דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content_top

מרכז הדרכה "שבילים"
"שבילים" - ארגון מערכות החינוך החברתי-קהילתי

content

פעילות לשבועות - ביכורי שבעת המינים

ליאור קולודני
ערכים ומטרות הפעילות

שִׁבְעַת הַמִּינִים הֵם פֵּרוֹת שנִשְתבְּחָה בָּהֶן אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל, שִׁבְעָה מִינֵי גִּדּוּלִים הַמֻּזְכָּרִים בְּסֵפֶר דְּבָרִים הַמְּתָאֵרים אֶת הַפּוֹרִיּוּת הַחַקְלָאִית שֶׁל אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל: "כִּי ה' אלוהיך מביאך אֶל אֶרֶץ טוֹבָה, אֶרֶץ נַחֲלִי מַיִם, עיינות וּתְהוֹמוֹת יוֹצְאִים בַּבִּקְעָה וּבָהַר, אֶרֶץ חִטָּה וּשְׂעוֹרָה וְגֶפֶן וּתְאֵנָה וְרִמּוֹן, אֶרֶץ זַיִת שֶׁמֶן וּדְבַשׁ".‏ הַדְּבַשׁ הַמֻּזְכָּר משמעו תָּמָר, שֶׁמִּמֶּנּוּ מְפִיקִים דְּבַשׁ תְּמָרִים.

שבעת המינים מסמלים את פוריותה של הארץ ולכן נהוג היה לפני שנחרב בית המקדש להביא מהם בשבועות כאשר היו עולים לרגל. מכיוון שעד היום הם מסמלים את השפע והבריאות שבגידולי ארצנו חשוב להכירם וגם לתת משמעות סמלית לדברים שמסמלים את הקשר שלנו לאדמה ולמקום.

קהל היעד
כיתות ג'-ה'
משך הפעילות
שעה וחצי (אפשר לחלק אותה לפעמיים)
רשימת ציוד ועזרים

ידע קודם על מיקום שבעת המינים בקיבוץ, במידה ורוצים להכין מאכל מאחד משבעת המינים להכין מראש את המוצרים.

מערך הפעילות

שאלה פותחת: מהם שבעת המינים? ומדוע הם נבחרו?
הסבר קצר על המקור שמימנו בא המושג ומי הם שבעת המינים. (הקטע למעלה)
יוצאים לדרך: (אפשר לעשות כתב חידה שיוביל אותם למקומות או שישאלו חברים בקיבוץ וילמדו מהם לאן להגיע) מתחלקים לקבוצות קטנות (3-4) וכל קבוצה צריכה תוך כחצי שעה (אפשר גם יותר) למצוא כמה שיותר גידולים מתוך שבעת המינים שגדלים בקיבוץ. (אפשר גם ענף לא חייבים פרי)
מתכנסים ורואים מה הביאו ואיפה גדל כל אחד מהשבעה.
שאלה: האם בקיבוץ שלנו גדלים כל שבעת המינים, האם אנו מגדלים בשדות חיטה ושעורה? מה ההבדל בין חיטה לשעורה? (שתיהן ממשפחת הדגנים אבל השעורה משמשת למאכל בעלי חיים).
הכנת מאכל או מאכלים משבעת המינים- ניתן להכין מראש חומרים כמו תמרים או סילאן, קמח לאפיית לחם, ענבים להכנת יין (בגיגית)ועוד רעיונות.
שאלה לסיום: מהם שבעת "המינים" שהקיבוץ שלנו התברך בהם?
אפשר לחשוב על דברים שמבטאים את הטוב שבקיבוץ או את הדברים שבלעדיהם הקיבוץ שלנו לא היה כמו שהוא היום. לדוגמה: שדות, ברכת שחייה, חגים וכו'.

תובנות ודגשים חינוכיים

בשבועות יש לנו הזדמנות להתחבר לערכים ומסורות המחברים גם בין אדם לאדמה, ובין אדם לקהילתו – ייחודיותה, ענפיה ומסורותיה.
 

כזה ראה וחדש
חגים ומועדים
סיווג חומרים לחגים
האם הפעילות עזרה לי?

הוספת תגובה חדשה