דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content_top

מרכז הדרכה "שבילים"
"שבילים" - ארגון מערכות החינוך החברתי-קהילתי

content

פסח – גלגולו של חג

מתוך חוברת פסח תשע"ב, בהוצאת מחלקת נוער עמק חפר

רקע

אנו חוגגים את חג הפסח זכר ליציאת מצרים. בחודש זה הוציא הקב"ה באותות ומופתים את בני ישראל ממצרים מעבדות לחרות על מנת לקבל את התורה לאחר שהות של 210   שנים במצרים, מתוכן 87 שנות עינוי ו-30 שנות שעבוד.
 חג הפסח הוא אחד משלושת הרגלים אשר בהם בזמן שבית המקדש היה קיים, היו עולים כל ישראל לירושלים. שלושת הרגלים הם: פסח, שבועות וסוכות .

שמות החג

  •  חג הפסח - נקרא כך מכיוון שבמכת בכורות הקב"ה פסח (דילג) על בתי בני ישראל וגם על שם קורבן פסח.
  •  חג המצות - נקרא כך על שם המצות הנאכלות כל ימי החג ומזכירות לנו את "לחם העוני" אשר אכלו אבותינו במצרים.
  • חג החרות - נקרא כך מכיוון שבני ישראל יצאו בו מעבדות לחרות.
  • חג האביב - נקרא כך מכיוון שחל בעונת האביב חג הפסח בתורה "והיה היום הזה לכם לזיכרון וחגותם אתו חג לה" לדורותיכם חוקת עולם תחוגהו. שבעת ימים מצות תאכלו, אך ביום הראשון תשביתו שאור מבתיכם כי כל אוכל חמץ ונכרתה הנפש ההיא מישראל - מיום הראשון עד יום השביעי וביום הראשון מקרא קודש וביום השביעי מקרא קודש יהיה לכם, כל מלאכה לא יעשה בהם אך אשר יאכל לכל נפש - הוא לבדו יעשה לכם. ושמרתם את המצות כי בעצם היום הזה הוצאתי את צבאותיכם מארץ מצרים ושמרתם את היום הזה לדורותיכם חוקת עולם" (שמות י"ב, י"ד-י"ח( משך החג התורה ציוותה אותנו לחוג את חג הפסח במשך שבעה ימים ביום טוב הראשון והאחרון אסור לעשות כל מלאכת עבודה, פרט למלאכות לצורך אוכל נפש. ששת הימים שלאחר החג נקראים ימי "חול המועד" ו-"מקרא קודש" וצריך לשמוח בהם ולכבדם במאכל ובמשתה, בבגדים נאים ובאי-עשיית מלאכה. (פרט למלאכות המותרות בחול המועד).

 

משך החג

התורה ציוותה אותנו לחוג את חג הפסח במשך שבעה ימים ביום טוב הראשון והאחרון אסור לעשות כל מלאכת עבודה, פרט למלאכות לצורך אוכל נפש. ששת הימים שלאחר החג נקראים ימי "חול המועד" ו-"מקרא קודש" וצריך לשמוח בהם ולכבדם במאכל ובמשתה, בבגדים נאים ובאי-עשיית מלאכה. (פרט למלאכות המותרות בחול המועד(

 

מצוות החג ומנהגיו

חמץ

חמץ הוא קמח מאחד מחמשת מיני דגן - חיטה, שעורה, כוסמת, שבולת-שועל ושיפון, הבא במגע עם מים במשך 18 דקות. בפסח אסור החמץ בשלושה איסורים: א. אסור לקיימו ולהשאירו ברשותנו. ב. אסור לאוכלו. ג. אסור ליהנות ממנו.
 

הגעלת כלים

אם ברצוננו להשתמש בפסח בכלים אשר השתמשנו בהם עם מאכלי חמץ במשך השנה ונבלע בהם חמץ ניתן לעשות כן באמצעות הגעלת הכלים. וכיצד מגעילים כלים על מנת שיהיו כשרים לשימוש בפסח? הכלל שקבעו חכמים הוא: "כבלעו כך פולטו" ופירושו: משתמשים באותה דרך שבה נבלע החמץ בכלי על מנת להוציא את החמץ מהכלי. לכן ההגעלה מתבצעת באמצעות דוד גדול ובו מים רותחים ומבעבעים אשר אליו מכניסים את כלי החמץ לאחר שנוקו היטב. מיד לאחר ההגעלה שופכים על הכלים מים קרים והם כשרים לפסח. הגעלת כלים שהשימוש בהם לטיגון לצלייה ולאפייה מתבצעת ע"י ליבון באש.

 

שמחת החג
מצווה לשמוח בחג ולשמח את בני ביתו "חייב אדם להיות שמח בימים טובים אלו, הוא ובניו ואשתו ובני בניו, וכל הנלווים עליו...כל אחד בראוי לו. כיצד? הקטנים נותן להם אגוזים ומגדנות הנשים קונה להן בגדים ותכשיטים נאים"... (רמב"ם הלכות יום טוב פ"ו הי"ז-י"ח(.

 

ליל הסדר וקריאת ההגדה
נקודת השיא של חג הפסח היא "ליל הסדר" המצוות בלילה זה הן רבות וכדי שלא נאחר את המוקדם ונקדים את המאוחר קבעו חכמים סדר קבוע הכולל בתוכו את כל מצוות הלילה כסדרן ונקרא "הגדה". מרכז "ההגדה" הוא ספור יציאת מצרים שהתרחש בתאריך זה. אחת המטרות המרכזיות של "ליל הסדר" היא ללמד ולהסביר לילדים על יציאת מצרים, לאפשר לילדים לשאול ולהשיב להם, כמו שנאמר "והגדת לבנך ביום ההוא"...(שמות י"ג, ח') לכן קראו חכמים לסיפור יציאת מצרים ב"ליל הסדר" -"הגדה" )מלשון להגיד) "כל המרבה לספר ביציאת מצרים הרי זה משובח" (מתוך ה"הגדה").

 

קערת ליל הסדר
נוהגים להניח על שולחן "ליל הסדר" קערה או מגש ובהם המרכיבים הבאים: מצות - שלוש מצות כנגד שלושה אבות: אברהם, יצחק ויעקב. אכילת המצות היא לזכר שעבוד מצרים - "לחם עוני" וזכר לגאולה שהייתה בחפזון. (בימינו גם זכר לקורבן פסח(  בשר זרוע - זכר לקורבן פסח ביצה - זכר לקורבן חגיגה מרור (חזרת, חסה) - זכר לעבודת הפרך שעבדו בני ישראל במצרים, שנאמר: "ויעבידו מצרים את בני ישראל בפרך וימררו את חייהם בעבודה קשה" (שמות א',י"ג-י"ד (חרוסת )רסק פירות(- זכר לטיט שהכינו בני ישראל במצרים. כרפס )סוג ירק)- זכר למספר בני ישראל במצרים ועבודתם בפרך: כרפס בהיפוך אותיות - ס' פרך, כלומר: בגימטרייה שישים ריבוא עבדו בפרך.
מצוות שתיית "ארבע כוסות"

מצווה לשתות ארבע כוסות יין ב"ליל הסדר" זכר לגאולת עם ישראל. כאשר אמר ה' למשה ללכת ולבשר לעם ישראל על גאולתם ממצרים, הוא ביטא זאת בארבעה ביטויי גאולה "לכן אמור לבני ישראל אני ה', והוצאתי אתכם מתחת סבלות מצרים, והצלתי אתכם מעבודתם, וגאלתי אתכם בזרוע נטויה ובשפטים גדולים, ולקחתי אתכם לי לעם והייתי לכם לאלוהים"....(שמות ו',ו'-ז')

אפיקומן
נאמר: "אין מפטירין אחר הפסח אפיקומן" (פסחים י' משנה ח') ,המילה "אפיקומן" מורכבת משתי מילים יווניות - "אפיקו" ו-"מן" שפירושן: הוציאו קינוח; מילים אלו מסמלות על סיום הסעודה ותחילת הקינוח. אך בפסח שלא כמו בשאר ימים לפני סיום הסעודה אוכלים את המצה שהיא ה"אפיקומן" של פסח ואחריה לא טועמים כלום כדי שישאר לנו טעם המצווה זכר לקורבן הפסח בזמן בית המקדש שהיה נאכל בסוף הסעודה. נהוג שהילדים גונבים את ה"אפיקומן" ומחזירים אותו רק לאחר שמבטיחים להם מתנה, במטרה לשמור על ערנותם של הילדים עד גמר "הסדר".

כזה ראה וחדש
חגים ומועדים
סיווג חומרים לחגים
האם הפעילות עזרה לי?

הוספת תגובה חדשה