אני שמח על הצטרפותה של יעל להנהלת המפלגה, היא כוח חשוב ומשמעותי ואני בטוח שתסייע למאמץ של כולנו בעבודה המאומצת עבור אזרחי ישראל. אני גאה בכניסתה של עוד אישה לתפקיד בהנהגה אצלנו, זאת לצד ייצוג נשי בולט למפלגה גם בכנסת ובממשלה״.


באנר ביטוח חקלאי

במוצ"ש כל השיירות עולות לבלפור מארבע רוחות השמים נגד הרס הדמוקרטיה ובעד חזרה לשפיות

במוצ"ש הקרוב, 05/12/20, כל תנועות המחאה בבלפור נפגשות בבלפור להפנת ענק - "מחושך לאור"
במוצ"ש כל השיירות עולות לבלפור מארבע רוחות השמים נגד הרס הדמוקרטיה ובעד חזרה לשפיות

במוצ"ש הקרוב אין אפשרות מלבד התייצבות בבלפור, של כולם!!!
אין אפשרות להמשיך להישאר בבית, כאשר  בחוץ מחאה והפגנות.
אין אפשרות להמשיך לקטר על כמה שנורא ואיום.
אין אפשרות להתלונן - שהעסקים קורסים, האבטלה עולה, הדמוקרטיה גוססת, ההסתה הורסת, הפילוג בעם מתרחב, הבריאות בסכנה, והחינוך בשפל המדרגה. והכל בגלל שהנאשם, בשבתו כראש ממשלה, מטפל רק בהתחמקות מהמשפט במקום באזרחי המדינה.

במוצ"ש הקרוב אנחנו נרעיד את רחובות ירושלים וכיכר פריז!
אנא הביאו תופים, כלי נגינה וכל דבר שעושה רעש, והרבה הרבה הרבה אמצעי תאורה ואנרגיה!
נפגש ברחובות!!!

לפרטים נוספים: לחצו כאן
לינק לאתר שיירת התקווה: לחצו כאן


באנר לא עומדים מנגד - מצטרפים למחאות

ועידת תום שנת 2020 של ברית פיקוח MBT - מיסוי וביטוח לאומי בקיבוצים שיתופיים

ועידת תום שנת 2020 של ברית פיקוח MBT - מיסוי וביטוח לאומי בקיבוצים שיתופיים

ועידת תום שנת 2020 ב- ZOOM, תתקיים בשני מפגשים נוספים: ביום א', 06/12/20, בשעות 10:00-12:30 לקיבוצים מתחדשים, וביום ה', 10/12/20, בשעות 10:00-12:30 לקיבוצים שיתופיים.

ההשתתפות הינה ללא עלות, אך מותנית בהרשמה מראש. הקישור למפגש ב- ZOOM יישלח בדוא"ל לנרשמים בלבד.

להרשמה לוועידה בנושא מיסוי וביטוח לאומי בקיבוצים מתחדשים: לחצו כאן.

להרשמה לוועידה בנושא מיסוי וביטוח לאומי בקיבוצים שיתופיים: לחצו כאן

לפרטים נוספים: אביה קרן - avia@britcpa.co.il / 03-6382863


באנר הזמן הירוק המחודש

תמונת השבוע: זריחת בראשית במדבר

זריחת בראשית במדבר
התמונה המנצחת של קומונת כוכבי המדבר

במהלך שנת שירות "רגילה" בתנועה הקיבוצית, נפגשות ביניהן הקומונות במגוון אירועים: מפגשי העשרה חינוכית באזורי הארץ השונים, אליפות הקומונות בכדורגל בבן שמן, ובחנוכה ביריד שנת השרות המסורתי במסע י"ב. השנה, עקב הקורונה, המפגשים נדחו אבל אם לא נפגשים פנים אל פנים - אזי נפגשים (וירטואלית) בתחרות צילומים.

ביוזמת ענבר אל על, מלוות קומונת כוכבי המדבר, יצא קול קורא לתחרות צילומים בין הקומונות שנקראה "רגעים בזמן". על מנת לשמור על אובייקטיביות ושלא תהיה הטיית שיפוט כתוצאה מדעה קדומה על קומונה כזו או אחרת, ניתנו לקומונות שמות של פרחים, כמו למשל: קומונת רביבים כונתה חרצית, וקומונת יזרעאל כונתה חצב. צוות השיפוט, שכלל את צוות שנת השירות בתנועה, בחן את התמונות וקבע את המנצחים בתחרות מבלי שידע מאיזה קומונות הגיעו התמונות.

לאחר ההחלטה נחשפו שמות הקומונות המנצחות, ובמקום הראשון: קומונת כוכבי המדבר, המתגוררת בקיבוץ דביר עם תמונתם "זריחת בראשית במדבר" שזוכה גם להיות תמונת השבוע שלנו.

כבוד למשתתפים ויישר כוח למנצחים!


פייסבוק התנועה

אירוע משמח ונדיר

צילום: תומר רוטנברג
צילום: תומר רוטנברג

שמחה גדולה בבית התנועה הקיבוצית.
ברכות חמות לרועי שבתאי, מדוברות התנועה הקיבוצית שנישא לפני שבועיים לבחירת ליבו, חן.
חבריו במטה התנועה הקיבוצית מאחלים לחן ולרועי מזל טוב מכל הלב, ומאחלים "מי יתן כי ביתכם המשותף יהיה תמיד מלא אור ואהבה".

מזכ"ל התנועה הקיבוצית בירך ואמר: "חלפו שנים ארוכות מאוד מאז זכינו "לחתן" אחד מאיתנו. אנו רואים בנישואים, האלה סימן מובהק להצערת הצוות התנועתי ומקווים כי נזכה לחגוג אירועים משמחים נוספים, בהקדם".


באנר סיפור מקומי

תרבות קיבוצית - גם כשאי אפשר להתכנס כולם יחדיו

במהלך 4 ימים בחודש נובמבר התקיימו מפגשים של מנהלות ומנהלי תרבות בארבעה קיבוצים שונים - כפר מסריק, מעברות, פלמחים ומגן. המפגשים כללו היכרות עם הקיבוץ המארח, החוזקות והאתגרים שלו וכיצד התרבות משולבת בעשייה הקיבוצית. היה מאוד תרבותי ובעיקר - מלמד
משתתפי/ות הביקור במעברות ליד פסל הברונזה המבוסס על התמונה האייקונית של צבי שופן, הזורע בשדות הקיבוץ
משתתפי/ות הביקור במעברות ליד פסל הברונזה המבוסס על התמונה האייקונית של צבי שופן, הזורע בשדות הקיבוץ

כולנו תקווה שלא יהיו עוד חגים שאותם נחגוג "בקטנה", אבל בינתיים, מחלקת התרבות של התנועה הקיבוצית, בהובלתן הבוטחת של ריקי רז ויעל רז לחייני, אפשרה למנהלות למנהלי התרבות לפגוש עמיתות ועמיתים. במהלך 4 ימים בחודש נובמבר התקיימו מפגשים של מנהלות ומנהלי תרבות בארבעה קיבוצים שונים - כפר מסריק, מעברות, פלמחים ומגן - ועד עשרים משתתפים בכל מפגש באוויר הפתוח, תוך הקפדה על הכללים, ובלמידה מיטבית משותפת.  

המפגשים כללו היכרות עם הקיבוץ המארח, החוזקות והאתגרים שלו וכיצד התרבות משולבת בעשייה הקיבוצית. בנוסף, עלו גם אתגרי הקורונה והרצון לשמור על חיי חברה פעילים בתנאים החדשים. מנהל.ת התרבות במקום שיתפו בעשייה, דיברו על השותפות והשותפים לדרך ועל הגמישות בתוכניות, וכמובן על התוכניות לשנה הבאה. בכל הקיבוצים ביקרו המשתתפים במוקדי עניין המספרים סיפורי מקום. בכל קיבוץ ישנן נקודות עניין שחושפות עוד חלק מהמרקם הקהילתי, בין אם זה מרכז מבקרים, שימור ושחזור ענפים ישנים, גלריות לאומנות מקומית ועוד.

בהמשך, המנהלות והמנהלים קיימו שיתוף עמיתים בו סיפרו על פעילויות שהצליחו ואלה שפחות, סייעו זה לזו בדילמות והתלבטויות שונות ורקמו תוכניות לעתיד. כבר בחנוכה הקרוב יוכלו חברי וחברות הקיבוצים לחוות את השילוב בין המסורות הקיימות לרעיונות חדשים המתאימים לתקופה זו, אשר נאספו במפגשים אלה ובמפגשים ייעודיים לחנוכה.


באנר קמפיין קליטה

הגשמה תחת מגבלות הקורונה

80 חיילים וחיילות מהתנועה הקיבוצית, הצופים, נוע"ם התנועה החדשה, המשרתים בפרק המשימה הלאומית כחלק ממסלול הנח"ל, השתתפו בסמינר שנערך בסוף השבוע האחרון, ועסק ברעיון של קבוצה ומשימה. בהתאם להנחיות משרד הבריאות והצבא, נמנע המפגש הארצי המרגש ותחתיו הופקו 6 סמינרים מקבילים בכל רחבי הארץ
הגשמה תחת מגבלות הקורונה

בחמש השנים האחרונות, כחלק משיתוף פעולה בין תנועות וארגונים בשם "בצוותא", מתכנסים עשרות משרתי פרק המשימה הלאומית לסמינרים ארציים כדי לעסוק יחד בשאלות של חלוציות כיום, עשייה חברתית וחיי קהילה ושיתוף. השנה, בהתאם להנחיות משרד הבריאות והצבא, נמנע המפגש הארצי המרגש ותחתיו הופקו 6 סמינרים מקבילים בכל רחבי הארץ: מדימונה דרך מושב כמהין, עבור בקיבוץ העירוני תמוז בבית שמש ועד קיבוץ פלך שבגליל. את הסמינר הדריכו חברות וחברי קבוצות שיתופיות החברות במעגל הקבוצות, שהגיעו עד קצות הארץ, בהתנדבות מלאה, במטרה לחשוף את הגרעינים הצעירים להמשך העשייה החברתית גם לאחר השחרור מהצבא. 

סמינר זה סימן את פתיחתה של השנה השניה לניהול מסלול הנח"ל המשותף לתנועה הקיבוצית ולמעגל הקבוצות. שיתוף פעולה זה הוא תוצר של החלטת מזכירות התנועה הקיבוצית לעידוד הקמת קבוצות משימתיות וליווין בתהליך התגבשותן לקיבוץ עירוני. הסמינר מסמל את היכולת של התנועה הקיבוצית והמעגל יחד, להמשיך ולפעול ביצירתיות לקידום הרעיון הקיבוצי, גם בתקופה בה מאתגר מאוד להתקבץ. 

פרויקט "בצוותא" בהובלת מעגל הקבוצות, נועד לליווי תנועות וגרעינים להצמחת קהילות משימתיות בעיר ובקיבוץ. בפרויקט משתתפות התנועה הקיבוצית, הצופים, תנועת נועם והתנועה החדשה, מתוך רצון להרחיב את מגמת הקהילות המשימתיות והקיבוצים העירוניים, ולהצמיח את הדור הבא של מנהיגות שיתופית, סוציאל דמוקרטית ומשימתית.


באנר ביטוח חקלאי

איך נקיים שיחות מקוונות משמעותיות בימים של ריחוק חברתי?

אנחנו מזמינים אתכם.ן, ממלאות/י תפקידים בקיבוצים, להכשרה מקוונת בת שני מפגשים שתרחיב את ארגז הכלים והמיומנויות המקוונות, ותסייע לכם.ן להנחות ולהוביל שיחות עם הנהלות, צוותים ועם הקהילה. הצטרפו אלינו לשני מפגשים ב- ZOOM בהם תרכשו כלים ופרקטיקות להנחיה והובלה של מפגשים מקוונים
איך נקיים שיחות מקוונות משמעותיות בימים של ריחוק חברתי?

השימוש במערכות העברת מסרים מרחוק, כגון Zoom, לצרכי ניהול ישיבות, פרזנטציות והדרכות הופך להיות יותר ויותר נפוץ בשל משבר הקורונה. לצד היתרונות שיש במצב זה, קיימים גם אתגרים חדשים עבור המציגים: אין אינטראקציה ישירה, יש צורך להצטייד בציוד טכני ולתפעל אותו ואת התוכנה במתכונת שלא היינו רגילים אליה בעבר, קושי להפעיל בצורה אפקטיבית את שפת הגוף ואת קשר העין מול המצלמה, קשה יותר לרתק את הקהל ועוד.

אז איך בכל זאת אפשר להפוך פגישות ופרזנטציות און ליין למרתקות ואפקטיביות, כאשר אנחנו יודעים שרק 10% מהמסר תלוי בתוכן המילולי וכל השאר תלוי בשפת הגוף ובטון הדיבור?

מיני סדנא זו באה במטרה לתת כלים ליושבי ראש, מנהלי קהילה, ראשי ועדות ובכלל כל מי שבקיבוץ מנחה ישיבה או מעביר הדרכות ופרזנטציות באמצעות מערכות העברת מסרים מרחוק, על מנת למקסם את יכולות הכלי וליצור פרזנטציות והדרכות אפקטיביות ומעניינות במידה המרבית. המפגשים יתקיימו בסוף דצמבר ותחילת ינואר - בתיאום עם המשתתפים. משך כל מפגש שעתיים. 

מחיר: מפגש בודד 150 ש"ח | שני מפגשים 300 ₪

לפרטים נוספים על סדנת ההכשרה: לחצו כאן

למידע נוסף והרשמה פנו לשלומית צימרינג: hr@tkz.co.il • 052-5017232 


 

הקיבוץ השיזורי - מהו המודל המשפטי הנכון?

הכיצד ניתן לקלוט חברים חדשים לקיבוץ, אשר הנקלטים מעוניינים במתכונת של קיבוץ מתחדש בעוד החברים הוותיקים מבקשים להמשיך ולדגול במודל השיתופי? שאלה זו העסיקה בשנים האחרונות את קיבוץ שדה בוקר, רשם האגודות השיתופיות ובית המשפט המחוזי בירושלים בשבתו כבית משפט לעניינים מנהליים. **המאמר נכתב ע"י קושניר& קויפמן, משרד עורכי דין ואינו מטעם התנועה הקיבוצית
לוגו קושניר& קויפמן, משרד עורכי דין

סיפור המקרה:
נוכח משברים חברתיים ודמוגרפים שחווה קיבוץ שדה בוקר במחצית הראשונה של העשור הקודם, החלה מזכירות הקיבוץ לקדם מהלך של צמיחה דמוגרפית בקיבוץ, אשר תתבסס על קליטתן של משפחות צעירות. כבר עם ניסיונותיו הראשונים לגייס משפחות צעירות הבין הקיבוץ את הקשיים הייחודיים העומדים בבסיסו של קידום מהלך שכזה. כך, בעוד שהחברים הוותיקים בקיבוץ מעוניינים להמשיך ולקיים את מודל החברות המסורתית של "קיבוץ שיתופי", נוכח הקיבוץ לגלות, כי מציאתן של משפחות צעירות אשר תסכמנה לקבל על עצמן את אותו המודל אינו מעשי, וכי על מנת לקלוט חברים חדשים וליישם צמיחה דמוגרפית ברת קיימא, יש לקדם במקביל גם את מודל "הקיבוץ המתחדש".

בהפנמתו את עומק המשבר הדמוגרפי והחברתי בו נמצא הקיבוץ, ובמסקנה כי לא ניתן יהיה לגשר על פערים בין הנקלטים הפוטנציאליים לבין החברים הוותיקים בנושא, גיבש הקיבוץ בליווי עו"ד מארי קושניר-הררי הצעה לאימוץ מודל, המוכר בתנועה הקיבוצית בכינוי "קיבוץ שיזורי". במסגרת הקיבוץ השיזורי מתקיימים שני מסלולי חיים הפועלים זה לצד זה: האחד, המסלול המסורתי של חברות שיתופית, והשני, מסלול "חבר חדש" המבוסס על מאפייני "הקיבוץ המתחדש" - תמורה דיפרנציאלית וערבות הדדית בהתאם לדרישות הדין. מודל היברידי זה, אשר כבר קרם עור וגידים במספר קיבוצים ברחבי הארץ, מאפשר קיום משותף של שני סוגי החברות זה לצד זה.

על מנת לאפשר את המודל השיזורי ולבססו מבחינה משפטית, אישרה האסיפה הכללית של הקיבוץ, עוד לפני 5 שנים, ברוב מיוחד, תיקונים נרחבים בתקנון הקיבוץ, שאושרו בהמשך על ידי רשם האגודות השיתופיות, תיקונים אשר אף הובילו לשינוי סיווגו של הקיבוץ ל"קיבוץ מתחדש". למהלך זה, כמו גם לשינוי הסיווג, התנגד אחד מחברי הקיבוץ הוותיקים, אשר הגיש לרשם האגודות השיתופיות התנגדויות רבות, אשר נדחו על ידו בהחלטה מנומקת. חבר הקיבוץ לא השתכנע מהחלטת הרשם בנושא, ולכן הגיש ערעור מנהלי לבית המשפט המחוזי בירושלים, במסגרתו העלה שלל טענות כנגד החלטת הרשם.


באנר הזמן הירוק המחודש

חוזר בועז מקלר ושות': תמריץ לבנייה במגורים במגזר הכפרי בנגב ובגליל

מאת: בועז מקלר רו"ח.
**המאמר הינו מטעם בועז מקלר ושות', ואינו מטעם התנועה הקיבוצית.
27/28
לוגו בועז מקלר ושות'

על פי הגדרת "חכירה לדורות" בסעיף 1 לתוספת השלישית לחוק התכנון והבניה, התשכ"ה - 1965 ועל פי הנוסח הקיים של סעיף 21 לתוספת השלישית לחוק, על מרבית מקרקעי ישראל החכורים לדורות לרבות קרקעות שיש למחזיקיהם הזכות להתקשר עם רשות מקרקעי ישראל בחוזי חכירה לדורות לפי החלטת מועצת מקרקעי ישראל - לא חל היטל השבחה, במקום זאת מעבירה הרשות חלף היטל השבחה בשיעור 12% מתשלומי דמי החכירה המהוונים, אשר באזורי עדיפות לאומית הינם מופחתים או אפסיים.

הוראת החוק דלעיל מפלות לרעה ופוגעות קשות במקורות הפיתוח, והתשתיות בעיקר באזורי עדיפות, שהינם מרבית קרקעות הישובים החקלאיים, בהם הקרקע משווקת בדמי חכירה מהוונים מופחתים (ואף אפסיים) ולכן תשלומי חלף היטל ההשבחה קטן (או מתאפס) בהתאמה. עקב כך, ישובים חקלאים בכלל וישובים חקלאיים באזורי עדיפות לאומית בפרט, סובלים ממחסור חמור במקורות מימון, דבר שאינו מאפשר שדרוג ופיתוח תשתיות והקמת מוסדות ציבור באותם הישובים, כך שתתאפשר קליטת מתיישבים חדשים בישובים אלו.

מציאות זו, בה ישובים חקלאיים באזורי עדיפות לאומית אינם עומדים בנטל הוצאות פיתוח, אינה מאפשרת לאותם ישובים לקלוט מתיישבים חדשים וכך לא מתאפשר לממש פוטנציאל שיווק עשרות אלפי מגרשי מגורים באזור הפריפריה מחד גיסא וחיזוק ההתיישבות באזורים אלו מאידך גיסא. יצוין כי, החלטת מועצה 888 אשר אפשרה גביית כספים מהמומלצים, הביאה במישרין, לתנופת התיישבות בישובי קו העימות בצפון, בהם הוקצו מעל 3,000 מגרשים בתקופת זמן קצרה.


באנר קמפיין קליטה 2

סופ"ש של גרוב (במגבלות הקורונה) בעין גדי

בסופ"ש הקרוב, בימים חמישי - שבת, 3-5/12, יערך לראשונה פסטיבל גרוב עין גדי. הפסטיבל ישלב הופעות דרייב אין ל- 500 צופים ברכבים בחמי עין גדי לצד סדנאות, סיורים, טיפולים לגוף ולנפש, לינה ותכנים מקומיים שיוצעו לציבור בקיבוץ ובשמורת הטבע עין גדי. ראש המועצה האזורית תמר, ניר ונגר: "יצרנו הזדמנות לסופ"ש של תרבות ויצירה מקומית במתווה מותאם קורונה"
סופ"ש של גרוב (במגבלות הקורונה) בעין-גדי
ג'יין בורדו: "מתרגשת". גם אנחנו.... צילום יח"צ: אורית פניני.

במועצה האזורית תמר מסורת של קיום פסטיבלים, הופעות ואירועים. לאחר שכבר נאלצה המועצה לבטל את פסטיבל התמר במתכונתו המיוחדת בשל הסגר השני, קיוו במועצה שכן יוכלו לקיים ע"פ תוכנית העבודה את פסטיבל גרוב עין גדי- פסטיבל חדש ושונה שתוכנן השנה לפתיחת החורף בארץ ים המלח. בשל מגבלות הקורונה ובהתאם להנחיות התו הסגול, ערכה המועצה בשיתוף חברת ההפקה אינטלקט שינויים והתאמות שנועדו לאפשר את קיום הפסטיבל במתכונת שונה וייחודית.

בסופ"ש הקרוב, בימים חמישי - שבת, י"ז-י"ט כסלו, 3-5/12, יערך לראשונה פסטיבל גרוב עין גדי. הפסטיבל ישלב הופעות דרייב אין ל- 500 צופים ברכבים בחמי עין גדי לצד סדנאות, סיורים, טיפולים לגוף ולנפש, לינה ותכנים מקומיים שיוצעו לציבור בקיבוץ ובשמורת הטבע עין גדי. הפסטיבל משלב את מיטב הזמרים והאומנים הכמהים לחזור ולהופיע לצד יצירה מקומית ואפשרויות לינה באזור באופן שיתמוך גם בתיירנים באזור.


 
 
 
 
יש לכם סיפור מעניין? רוצים לספר על המתרחש בקיבוצכם? להתלונן? לייעץ? לשבח?! כתבו לנו.
 
2ab06947-5784-40e5-b5f5-5e70f4a846db.jpg
color-facebook-48.png
color-link-48.png
 

הוספת תגובה חדשה