דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

צמיחה דמוגרפית

הועלה ע"י: שיבולת שופט אדלמן, מנהלת קהילה באושה
לוגו תנועה

השתתפו: שמואל בנוסלבסקי, אלומות, עמיר פיין, עין חרוד איחוד, מזכיר;חגי אלונים1 טל טבנקין, עין חרוד מאוחד, יור; חן ורדי, עין חרוד מאוחד, מנהל קהילה; טל ברגר, חמדיה; אורטל ממעיין ברוך; נעה חשמונאי, כפר חרוב, מנהלת קהילה; קרני, מרכזת קורס צמיחה דמוגרפית; לירון, מנהלת צמיחה דמוגרפית בגלילות, קיבוץ אלמוג; נפתלי, אור הנר, צמיחה דמוגרפית בשער הנגב; 

עיקר הסוגיות שעלו:

  1. באושה: קליטה של מספר גדול יחסית של נקלטים חדשים לחברות מלאה,  בלי בירור זהות פנימית של הקבוצה הקולטת מבוררת מעורר חשש לשינוי גדול מידי לקיים.
  2. הקיבוץ זקוק לעקרונות מנחים ברורים: ערבות הדדית כנושא מארגן מרכזי, קול אחד לאדם אחד באסיפות, זיקה לאמצעי ייצור משותפים. רמת הערבות ההדדית
  3. לשמור על תהליך מעמיק של קליטה כולל סמינר נקלטים. חשוב לשמור על קצב נכון שהקהילה יודעת להיפתח לשינוים. התהליך לא נגמר בסמינר אחד או בתקופה, אלא תהליך מתמשך.  
  4. צמיחה דמוגרפית היא תהליך אסטרטגי של החברה והקהילה, שהיא צריכה להיות מחויבת אליו. כוללת תכנון היישוב, הקצב, יכולת ההכלה, ותכלול ההיבטים המשפטיים, הכלכליים, החינוכיים,  וזה מקצוע וצריך להעמיד לכך איש מקצוע בפניות לטיפול בנושא. צריך להיות מוכנים לכך שהקהילה בהכרח תשתנה. צריך שההנהלה של הקיבוץ תשים את נושא הצמיחה הדמוגרפית על סדר היום, ולהתעסק בזה באופן אקטיבי.
  5. קליטה של בני הקיבוץ מערימה קשיים כי יוצרת הפרדה חברתית בין נקלטים בני משק לנקלטים שאינם.
  6. הדרך לקליטה טובה עוברת דרך הבטחת זכויות ומתן ביטחון ומענה לפחדים  לחברים הוותיקים. הפחדים יכולים להיות סביב פחד לשאת בנטל כלכלי. צריך להבטיח את הזכויות לפני תהליך הקליטה. עם זאת איחוד סטטוסים מונע קבוצות אינטרסים.
  7. שאלה של מיון מועמדים. הרבה מהבנים החוזרים הם חוזרים מתוך אין ברירה, ומטעמים אינסטרומנטליים. הם מביאים רוח של חוסר אמון כלפי מוסדות הקיבוץ. התנועה הקיבוצית צריכה להציע תהליך מיון, לעזור באנשי מקצוע, הכוונות, הובלת תהליכים פנימיים.
     

פעולה/ המלצה:

התנועה הקיבוצית צריכה להציע תהליך מיון, לעזור באנשי מקצוע, הכוונות, הובלת תהליכים פנימיים.

 

הוספת תגובה חדשה