דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

נערכים לשנה הבאה עם הארגונים הכלכליים האזוריים לאור התמשכות משבר הקורונה

בשבוע שעבר התקיימו שני הכנסים האזוריים הראשונים מתוך סדרה של שמונה הצפויים בשבועות הקרובים בכל הארגונים הכלכליים האזוריים. מדובר בכנסים המשותפים לתנועה הקיבוצית, הארגון האזורי וברית פיקוח. הראשונים להתכנס היו משקי עמק הירדן ומשקי הנגב
לוגואים

בהתאם לרוח הזמן והאחריות, הכנסים התקיימו באמצעות הזום. מטעם התנועה הקיבוצית השתתפו ודיברו המזכ"ל, ניר מאיר, ראש אגף כלכלה, רו"ח דגן לוין, מנהל המחלקה המשפטית, ד"ר עו"ד מיכי דרורי וראשת אגף חברה וקהילה, ד"ר אילת גלס. מטעם משקי עמק הירדן ומשקי הנגב השתתפו המנכ"לים מנש' שלום (עמק הירדן) ועודד זבולון (משקי הנגב) יחד עם הנהלות הארגונים, ומטעמם של ברית פיקוח השתתפו המנכ"ל, רו"ח ירון רייכמן, מנכ"ל מבט יועצים, רו"ח רביב ישי, רו"ח סטפני פינקלשטיין מהמחלקה המקצועית ורו"ח אבי סוויסה ממחלקת ביטוח לאומי. בשני הכנסים לקח חלק גם יעקב בכר, יו"ר התאחדות הארגונים הכלכליים הקיבוציים.

המטרות העיקריות של הכנסים האזוריים הן הערכות לשנה הבאה, עדכונים לגבי התוכנית הכלכלית של הממשלה לסיוע לאזרחים ולעסקים בתקופת הקורונה, המאבק בהדרת הקיבוצים וחבריהם מתוכנית זו ודגשים למילוי מסמכי הזכאות, ניתוח נתוני "סקר הקורונה הקיבוצי – פעימה שניה" שביצעו בתנועה הקיבוצית ועדכונים שוטפים שונים.

הכנסים נפתחו בדברי הספד לאון ברזילי, מנכ"ל 'מילואות' שהלך לעולמו בשבוע שעבר לאחר שחלה בנגיף קורונה.

מנשה (מנש') שלום, מנכ"ל קבוצת צמח מפעלים אזוריים ומשקי עמק הירדן הציג את פריסתם הגאוגרפית, את ייעודם ואת חזון הבעלים של צמח. מטרת העל שהציבו במשקי עמק הירדן לשנה זו היא חיזוק הקהילה, כשמנש' בחר לנצל את הבמה בכדי לחשוף את שיתוף הפעולה שזה עתה נרקם בין קבוצת 'צמח מפעלים', הקרן הקיימת לישראל והמכללה האקדמית כנרת: תכנון ובנייה עתידיים של "בית המדע" – קריית מחקר ופיתוח שעשויה לגייס מעל 500 עובדים חדשים, להוות בית למעל 20 סטארט-אפים חדשניים ולנייד מספר חברות גדולות לנהל את פעילותן השוטפת בעמק הירדן.

עודד זבולון, מנכ"ל משקי הנגב ניתח את השפעת משבר הקורונה על כלכלת המדינה וכלכלת קיבוצי משקי הנגב וקבע כי על הקיבוצים להיערך לקראת המשך המשב, ובפרט בתכנית המשק לשנת 2021 לשמור על שולי רזרבה גבוהים.

ניר מאיר, מזכ"ל התנועה הקיבוצית הדגיש בכנסים שברמה הרפואית בקיבוצים קוטעים את שרשראות ההדבקה טוב יותר מרשויות אחרות בזכות הערבות ההדדית, ההנהגות המקומיות וההתמודדות הקהילתית המשותפת. כמו כן ציין כי "זוהי שעתם היפה של הקיבוצים - כשיורד גשם כולם נרטבים, אבל לנו יש מטריות גדולות יותר. בעת הקשה הזאת אין "עסקים" ואין "קהילה" – יש קיבוץ!

צריך להיערך בהתאם ואף לשמור רזרבות כבר מעכשיו. כשנכנסים אל הלא נודע, הדבר הראשון שצריך לעשות הוא לאסוף מידע ולנסות לקדם את פני השינוי שהעולם הולך לעבור. התנועה הקיבוצית נמצאת בעיצומן של 7 שנים טובות ויציבות, לכן נכנסנו לעידן הקורונה כגוף חזק מלכתחילה על אף התחושה שמדינת ישראל קצה בקיבוצים וניתן לראות זאת בכל מהלך שהיא עושה."

יעקב בכר, יו"ר התאחדות הארגונים הכלכליים הקיבוציים, עדכן בשורה של נושאים חקלאיים בוערים ובפרט לגבי ההתארגנות לקראת חקיקת חוק ההסדרים, ככל שיגיע. בכר הדגיש בדבריו כי התנועה הקיבוצית מוכה על ידי הממשלה ועלינו להשיב בנחישות מלחמה שערה על כל תקיפה.

ראש אגף כלכלה בתנועה רו"ח דגן לוין שמפיק את הכנסים, הציג את המהלכים שנעשו מול המדינה בקשר למענקי הסיוע והפיצוי בעקבות הקורונה.

רו"ח ירון רייכמן, מנכ"ל ברית פיקוח ומומחי הברית הציגו למשתתפים את סל המענקים שהקצתה מדינת ישראל בשל משבר הקורונה, והסבירו את כללי הזכאות והגשת הבקשות. רו"ח רביב ישי ניתח את יסודות המחלוקת בין רשויות המס לקיבוצים ושיקף את עומק המחלוקות והלך הרוח ברשות.

לבסוף, הציגו דגן לוין ואילת גלס את ממצאי "סקר הקורונה הקיבוצי – פעימה שנייה", שבחן  את השפעות משבר הקורונה על תחומי הכלכלה, החברה והחינוך בקיבוצים.  הסקר חקר את ההשפעה על ענפי הקיבוץ, כימת את נזקי המשבר, בדק את הפיצויים שהתקבלו על ידי הקיבוצים והשווה תוצאות אלו לסקר דומה שנערך בחודש אפריל האחרון.

הוספת תגובה חדשה