דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content_top

מרכז הדרכה "שבילים"
"שבילים" - ארגון מערכות החינוך החברתי-קהילתי

content

פעילות לל"ג בעומר - מסביב למדורה

יחידת הנוער לכיש
ערכים ומטרות הפעילות

מדורת ל"ג בעומר הינה הזדמנות לפעילות חברתית. פעילות בשטח, מחוץ לחדר, המשלבת כיף ועבודה על מיומנויות קבוצתיות.

קהל היעד
נוער
משך הפעילות
3-4 שעות
רשימת ציוד ועזרים

תיק ההישרדות שמכיל:

קופסת גפרורים ובה שלושה גפרורים

חבל

קופסת שימורים (זיתים)

צלחת ח.פ עמוקה/תבנית ח.פ.אלומיניום

קערה

משטח עץ

קג' קמח X 3

גבינה צהובה

כוסות ח.פ לשתייה חמה

תה + סוכר

רסק עגבניות X 2

תפוחי אדמה

מרשמלו + שיפודים

מסמרים X 2

שקיות אשפה X 2

נייר עיתון X 4

טושים

אלבד

אורגנו + מלח

מערך הפעילות

משימות להכנה מראש:

  • להכין לכל קבוצה חבל עבה, מתוח בין עצים בגווה 1/2 מ' מהרצפה (מקום מתאים למדורה) בקצה החבל
  • לקשור שקית עם גפרורים נוספים למדורה השנייה.
  • מטפים X 4
  • תיק שורדים X 4
  • דף תוצאות זמני תחנות
  •  כדורים קטנים
  • לוחות פוליגל 1-20 X 2
  • 2 כובעים לכל קבוצה
  • סבון כלים לשימורים
  • סג' X 4
  • תליית הקמח על העצים
  • סולם
  • דף משוב כולל צפייה לכיף זמן נוער.

 

משימה ראשונה: אש אש מדורה – (מדורה זו צריכה לשמש אתכם בהמשך להכנת תה)(20 דקות)

פעולה זו דורשת מהחניכים התלהבות וזהירות כאחד. בשטח יהיו מתוחים חבלים בין 2 עצים בגובה 1/2 מ' מהרצפה. כל מדריך יוביל את החניכים לאחד מהחבלים – זה יהיה שטח הפעילות שלכם. ברגע שהחניכים מגיעים למקום הפעולה יש להתחיל בפעילות מבלי לתת לחניכים לנוח או להתחיל להפריע. למשימה ראשונה יש להם 30 שניות להסתדר בשלשות. משימה ראשונה: על הקבוצה לבנות מדורה ובמהירות הגדולה ביותר להדליק אותה. המטרה היא – לשרוף את החבל ולחלקו לשניים. בקצה החבל מחכה חומר עזר להמשך. (זמן מומלץ: 20 דקות) .

תנו להם טיפ שהמדורה נחשבת כהצלחה רק עם תעמוד בתקן (אתם נותנים להם להפעיל שיקול דעת אבל התקן מחייב לנקות את שטח המדורה מסביב ולאבטח את סביבתו באבנים, מי שבאמת מבין במדורות יחפור בור קטן שבתוכו הקבוצה תניח את העצים.  לא מספיק להכין רק את שטח המדורה – זכרו שיש לכם רק משטח עץ אחד: כדאי, גם לכם מדריכים (שהרי ראוי שאתם לא עוזרים לחניכים – אולי רק בטיפים כדי שיוכלו לעמוד במטלות), להפעיל שיקול דעת האם כדאי להשתמש בכולו, ומכיוון שיש רק 3 גפרורים לדאוג לזרדים שיהוו חומר בעירה.

קצת אינפורמציה – למשקיענים שבינכם אפשר להכין מזה צ'ופר כטיפ לדרך:

יש ארבעה סוגי מדורות:

מדורת פירמידה - שימושיה: אור וחום צורת הקמתה: יצירת קונוס, תחילה מזרדים אח"כ מענפים ולבסוף מקרשים כשכל שכבה מכסה את קודמתה. יש ליצור פתח בכיוון הרוח ובפתח זה שמים נייר וקש להדלקה מהירה. מדורה כזאת דורשת הרבה חומר בערה וניתן להדליקה גם כאשר העצים רטובים, עם נייר שייצור חום ראשוני.

מדורת מזבח - שימושיה: מדורה לחום ויצירת גחלים. צורת הקמתה: יצירת קונוס קטן מזרדים קש ונייר בתור בסיס ובניית מרובעי עצים מסביב לקונוס, כשכל מרובע קטן מזה שתחתיו. למעלה סוגרים עם עצים המונחים על המרבע האחרון, תוך השארת פתח קטן. דורשת הכנת חומר רב.

מדורת כוכב (שומרים) - מדורה לחום. צורת הקמתה: יצירת קונוס קטן מזרדים, קש ונייר בתור בסיס. מסביב מניחים שלושה - חמישה ענפים או בולי עץ, כשרק הקצה בתוך האש ומידי פעם, משעוכל הקצה דוחפים אותם יותר פנימה. מדורה זו היא החסכונית ביותר בחומר ולכן מגיעים לצורתה ממדורת פירמידה ומזבח, גם בגלל חוסר היכולת להקים פירמידה או מזבח חדשים מעל לאז וגם בגלל החיסכון בעץ. יוצרת גחלים במשך הזמן והיא הנוחה ביותר לבישול, קפה למשל, בגלל האש באמצע (רק כאשר אין רוח חזקה!).

מדורת "מיש מש" - מדורה ליצירת אור של כמה דקות או לחימום מהיר. צורכת הרבה חומר בערה קל כמו, עלים יבשים, קש, מחטי אורן, סירה קוצנית יבשה וכד', הנזרקים לאש באי סדר ומכאן שמה. אין בה גחלים ולכן אי אפשר לבשל או לצלות בעזרתה.

כללי זהירות:

יש לוודא מציאות חומרי כיבוי כמו מים, חול ואדמה (לא אבנים!)

יש לנקות ברדיוס של 5 מ' מהמדורה ולסמן את גבולה באבנים.

אין להשתמש בנפט! אם העצים רטובים נסה להדליק עם הרבה נייר וקש, גם הוא רטוב.                                    

אין להדליק אש גדולה בחורשה, או בכל מקום קרוב לשיחים.

 

משימה שנייה: הפסקת תה:(20 דקות)

עליכם להכין תה לקבוצה. אין פינג'אן – תהיו ייצרתים – רמז: יש בתיק ה"שורדים" דבר שיוכל לשרת אתכם.

לכם המדריכים, רמז: למרות שבטוח הייתם עולים על זה. פחית השימורים מיועדת להיות פינג'ן. תנו להם להגיע לזה אבל לעזור להם לחשוב כיצד מרימים את הפחית אחרי שהמים רותחים.

 

משימה שלישית: הכנת טבון: (20 דקות)

כל קבוצה צריכה להכין טבון יצירתי עליו יכינו את הסעודה. המדריך ישפוט עם הטבון ראוי לבישולים.

 

בלי קמח אין לחם:(45 דקות כולל ארוחה)

יש להגיע לקמח שתלוי על אחד העצים לצורך כך על הקבוצה לבנות סולם חבלים – בהצלחה.

 

משימה לבחירה: (20 דקות)

קבוצה מול קבוצה – כל קבוצה מסתירה לקבוצה אחרת את פריטי המזון בשקיות ניילון ומכינה מפת דרך על ידי סימון נ.צ, כמו בסימני דרך. כל קבוצה צריכה למצוא את המוצרים על מנת שיוכלו להכין את ארוחתם.

 

שימו לב: אין בתיק צלחות וכלים בכוונה. יש נייר עיתון: יכול לשמש כצלחות לחברים וכלים להכנת הפיתות שימצעו מהשטח (מקלות וכדומה) – לשמור כל הזמן על כללי בטיחות כמו הרמת אבנים – לבדוק שאין חיות מחמד מתחת, עצים – לבדוק שלא נחבלים וכיוצא בזה – להזכירכם המטרה ליהנות ולהחזיר את החברה שלמים ובריאים.

 

ועד שהאוכל מוכן . . .

 

משימות לבחירתכם:

משימת ג'אגלינג קבוצתי:

נותנים לקבוצה כדור, הכדור צריך לעבור בין החניכים מבלי ליפול, לאחר זמן קצר מוסיפים עוד כדור ועוד כדור, המטרה שהכדורים לא יפלו ושכולם ישתתפו, על התלמידים לשים לב מי מוסר להם למי הם מוסרים על מנת שלא ימסרו שני כדורים לאותו חניך וכו' ציוד: 4-6 כדורים שונים

משימת לוח מקשים:

תוחמים בסרט מרחב של 3X3 מ' בתוכו מניחים  באופן רנדומלי 30 פוליגלים של 30X30 ס"מ ממוספרים בסדר עולה מ1 עד 30 הקבוצה צריכה לדרוך על כל המספרים על פי הסדר, בתוך התחום המסומן יכול להמצא בו זמנית רק אדם אחד, יש לבצע את המשימה בזמן הקצר ביותר. ציוד: סרט סימון 12 מ' אמצעי הצמדה לקרקע (אבנים/סרט דביק) 30 לוחות פוליגל 30X30 ס"מ מסומנים במספרים עוקבים.

תצוגת אופנה:

מחלקים את הקבוצה לצוותים. כל צוות צריך למצוא פריט מהטבע ולשכנע את הקבוצה שזהו הפריט הנחוץ ביותר בטבע, בקבוצה, בבית וכדומה. עורכים תצוגת אופנה מכל מה שמוצאים באזור. יש לשים לב לצמחים מוגנים ושלא נגרם הרס לסביבה.

אני חמור גדול בידיעת הארץ:

הושב את החניכים במעגל, אמור לאחד החניכים לחשוב על עיר באץ ולהגיד בקול רם את האות הראשונה, הבא אחריו צריך להגיד את האות השנייה (הוא יכול כמובן לחשוב על עיר אחרת- וזה בסדר כל עוד קיימת עיר כזו) וכן הלאה. כאשר נגמרת עיר יש להתחיל , לפי הסבב עיר חדשה מבלי לומר בקול שהתחלנו עיר חדשה. אם לא יודעים אפשר להמציא או לשאול את האחרון "למה התכוונת?" מי ששיקר\ טעה צריך לצעוק: "אני חמור גדול בידיעת הארץ!"

 

3 מקלות:

שים שלושה מקלות במרחק רגל אחת בין מקל למקל וסדר את החניכים בטור. על כל חניך לעבור את המקלות בלי לגעת בהם. החניך האחרון בטור עושה קפיצה במיוחד ולפיו מרחיקים את המקלות.

חשיבה מהירה:

הקבוצה מתחלקת לארבע חוליות הנעמדות בשורות בצורת רבוע. כל חוליה משמשת כצלע ברבוע ונעמדת עם הפנים למרכז. משתתף אחד נעמד במרכז הריבוע כשפניו מופנות לעבר אחת השורות. כל משתתף בוחן את מקום עמידתו ביחס לעומד באמצע. האמצעי מסתובב בתוך הרבוע, נעמד במקום אחר, מול שורה אחרת ולא במרכז וקורא: להתייצב מחדש. כל המשתתפים משנים מקומם ונעמדים באותו מצב בו היו קודם ביחס לעומד במרכז. שורה שהסתדרה ראשונה במיקומה החדש, ניצחה.

כובע על הראש:

המשתתפים מתחרים ביניהם, מי יחבוש כובע הנמצא על הרצפה בעזרת הפה והגוף בלבד, בלי עזרת ידיים

מנצח מי שחובש את הכובע ראשון. אפשר בנים נגד בנות או לבחור זוג נגד זוג.

יוסי המטייל:

יושבים במעגל, ואחד פותח "יוסי המטייל יצא למחנה ולקח איתו..." (חפץ מסוים, כגון: ילקוט, ספר).היושב לידו חוזר על המשפט הזה ומוסיף עוד חפץ, למשל: "יוסי המטייל יצא למחנה ולקח אתו מוט ומימייה". השלישי והבאים אחריו חוזרים על דברי קודמי'הם ומוסיפים חפץ משלהם. אם אחד המשתתפים נכשל בפירוט הרשימה לפי הסדר – הוא יוצא מהמשחק. האחרון הנותר במעגל – זוכה. הצעה אחרת: הנכשל נותן פיקדון, ולאחר מכן פודים את כל הפקדונות תוך ביצוע משימות היתוליות: בעל פיקדון זה ישיר סולו; אחר יספר סיפור או בדיחה; שלישי – חידה. בצורה זו ניתנת למשתתפים רבים ההזדמנות לקחת חלק פעיל במשחק.

משחקי משכון:
עוטפים את הקערה בנייר, על החלק הפתוח של הקערה (המכוסה בנייר), מניחים אבן, בעזרת קיסם לוחש, מנקב כל חניך בתורו חור בנייר, החניך שבתורו נופלת אבן זו לסיר, נותן משכון.
את המשכונים פודים ע"י משימות משעשעות שמבצעים המשתתפים כגון:

          - סיפורים משעשעים
          - בדיחות
          - צ'יזבטים
          - חוויות ממדורות קודמות ("פספוסים").
          - ריקודים
          - מערכונים
          - וכו'

פנטומימה:

 מכינים רשימת מושגים ומחלקים את החניכים לשתי קבוצות כל קבוצה בתורה שולחת נציג שעליו להציג את המושג שקיבל בפנטומימה ,הקבוצה שמגלה הרבה יותר מושגים היא המנצחת...

מי שאוכל מהר אוכל יותר: תחרות אכילת תפו"א

לא נפסיק לשיר: נסו לזהות את השיר ,המדריך אומר מילה משיר והחניכים צריכים לזהות את השיר

אם יש גיטרה אפשר גם להתחיל שיר מסוים והחניכים צריכים לזהות את המשכו

חוצה הגבול:

החניכים נחלקים לשני קבוצות. חניכי קבוצה אחת עוצמים עיניים ועומדים בשורה, פושקים רגלים ומחזיקים ידיים. הם "שומרי הגבול". הקבוצה השנייה הם "חוצי הגבול" ומטרתם לעבור בין הידיים והרגליים מבלי שהזקיפים יגעו בהם. השומרים אינם רשאים לעזוב את ידיהם אך מותר להם להניע אותן. אסור להם להזיז או לקפל את הרגליים. במידה ונגעו השומרים באחד מהבורחים הוא יוצא מהמשחק. הקבוצות מתחלפות זוכה הקבוצה שהעבירה מספר חניכים גדול יותר.

 

כאשר האוכל מוכן:

יושבים סביב המדורה ומסכמים את הפעילות.

בסוף הערב, לשים דגש על ניקיון שטח הפעילות ו . . . חזרה ביתה.

 

הצעה לצופר- לוקחים דפים קטנים שורפים אותם מסביב, מצירים בנאדם מחזיק גפרור(מדביקים לו גפרור אמיתי) ולרשום שרופים עליכם...

 

מכתב לשורדים:

 

שורדים יקרים שלום.

מצורפת לכם רשימת תכולה של תיק ההישרדות שלכם.

כדאי לנצל בחוכמה את הציוד – אין חלופה או עודפים לכן . . . בדקו היטב את המשימות ופעלו בהתאם!  

 

תכולת תיק ההישרדות:

קופסת גפרורים ובה שלושה גפרורים

חבל

קופסת שימורים (זיתים)

צלחת ח.פ עמוקה/תבנית ח.פ.אלומיניום

קערה

משטח עץ

קג' קמח X 3

גבינה צהובה

כוסות ח.פ לשתיה חמה

תה + סוכר

רסק עגבניות X 2

תפוחי אדמה

מרשמלו + שיפודים

מסמרים X 2

שקיות אשפה X 2

נייר עיתון X 4

טושים

אלבד

אורגנו + מלח

קצת אינפורמציה – למשקיענים שבניכם:

 

יש ארבעה סוגי מדורות:

מדורת פירמידה - שימושיה: אור וחום צורת הקמתה: יצירת קונוס, תחילה מזרדים אח"כ מענפים ולבסוף מקרשים כשכל שכבה מכסה את קודמתה. יש ליצור פתח בכיוון הרוח ובפתח זה שמים נייר וקש להדלקה מהירה. מדורה כזאת דורשת הרבה חומר בערה וניתן להדליקה גם כאשר העצים רטובים, עם נייר שייצור חום ראשוני.

מדורת מזבח - שימושיה: מדורה לחום ויצירת גחלים. צורת הקמתה: יצירת קונוס קטן מזרדים קש ונייר בתור בסיס ובניית מרובעי עצים מסביב לקונוס, כשכל מרובע קטן מזה שתחתיו. למעלה סוגרים עם עצים המונחים על המרבע האחרון, תוך השארת פתח קטן. דורשת הכנת חומר רב.

מדורת כוכב (שומרים) - מדורה לחום. צורת הקמתה: יצירת קונוס קטן מזרדים, קש ונייר בתור בסיס. מסביב מניחים שלושה - חמישה ענפים או בולי עץ, כשרק הקצה בתוך האש ומידי פעם, משעוכל הקצה דוחפים אותם יותר פנימה. מדורה זו היא החסכונית ביותר בחומר ולכן מגיעים לצורתה ממדורת פירמידה ומזבח, גם בגלל חוסר היכולת להקים פירמידה או מזבח חדשים מעל לאז וגם בגלל החיסכון בעץ. יוצרת גחלים במשך הזמן והיא הנוחה ביותר לבישול, קפה למשל, בגלל האש באמצע (רק כאשר אין רוח חזקה!).

מדורת "מיש מש" - מדורה ליצירת אור של כמה דקות או לחימום מהיר. צורכת הרבה חומר בערה קל כמו, עלים יבשים, קש, מחטי אורן, סירה קוצנית יבשה וכד', הנזרקים לאש באי סדר ומכאן שמה. אין בה גחלים ולכן אי אפשר לבשל או לצלות בעזרתה.

כללי זהירות:

יש לוודא חומרי כיבוי כמו מים, חול ואדמה (לא אבנים!)

יש לנקות ברדיוס של 5 מ' מהמדורה ולסמן את גבולה באבנים.

אין להדליק אש גדולה בחורשה, או בכל מקום קרוב לשיחים.

טבלת ניקוד:   מעולה:4    סבבה:3    עשו טובה:2   על הפנים:1

משימה

מורל

עמידה בזמנים

ביצוע

הערות

אש אש מדורה

 

 

 

 

 

הפסקת תה

 

 

 

 

 

הכנת טבון

 

 

 

 

 

בלי קמח אין לחם

 

 

 

 

 

סעודה

 

 

 

 

 

זבל מי שמלכלך...

ניקיון השטח

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

סה"כ ניקוד:

 

 

 

 

 

 

 

 

תובנות ודגשים חינוכיים

מדורת ל"ג בעומר יכולה להיות בסיס לפעילות קבוצתית מאתגרת ויפה. הזדמנות אמתית לעזוב את מנהגי האלכוהול ולהציע לנערים חוויה חברתית משמעותית.

כזה ראה וחדש
חגים ומועדים
סיווג חומרים לחגים
האם הפעילות עזרה לי?

הוספת תגובה חדשה