דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

סיכום כנס החינוך ה-9: ה"יש" גדול מסך חלקיו

השבוע התקיים בחצרים המועד השלישי והאחרון של כנס החינוך ה-9 של התנועה הקיבוצית, לאחר שבשבוע שעבר התקיימו הכנסים בעמק המעיינות ועין כרמל. כ-440 משתתפים, שהיוו מספר שיא לאורך כל שנותיו של הכנס, לקחו חלק בשלושת הכנסים. נשות ואנשי חינוך מהקיבוצים שהגיעו יחד עם שותפים ושותפות מהקהילה ומהמועצות האזוריות כדי לבחון ולעסוק במה שיש בתוך הקופסא, גם בשגרה המעורערת
אחד משלושת כנסי החינוך. מספר שיא של משתתפים
אחד משלושת כנסי החינוך. מספר שיא של משתתפים

מאז אותה שבת נוראית ושחורה בשבעה באוקטובר, אגף חינוך ומערך ההדרכה של התנועה הקיבוצית פועלים ללא הרף בתמיכה, ליווי, הדרכה ובעיקר להיות עם אנשי ונשות החינוך בקיבוצים ולצידם, מתוך ההבנה שעשייה משמעותית היא חלק מתהליך ריפוי ואיחוי אישי, מערכתי וקהילתי. לאור זאת, החליטו באגף חינוך לקיים הפעם את כנס החינוך השנתי במתכונת אזורית וחד יומית בשלושה מועדים שונים.

על כך מספרת ראשת אגף חינוך דבי ברא"ס: "בחודש יוני 2023 התחלנו לתכנן את כנס החינוך התשיעי. סגרנו מלון, סגרנו תקציב, והתחלנו לחשוב. ב-7.10 התהפכו חיינו והמחשבה על מפגש נעשתה רחוקה מאוד. הרבה מחשבות, חששות והתלבטויות היו לנו לפני שיצאנו לדרך ובחרנו כן לקיים את הכנס אך במתווה של שלושה מפגשים אזוריים - בעמק המעיינות (ב"כוונת" - האב קהילתי), בחוף כרמל (עין כרמל) ובבני שמעון (חצרים). זאת במטרה לאפשר למקסימום משתתפים לקחת חלק ולבחור את המועד והמיקום הנוחים לו, ומתוך מחשבה שכנס החינוך השנתי צריך להיות חלק מרצף של עבודה אשר נקטעה באותה שבת ארורה".

כ-440 משתתפים שהגיעו מכ-150 קיבוצים יחד עם נציגים מהמועצות האזוריות ומנחי תכנית העשרה של שנת השירות לקחו חלק בשלושת הכנסים. מדובר במספר שיא של משתתפים לאורך כל שנות קיומו של הכנס. ההיענות הרבה חיזקה את התחושה שהבחירה לקיים את הכנס באופן הזה ובעת הנוכחית ענתה על צורך אמיתי של השטח. מנהלי חינוך (לידה-י"ב), יו"רי הנהלות החינוך, מנהלי קהילות ושותפי דרך מהקהילה (פורמליים או לא פורמליים) בחרו להגיע יחדיו כצוות משימה קהילתי ולהתמסר ללמידה משותפת של כלים ומיומנויות שעשויות לתמוך ביכולתה של כל קהילה לקיים שגרת חינוך קיבוצי במציאות הטרופה ובשגרה ששובשה.

כנס החינוך ביקש הפעם לייצר מרחב למידה מאפשר ובטוח, ולכן המשתתפים השתייכו למעגל עבודה לאורך כל היום, שכלל את מעגל השותפות מהבית, את הרצף מלידה ועד י"ב ואת אותו מנחה לאורך כל היום. כל אלו יצרו מרחב התנסות בכלי המרכזי אותו ביקשו באגף חינוך התנועתי להעניק למשתתפים: עבודה והתבוננות על מה שיש ב"תוך הקופסא" - המשאבים האישיים של מנהלי החינוך, השותפים מהקהילה ובקהילה עצמה.

בהרצאה המרכזית והיחידה, הוצג כלי הבוחן את המושג "קיבעונות" בפעולה ובחשיבה, והאופן בו ניתן לבחון האם המשך שמירתן משרתת את המשימה, או שמא ראוי וניתן להתאימן לאתגר והמציאות המשתנה. המודל תומך בחיזוק היצירתיות והתאמת העשייה לשינויים, באופן הולם למרחב האישי, המערכתי והקהילתי.

ראשת אגף חינוך דבי ברא"ס נושאת דברים בכנס
ראשת אגף חינוך דבי ברא"ס נושאת דברים בכנס

למידת הכלים בעבודה עם חברת SIT שעוסקת בפיתוח חדשנות וחשיבה יצירתית מתמשכת, התאמתם לשטח והכשרת מנחי המעגלים (לב ליבו של הכנס) הובלו במקצועיות על ידי אסנת חביב גל, מנהלת פיתוח התוכן של אגף חינוך, שבעבודתה אפשרה לצוות האגף ולמערך ההדרכה להוביל את המפגש הארצי במעגלי השיח. 

בחלקו האחרון של כל כנס התקיימה "שירת רבים", בה שרו המשתתפים בשני קולות את השיר "יוצא אל האור" של אהוד בנאי. בשירה המשותפת הובעה התקווה לחזרתם בשלום ובמהירות של החטופים, החיילים והחיילות והמפונים והמפונות: "מלאכי ציפורים מעליך / מלווים את צעדיך / מרחוק נדלק אור / אל תסטה כדי שתוכל לחזור".

אורי פלד נקש (מנהל "שבילים" – ארגון מערכות החינוך החברתי-קהילתי באגף חינוך) וסינטיה כהן (מנהלת "הגן הקיבוצי"), אשר הובילו והנחו את הכנסים, איחלו למשתתפים שבשנה הבאה יוכלו כולם להגיע אל הכנס מהבית – הקיבוץ. 

ומסכמת דבי ברא"ס: "חשוב לנו להביע את תודתנו על האמון שבעצם ההגעה לכנס בימים מאתגרים אלו. ניהול מערכות החינוך נעשה מאתגר בכל קיבוץ וקיבוץ - אלו המפונים מצפון או מדרום, אלו הקולטים וכולנו אשר מתמודדים עם צוותים חסרים, הורים חסרים וילדים ובני נוער טרודים ומפוחדים. משתתפי ומשתתפות הכנס המצויים במרכז העשייה מהווים את בסיס הקהילה. בזכות העשייה החינוכית הברוכה, בזכות היכולת להתמודד מול כל אתגר ובזכות הסבלנות וההתעקשות על מערכות החינוך ניתן לחוש סוג של שגרה חינוכית אשר הותאמה לעת הזו.

החיוך על פניהם של המשתתפים והחיבוקים שהגיעו מיד אחרי, כמו גם השיח שנוצר, חיזקו את התחושה שהאתגר הגדול מאוד של קיום שגרת חינוך הוא אתגר שיכולים לו. וכמו כן, שמנהלי החינוך וכלל המשתתפים מוצאים טעם ומשמעות בקשרי העבודה הרציפים עם אגף חינוך ומערך ההדרכה, ואגף חינוך מצדו מרגיש את השטח ומדייק את המענים כל הזמן ביצירת רצף עבודה שנתי במערכות החינוך, למרות האתגרים אשר באים לפתחנו כל הזמן".

מוזמנים לעיין ולהשתמש בסיכום הכנס ולהכיר את הכלים שאליהם נחשפו המשתתפים ועליהם התאמנו יחד.

הוספת תגובה חדשה