דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

רוקמות זיכרון והנצחה

יותר מ-120 רוקמות מכל הארץ התגייסו למיזם "רוקמים.ות נרות נשמה" לחללי 7 באוקטובר ומלחמת חרבות ברזל, במסגרתו הן רוקמות את שמותיהם של החללים על נרות נשמה ומנציחות את זכרם. הפרויקט המרגש הפך למיצב "אלה המתים" המוצג בימים אלו במוזיאון "בית טרומפלדור" שבקיבוץ תל יוסף
מיצב נרות הנשמה הרקומים לזכר חללי ה-7.10 והמלחמה שמוצג בבית טרומפלדור. צילום: ניר בראל
מיצב נרות הנשמה הרקומים לזכר חללי ה-7.10 והמלחמה שמוצג בבית טרומפלדור. צילום: ניר בראל

את המיזם ייסדה ומובילה שי אייל, מורה לאמנות וחינוך מיוחד בבית הספר היסודי "עמק חרוד" שבמועצה האזורית גלבוע. לדבריה, הרעיון נבט אצלה לאחר שלפני כמה שנים היא עשתה עם תלמידיה פרוייקט לקראת יום הזיכרון, בו כל אחד הנציח בנר נשמה אישי דרך ציור וכתיבה חלל שבחר. שנה לאחר מכן בתה, מעיין, הכינה נר על פי אותו רציונאל. היא בחרה להנציח בן משפחה שנפל במלחמת יום כיפור, בתאריך המצמרר 7 באוקטובר 1973. מאז, הנר הזה נמצא אצלה על המדף בבית ומשמש פריט אספנות וזיכרון מרגש. כשעלה בה הצורך להנציח את כל החללים שנרצחו או נפלו מאז ה-7.10, היא החלה לתפור ולרקום נרות נשמה. החלל הראשון אותו בחרה להנציח היה יובל דורון קסטלמן ז"ל, ואת הנר השני היא הקדישה לחברתה מתי וייס מבארי שנרצחה בטבח.

בשבועות הראשונים אייל פעלה לבדה במיזם, והצליחה לרקום כ-50 נרות, עד שהתקשרה אליה מישהי מאילת שנתקלה בפרויקט וביקשה לצרף אליו עשרות רוקמות שהיא מכירה. כעבור מספר חודשים של עבודה מאומצת, היא הצליחה לגייס כ-120 נשים, מכל רחבי הארץ, לטובת מיזם ההנצחה שהקימה. "מדובר בנשים מקהלים שונים המחזיקות בדעות שונות לחלוטין, אך עם אמירה אחת ברורה - נמשיך לשמור על ארצנו ונשאף לחברה מאוחדת. אחרי הכל כולנו רוקמות ועוסקות בחיבורים" אומרת אייל. 

ככל שהמיזם התרחב, היה ברור לה שהנרות צריכים להיות מוצגים בתערוכה שתהיה פתוחה לציבור הרחב. "החשיבות היא בעיקר בחיבוק שהציבור מעניק למשפחות השכולות כשהוא מגיע לתערוכה שמנציחה את יקיריהן", היא אומרת. בחודש מאי נערך אירוע הפתיחה למיצב שמוצג במוזיאון "בית טרומפלדור" בתל יוסף וכולל למעלה מ-1600 נרות נשמה רקומים. מאז הפתיחה, הרוקמות, ממשיכות לרקום ובכך להנציח את כל חללי מלחמת "חרבות ברזל" מכל החזיתות: מצפון, מרכז ודרום. תוך כדי הצגתו, נקראות לעיתים היוזמות לעשות חיבורים בין חברים שנפלו יחד ובין בני משפחה. עם סיום התערוכה, הנרות הרקומים יועברו למשפחות השכולות.

הכניסה למיצב היא ללא עלות וניתן לבקר בשעות 09:00-12:00 בימים א'-ו', וביום שבת בין השעות 10:00-13:00. לבירורים ותיאום שעות פתיחה אחרות ניתן לפנות אל שוקי: 052-8511372. הקהל הרחב מוזמן לבקר במוזיאון ולהתייחד עם זכרם של החללים - משפחות שכולות, חברים, מכרים וכלל אזרחי ישראל.

מוזמנים לקרוא עוד על המיזם ועל התערוכה בבית טרומפלדור בכתבה שהתפרסמה באתר YNET: לחצו כאן

הוספת תגובה חדשה