דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

מועצת התנועה הקיבוצית ציינה 100 לעין חרוד ו-50 שנים למותו של טבנקין

בישיבה חגיגית שנערכה ביום שני בבית ציזלינג שבעין חרוד מאוחד, ציינה מועצת התנועה הקיבוצית 100 שנים להקמת עין חרוד ו-50 שנה למותו של יצחק טבנקין והקמת יד טבנקין. בחלק הראשון של היום, אישרה המועצה את המלצת המזכירות להעביר את בית התנועה ליקום והוקירה את עדנה סולודר על שנים רבות של פעילות
ד"ר פז אלניר, מנהלת יד טבנקין, פותחת את החלק החגיגי במועצה
ד"ר פז אלניר, מנהלת יד טבנקין, פותחת את החלק החגיגי במועצה

המועצה התכנסה בישיבתה השלישית לשנת 2021 באירוע פיזי בעין חרוד בנוכחות כ-150 צירים ואחרים, ובנוסף התקיים גם שידור בזום בנוכחות 50 צירים נוספים שיכלו להשתתף אף הם ולהביע את דעתם. יו"ר המועצה בישיבה זו היה אבי אובנטל (עברון).

את היום פתח עובד נור, ראש המועצה האזורית המארחת, גלבוע, שבירך את הנוכחים ואמר: "100 שנים להצמחת הגרעין והנחת היסודות לבניין המפעל הציוני ותקומת מדינת ישראל, הם היסטוריה מפוארת של ניצחון הרוח, הדורשת הוקרה ייחודית! ברכות לתנועה הקיבוצית על ציון אבן הדרך המשמעותית, של הקמת הקיבוץ הראשון בארץ, כאן בעין חרוד. מכאן, אני מביע תקווה כי האירוע היום הוא לא חד פעמי, ויש מקום לדרוש עוד עשייה והגשמה. ההתיישבות החקלאית רלוונטית ומשמעותית בקיום המדינה, והייתי מצפה ושמח לפעילויות משמעותיות של התנועה הקיבוצית, אם זה בגלבוע ואם זה בשאר המרחב הכפרי, מתוך רצון להעצים ואף להחיות את היסודות אותם יצקו חלוצי הגלבוע: ביטחון, חינוך, תרבות, הקניית ערכים והתיישבות. היסודות האלו הם הערובה להתפתחותנו ושגשוגנו לא רק כמועצה, ולא רק כתנועה, אלא הם הערובה לאומה משגשגת, בעלת חברה בריאה, צודקת ובטוחה בעצמה ובעתידה".

לאחר מכן עלה מזכ"ל התנועה, ניר מאיר, לסקירה הקבועה של "ממועצה למועצה" שהייתה קצרה הפעם מפני שהמועצות הקודמת התרחשה לפני כחודש בלבד. מאיר סקר את אירועי ופעילות התנועה בזמן שעבר, ודיווח על החדשות השונות שהתרחשו במרחב הקיבוצי. לבסוף, דיווח על הליך הגישור שהסתיים ב"הבונים דרור" העולמי והזמין לבמה את דוד מיטלברג (יזרעאל), מזכ"ל הבונים דרור לשעבר שיספר בנושא.

מיטלברג אמר כי "בהמשך ליוזמה של קיבוץ בארי במועצת התנועה, נמשכו מאמצי גישור  בין הצדדים. ביוזמה משותפת של יו"ר הסוכנות היהודית היוצא ונשיא מדינת ישראל, יצחק הרצוג, בתמיכתם של חיים אורון (ג'ומס), אופיר ליבשטיין, יו"ר הוועד המנהל של הבונים דרור, ובהובלתה של שירי מדר, מנכ"לית התנועה, ובשיתוף נציגים של המועצה הציבורית מטעם התנועה העולמית, נעשה תהליך גישור של חמישה חודשים ואנחנו שמחים להודיע שסוכם על תחילתה של דרך משותפת תחת תנועת הבונים דרור העולמית. הוקם פורום משותף בריכוזו של גל בן שימול וקן בוב, שכולל את נציגי ארבעת התנועות והחלוץ, במטרה לטפל בכל מה שקשור ליישום ההסכם. הפורום כבר נפגש וסוכם על צעדים מעשיים ושיתוף פעולה במישור החינוכי והארגוני. אני שמח לדווח על הקמת המועצה הציבורית של בוגרי התנועה בארץ שתעבוד לצד המזכירות העולמית ואני קורא לבוגרים והעולים הצעירים שלנו להצטרף ולהיות מעורבים. בנוסף, אני מבקש להודיע  על תחילת תהליך של איתור ובחירת מזכיר כללי לתנועת הבונים דרור העולמי.

בימים אלו, של ימי בין המצרים ולקראת תשעה באב עם כל מה שהוא מסמל, וכאן במקום הזה, שידע את טעמו המר של פילוג, נצטרף כולנו לברכת שלום, הכלה ושיתוף פעולה, בינינו ובין כל תנועותינו, וישכון שלום בארץ, בעם ועולם".  

ראש המועצה האזורית גלבוע, עובד נור (משמאל), עם טל טבנקין, מזכיר עין חרוד מאוחד והנכד של, ועמיר פיין, מזכיר עין חרוד איחוד
עובד נור (מימין), עם טל טבנקין, מזכיר עין חרוד מאוחד
ו"הנכד של", ועמיר פיין, מזכיר עין חרוד איחוד

הסעיף היחיד על סדר יום המועצה היה מעבר בית התנועה הקיבוצית למיקום חדש, לאחר שהמועצה כבר אישרה ברוב של 89% את יציאת התנועה ממשכנה הנוכחי ברחוב לאונרדו דה וינצ'י בתל אביב. ראש אגף כלכלה בתנועה, רו"ח דגן לוין, הציג את המשמעויות ואת הרציונל הכלכלי שביציאת התנועה מתל אביב מדובר במהלך משולב של התייעלות כלכלית ומיצוי התרומה מהנכס, שתכליתו הגדלת מקורות ל'חבצלת החדשה' (כלומר לתרומה לחברה הישראלית) ופירעון חובות והתחייבויות של התנועה. למהלך קדם תהליך ארוך ומסודר של הסדרה קניינית ותכנונית שהבשיל עתה. נכון להיום, אחזקת הבית, בניכוי הכנסות מהשכרות ופעילות, עולה לתנועה סכום נכבד, ואילו לאחר מעבר התנועה והשכרת הבית דמי השכירות שיתקבלו יעלו משמעותית על  עלות השכירות והניהול של בית התנועה החדש. הסכם השכירות של בית התנועה הנוכחי יהיה לתקופה ארוכה והשוכר ישקיע סכומים גדולים בשדרוג הנכס.

בתקופה האחרונה התרחשו מספר מהלכים במטרה להכין את הנכס לקראת השכרה כגון הארכת חוזה חכירה מול רמ"י, שינוי ייעוד מציבורי למסחרי, הסדרת הזכויות במגרש החניה בדובנוב ועוד. האפשרות הנכונה ביותר היא להשכיר את הנכס. לוין סיפר כי התקבלו פניות רבות וההצעות האטרקטיביות ביותר הגיעו מחברות שמתכוונות לשכור את הנכס, להשקיע בו סכום ניכר ולשדרג אותו ואז להשכיר אותו בעיקר להיי-טק או לחללי עבודה דוגמת WE WORK. ההצעה שהתקבלה מחברת 'אמפא' הייתה הגבוהה והטובה ביותר, ומדובר בחברה חזקה ויציבה על פי הדו"חות הכלכליים שלה שנבדקו. ההשכרה תהיה ל-25 שנים והזכויות בדובנוב יישארו בידי התנועה (כנגד עלות השימור, אם תהיה).

לאחר מכן עלתה הדס דניאלי ילין, שבימים אלה מסיימת את תפקיד המנכ"לית ונכנסת לתפקיד המשנה למזכ"ל התנועה. הדס ציינה כי המשימה הראשונה שקיבלה מניר מאיר עם כניסתה לתפקיד המנכ"לית הייתה הוצאת בית התנועה מתל אביב, כך שעבורה זו סגירת מעגל אישית. הדס הציגה את ההליך הפרקטי של בחירת המקום החדש לבית התנועה, שעל פי לוחות הזמנים אמור להתרחש בסוף שנת 2021. החזון הוא שבית התנועה החדש יהווה מקום עבודה לפעילי.ות מטה התנועה הקיבוצית, לישיבות גדולות, לקורסים והשתלמויות ויהווה מקום מפגש במרכז הארץ לממלאי תפקידים וחברים.ות מהקיבוצים. בית התנועה ישדר חדשנות וצניעות, וינצל בצורה מקסימלית את מרחב העבודה. נבחנו מספר אלטרנטיבות שעומדות בקריטריונים שנקבעו, ולאור לוחות הזמנים הצפופים והצפי לאפשרויות עתידיות שייפתחו בטווח הבינוני, המלצת המזכירות וההנהלה למועצה היא לעבור לקיבוץ יקום, בהסכם ל- 5 שנים עם אופציה ל- 5 שנים נוספות.

צירי המועצה לא הביעו הסתייגויות, למעט יואל מרשק (גבעת השלושה) שהציע כי התנועה תמשיך להחזיק חדר או שניים בתל אביב בהם יוכלו חברי הקיבוצים להשתמש למפגשים שונים, בתיאום עם מטה התנועה. הצעה זו תידון ותעלה להצבעה במועצה הבאה. בתום המועצה הצביעו הצירים בהצבעה חשאית שהתקיימה באמצעות חברת 'איניגו תוכנה', ואישרו את המלצת הצוות והמזכירות למעבר בית התנועה ליקום (בכפוף להשלמת המשא ומתן עם אמפא ויקום) ברוב של 82%. לצפייה בתוצאות: לחצו כאן.

החלק האחרון בסדר היום הוקדש להוקרה לעדנה סולודר מגשר. שלושה נגנים מתזמורת נתניה הקאמרית הקיבוצית ניגנו לכבודה מספר קטעים. מזכ"ל התנועה, ניר מאיר אמר על עדנה: "כאשר קיבלה על עצמה, המורה למוסיקה בת ה-37 את תפקיד מזכירת קיבוץ גשר, לא יכולה הייתה לנחש לאן תוביל אותה הדרך... 54 השנים שהתחילו אז, בשנת 1967, היו ראשיתה של דרך. עדנה מילאה אין ספור תפקידים ציבוריים שהבולטים והתנועתיים שבהם היו מזכירת הפנים של הקיבוץ המאוחד, חברת כנסת במשך עשור, שש שנים כיו"ר ברית התנועה הקיבוצית, ולאחר מכן גם כהונתה כיו"ר ובהמשך חברת ועד ההנהלה בבית לוחמי הגטאות, כיו"ר התזמורת הקאמרית הקיבוצית, כיו"ר המרכז להנצחת גלילי ועוד. בכל שנותיה הארוכות בעשייה הציבורית, 54 שנים של שליחות, נהגה עדנה סולודר בצניעות רבה ובכל שנותיה הייתה משרתת הרעיון ושליחה נאמנה של הרעיון הקיבוצי. באנרגיה אין סופית ובלהט שלא עומעם התייצבה מחדש שוב ושוב להתמודדויות עם מצבים מורכבים. עדנה סולודר בת למעלה מ – 91 , חוזרת עכשיו הביתה. לגשר ולפסנתר. עדנה בשם כל חבריך לתנועה הקיבוצית, אני מבקש להודות לך מקרב לב, על שנים ארוכות ועל מסירות אין קץ בשליחותנו".

מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר, מברך ומוקיר את עדנה סולודר
מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר, מברך ומוקיר את
עדנה סולודר

סולודר אמרה: "כי הנתינה והקבלה קשורים יחד. זה אחד הדברים החשובים בחיים. כל מה שנתתי מעצמי בכל נושא, קיבלתי הרבה יותר בחזרה. הקבלה נותנת לך את הכוח להמשיך ולעשות. אני מודה לכל מי שפגשתי בדרך, זכיתי לעשות את מה שעשיתי. לא רצתי לשום מקום, הריצו אותי ממקום למקום". עם סיום דבריה קמו צירי הנוכחים ומחאו לה כפיים.

החלק המרכזי של היום היה הציון החגיגי של 100 שנים להקמת עין חרוד ו-50 שנים למותו של יצחק טבנקין והקמת יד טבנקין. ארגון חלק זה היה בהובלת ד"ר פז אלניר ונעמיקה ציון מיד טבנקין. חלק זה כלל שני מושבים בהם נערכו הרצאות קצרות של דוברים שונים שנתנו זוויות שונות על עין חרוד, טבנקין וחלוציות אז והיום. גולת הכותרת הגיעה בסוף היום בדמות פגישה עם הסופר מאיר שלו, מחבר הספר "רומן רוסי" שעסק בחלוצים בעמק יזרעאל.

ד"ר פז אלניר, מנהלת יד טבנקין, פתחה את החלק האחרון ואמרה: מבחינתי, זו הזדהות עם רגע היסטורי ומעשה היסטורי בתולדות עם ישראל וארץ ישראל. ומי יספר את הסיפור של ההתיישבות החקלאית השיתופית בעמק יזרעאל ופועלה בתחומים רבים כל כך, אם לא אנחנו? כך שכולנו חשבנו ש-100 שנה לעין חרוד ו-50 שנה ליד טבנקין הם הזדמנות להגיע לכאן, לעצור ולהתבונן בחלוציות בפרספקטיבה של הזמן. יצחק טבנקין שעין חרוד, ובהמשך גם סמינר אפעל, היו לו מרחב לפיתוח והפצת רעיונותיו ולרתימה למעשה, תרם תרומה אדירה למשימת ההתיישבות ולפועלה. בכינוס מכובד זה, חשוב לציין את מורשתו של שלמה לביא, הוגה ומוביל כמיישם את רעיון הקיבוץ הגדול והגדל לראשונה לפני 100 שנה, כאן בעין חרוד".

טל טבנקין, נכדו של יצחק ומזכיר עין חרוד מאוחד, סיפר על הקיבוץ ועל סבו: "היום, כמזכיר עין חרוד מאוחד, החוגגת מאה שנים להיווסדה, אני מעביר החלטות כבדות משקל, השונות כמעט ב-180 מעלות מערכי עין חרוד הבראשיתית, שסבא שלי היה ממנהיגיה, וממנהיגי היישוב והתנועה הקיבוצית כולה. אני תוהה – מה היה אומר סבא לו נפגשנו לשיחה על עין חרוד של היום? האם היה אומר עלינו דברי תוכחה? האם היה מבין את השינויים העוברים עלינו? אני מאמין שבטוח היה מקשיב לי בעניין. למרות מאה השנים שעברו, והזיכרון שצריך לעבור את משוכות הזמן והשתנות הדורות, המשהו החמקמק הזה, המכונה ד.נ.א של קהילה – עדיין פועם פה, עדיין ילדי ונכדי מאמינים שעין חרוד זה מרכז העולם".

הוספת תגובה חדשה