דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

קרן התרומות התנועתית לעזרת קיבוצי העוטף והצפון גייסה כ-82 מלש"ח

כמחצית מהסכום שגייסה קרן התנועה הקיבוצית, שהוקמה זמן קצר לאחר השבעה באוקטובר, הינם כספים ייעודיים לשיקום הקיבוצים, והמחצית השנייה - כספים ל"פעילות כללית" עבור הקיבוצים המפונים. עד כה חולקו יותר מ-9 מלש"ח לקיבוצי העוטף ולפעילויות התמיכה בהם. יו"ר הקרן, נטע קדם: "ההשראה לפעילות הקרן היא ערך הערבות ההדדית וההיחלצות לעזרה"
סיור שטח לתורמים מחו"ל. צילום: נרי שוטן
סיור שטח לתורמים מחו"ל. צילום: נרי שוטן

"קרן התרומות הוקמה זמן קצר אחרי טבח שבעה באוקטובר, מתוך השבר, האובדן והחורבן הנורא, בה השתנה סיפור חיינו כקיבוצים, כתנועה, כחברה וכמדינה", מספרת יו"ר הקרן נטע קדם, ומספרת כי הקרן מסייעת לבנות מחדש, לתמוך ולהעצים את הקיבוצים והקהילות בדרך חזרה אל עתידן, באמצעות מענים לצרכים מיידיים, ולתהליכי שיקום ובינוי קהילתי ב-22 קיבוצי הגדר בנגב המערבי, ולאחרונה גם בקיבוצי הגדר בגבול הצפון. שותפה לקרן נרי שוטן, שמרכז את גיוס הכספים, מציין כי עבודה רבה נעשית מול גופי תמיכה גדולים כמו קרנות ופדרציות, תורמים פרטיים, גופי תמיכה קטנים, עסקים וקואופרטיבים. לדבריו, "לכל נתיב יש את שיטות העבודה הייחודיות שלו. בחודשים שעברו ערכנו עשרות סיורים בקיבוצי הנגב המערבי ואינספור פגישות עם תורמים מחו"ל. בשבועות האחרונים אנחנו שמים זרקור גדול על תרומות לקיבוצי הצפון, אלה שפונו ואלה שלא פונו". 

הקרן פועלת בשלושה צירים מרכזיים: הראשון, מענק הניתן מדי רבעון לכל אחד מקיבוצי העוטף. הציר השני הוא קבלת בקשות ספציפיות של קיבוצים – תחילה מהעוטף ובחודשים האחרונים גם מגבול הצפון - להנהלת הקרן. והציר השלישי הוא מימון מלא או חלקי של מיזמים רוחביים – תנועתיים ואחרים, לטובת הקיבוצים, בתחומי חינוך, חקלאות, סיוע נפשי וחיזוק הקהילה בקיבוצים המפונים.

מבט על מאזני הקרן מראה כי עד כה חולקו יותר מ–9 מלש"ח לקיבוצים, במענקים ישירים ובאמצעות פעילויות רוחביות בחקלאות, חינוך, בינוי קהילתי, משבר דמוגרפי, זיכרון והנצחה, ולמאבק להחזרת החטופים. בין הפעילויות התנועתיות בהן תומכת הקרן, ניתן למנות את "הקיבוץ הנודד" - סיוע בעובדים ישראלים לענפי חקלאות בקיבוצי העוטף ולאחרונה גם בצפון, "העוגן" - עזרה קהילתית, "לוגיסטיק'ה" - מרכז לוגיסטי תנועתי המרכז תרומות ומפיץ עשרות אלפי מוצרים ופריטים לקהילות המפונים, עזרה למערכות החינוך בקיבוצים ועזרה וסעד נפשי. 

נטע קדם, שכיהנה עד לאחרונה כמנכ"לית התנועה, מוסיפה "הטבח שינה את חיי הקהילות הקיבוציות, מדרום ומצפון, וכשהשדות בערו וקירות הבית נחרבו - יצאנו למשימה. ההשראה לפעילות הקרן היא ערך הערבות ההדדית וההיחלצות לעזרה. חשוב לי לציין את שיתוף הפעולה עם הקיבוצים עצמם, עם המועצות האזוריות וכן עם גורמים נוספים הפועלים בשטח. בהובלת הקרן שותפים גם גזבר התנועה גלעד בכרך, מנכ"ל חבצלת החדשה, עוזי שמש, וארבל לוין, נציג משקי הנגב, המשמש כנציג הארגונים הכלכליים. לקרן הנהלה רחבה המתכנסת לפי הצורך, בעיקר לצורך דיון בנושאים אסטרטגיים". 

הוספת תגובה חדשה