דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content_top

מרכז הדרכה "שבילים"
"שבילים" - ארגון מערכות החינוך החברתי-קהילתי

content

תכנית חינוכית שנתית לחברות הנעורים

תכנית חינוכית חברת הנעורים - ייעוד ומטרות
סמדר שם-טוב ואפרת קרינסקי

ייעוד התכנית:

מיצובה של מסגרת חינוכית חברתית בקהילה, מחזקת את תחושת השייכות והזיקה של הנערים לקבוצת בני גילם לקהילה ולחברה הישראלית. זאת מתוך אמונה כי כל נער המתאמן ומתנסה ביחסים חברתיים מיטביים עם בני גילו, ומעורב באופן פעיל בקהילתו, גדל להיות בוגר אחראי, ערכי, הומאני, ותורם לסביבתו ובעל חוסן נפשי אישי. חברת נעורים פעילה תיצור בקרב חברי הקהילה על גווניה מחויבות ואחריות כלפי מערכת החינוך הקהילתית.

נערים אשר חווים חוויות מיטיבות חינוכיות וערכיות ומחוברים לקהילה בה הם חיים, תורמים לחוסן הקהילתי והיישובי, והופכים לבוגרים מעורבים מובילים ותורמים בקהילתם ובחברה הישראלית.

יישובים בהם קיימת מערכת חינוך חברתי-קהילתי, המטפחת את תחושת השייכות של הנערים לחברה ולקהילה, מעודדת תרומה ומעורבות, הינם יישובים בעלי חוסן חברתי - ערכי.

יש לזכור כי התכנית החינוכית חייבת לגעת בכל מעגלי השייכות של הנער בכלל זה: הקבוצה, ההורים, הקהילה, האזור, בית הספר תנועת הנוער וכו'.

 

מטרות התכנית:

יצירת תשתית חינוכית-ארצית הכוללת את העקרונות המנחים והערכים של "שבילים" המתורגמים למטרות ולדרכי יישום בשכבות הגיל השונות.

מטרות התכנית

  1. טיפוח תחושת שייכות של הנוער לקהילה בה הם חיים.
  2. קידום הדרכת נערים אשר תביא לגאוות יחידה, תוך שמירה על העבר, חיבור להווה ומחויבות לעתיד.
  3. הגברת המעורבות, העשייה וההתנדבות של הנערים בקהילתם ובחברה הישראלית.
  4. לצייד את הנערים בארגז כלים, מיומנויות חברתיות וערכים אישיים וקבוצתיים המותאמים לחיים בקהילה ובחברה.

 

ערכי "שבילים"

  1. יצירה עצמית מסורת של התחדשות חינוכית–חברתית: אישית, קבוצתית, יישובית.
  2. רצף חינוכי-קהילתי חינוך מלידה עד הולדה בקהילה ולמענה, המושתתת על שייכות, שיתופיות וערבות הדדית.
  3. יהדות כתרבות קהילתית - לוח השנה העברי כבסיס לחגים ומסורות המקבלים ביטוי ייחודי בכל קהילה
  4. התיישבות וחקלאות חיבור לסביבה הקרובה, לטבע ולקיימות - באמצעות מעגל השנה החקלאי
  5. מעורבות חברתית חינוך לעשייה והתנדבות בחברה הישראלית למען קידום הצדק החברתי, הדמוקרטיה וחיזוק השוויון בין השוניות
  6. אהבת הארץ טיולים להכרות עם שבילי הארץ ואתריה לשימור וחיזוק הזהות הציונית

 

עקרונות מנחים לעבודה החינוכית:

  1. לחיות יחד בקבוצה ובקהילה - העבודה החינוכית תצייד את בני הנוער במיומנויות חברתיות הנדרשות לחיים משותפים בקבוצה חברתית אחת ובקהילה אחת. המסגרת תייצר אקלים חברתי מיטבי, תחדד ותטמיע נורמות חברתיות וקהילתיות, ותציב גבולות של ביטחון השומרות על הפרט, הקבוצה, והקהילה.
  2. למידה מתוך חוויה, התנסות ותיווך- את המיומנויות החברתיות, ואת תחושת השייכות לקבוצה ולקהילה, ירכוש הנער בעיקר באמצעות פעילות חווייתית ובהתנסות באינטראקציות חברתיות, מדריכים המשמשים כבוגרים אחראיים משמעותיים וכמודלים לחיקוי.
  3. חווית הצלחה הזוכה להכרה קבוצתית וקהילתית- כל מדריך יזמן לחניכיו, חוויות של הצלחות מיטיבות אישיות וקבוצתיות, אשר יעצימו את הדימוי העצמי של הילד בקבוצתו ואת דימוי חברת הילדים בקהילה.
  4. הרצף החינוכי - כל נער יקבל מענה מותאם לצרכי גילו, ולשלב ההתפתחותי בו הוא נמצא. קבוצות הגיל השונות יקיימו אינטראקציה חברתית המחזקת את הרצף החינוכי בקהילה והשייכות אליה.
  5. פעילות קבועה, לאורך כל השנה, ולאורך כל שנות התבגרות המותאמת לתכנית שנתית, הן לזמן הלימודים והן לזמן החופשות.
  6. פלורליזם ופנייה אל כל ילדי היישוב- מחויבות  ומאמץ (reaching out) להכיל את כל נערי הקהילה במעגל ההשתייכות למסגרת החינוכית. א. מתוך כבוד לשונות ולאחר. ב. מתוך המודעות לפוטנציאל הסיכון (עבור הנער, הקבוצה והקהילה), הטמון בנערים החיים בקהילה ואינם משתייכים למסגרת החינוכית.
  7. קשר עם ההורים - ביסוס היחסים עם ההורים המעוגנים באמפתיה, אמון, שותפות, תוך קיומו של דיאלוג מתמשך המאפשר תאום ציפיות, הגדרת גבולות סמכות ואחריות, הקשבה והבנה של הקול ההורי.
  8. וולונטריות – הזכות לבחור להיות חלק – על הנער והוריו לבחור במסגרת החינוכית, ובהתאם לזאת המסגרת צריכה להיות משמעותית, רלוונטית, ואטרקטיבית.
  9. מערכתיות - תקשורת, תאום, ודיאלוג, עם גורמי חינוך ומוסדות המשיקים לחינוך החברתי, ויצירת שפה משותפת עמם.
  10. חיבור אל הסביבה והטבע - להרבות בפעילויות המפגישות את הנער עם הסביבה והטבע
  11. מועדון הנעורים - מבנה פיזי מצויד, מאובזר, ומתוחזק, המשמש כבית ומזמן מקום למפגשים חברתיים.

 

 

תכנית חינוכית שנתית – "שבילים" - "חברת הנעורים"

קהל היעד: כיתות ז-יב

 

מדריך למשתמש:

הטבלה שלפניכם מחולקת ל-4 עמודות: מטרות, ערכים, נושאים ורעיונות לפעילויות - לטבלת נושאים ופעילויות  לחצו כאן

שלוש העמודות מימין מייצגות את עמודי התוכן של התכנית (ה- "מה?"), והעמודה האחרונה מפרטת דוגמאות לדרכי יישום (ה- "איך").

בתכנית שלפניכם הושם דגש נרחב על המהות החינוכית כאמצעי ליצירת שפה ארצית אחידה, המדגישה את תהליך העבודה של כל צוות חינוכי המציב מטרות וערכים בבסיסה של כל פעילות.

תכנית זו שואפת שכל עשייה חינוכית בחברת הנעורים תחל בשאלות "למה?" ו"בשביל מה?"

 

האם הפעילות עזרה לי?

הוספת תגובה חדשה