דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

"אופטימיות היא שם המשחק" – ביקור מטה התנועה בנווה איתן

מטה התנועה הקיבוצית, בראשות המזכ"ל ניר מאיר, ביקר בשבוע שעבר בקיבוץ נווה איתן, המשתייך למועצה האזורית עמק המעיינות, ו'במעברים מעיינות כנרת', במסגרת סיוריו בקיבוצים הנערכים מדי יום שני. את הביקור הוביל ערן גליק, רכז האזור בתנועה
מטה התנועה תחת עץ פיקוס מרשים בנווה איתן
מטה התנועה תחת עץ פיקוס מרשים בנווה איתן

לפני כשלוש שנים, חגגו בקיבוץ נווה איתן ברוב עם את 80 שנות היותם מאז עלו ראשוניו על הקרקע החמה של בקעת בית שאן, בימי חומה ומגדל. הקיבוץ עבר גלגולים רבים אך תמיד נותר קטן במספר חבריו ועם משק חקלאי צנוע, אליו הצטרף ברבות הימים גם מפעל 'פסגון'.

נווה איתן הוקם במסגרת ”חומה ומגדל” בשנת 1938. השם שנבחר, מקורו בפסוק ”הנה כאריה יעלה מגאון הירדן אל נווה איתן” (ירמיהו מ”ט 19), זהו שם סמלי המראה על קרבת המקום של יישוב זה לנהר איתן אשר לא יכזבו מימיו - הירדן. בתחומי הקיבוץ נמצא בית ספר תיכון האזורי גאון הירדן – דרכא, מרכז הצעירים של המועצה האזורית והמרכז להנהגת הבריאות.

הביקור של מטה התנועה בנווה איתן החל בשכונה הקיבוצית, שבה כמעט והסתיימו עבודות התשתית הציבורית. השכונה עתידה להיות מאוכלסת ב- 49 משפחות, שיתווספו אל 80 החברים בקיבוץ הקטן. משם המשיכו חברי המטה אל 'בית קולין', בית תרבות ופנינה ארכיטקטונית, שתוכננה על ידי האדריכל הקיבוצי הנודע שמואל ביקלס. שנים רבות חלפו מאז מילא המבנה את ייעודו והוא כמו מחכה לנס או למימון שיפוץ  שישיב לו את ימי תפארתו.

במועדון הקיבוץ שמעו חברי המטה סקירה על נווה איתן. תמר קדמי-דגן, מנהלת הקהילה, סיפרה על הדמוגרפיה, על התהליך הקהילתי המתמשך שעברו (ועוברים) חברי הקיבוץ, בניצוחה של עו"ס ד"ר חבצלת אריאל, על פתיחתה מחדש של מערכת החינוך בקיבוץ לאחר 23 שנים (!) כמנוע לקליטת חברים חדשים ועל האתגרים שעוד נכונו לקהילה. מנחם שביט (מנהל עסקי) ואסף רענן (יו"ר) תארו את הצד העסקי, הכולל, לצד המפעל, גם רפת, גד"ש, מטע תמרים ומדגה. הם סיפרו על האתגר שבשימוש במים במליחות גבוהה, המשפיעה על מגוון הגידולים. איתי אילון, רכז הקליטה בנווה איתן, דיבר על המהלכים שעושה הקיבוץ כדי לקלוט חברים חדשים, בשיתוף רבים מחברי הקיבוץ. גברי אייכנוולד, מנכ"ל ארגון משקי שאן, שהצטרף לביקור (ונבחר מספר ימים קודם לכן לקדנציה נוספת), סיפר על המהלכים האזוריים ועל שיתוף הפעולה המצוין בין קרן קמ"ע של התנועה והארגון האזורי למען קיבוצי האזור. יצחק בנג'ו, סמנכ"ל הארגון, הצטרף לדברים וציין לטובה גם את שיתוף הפעולה בין הנהלת הקיבוץ והארגון.   

הדס דניאלי-ילין, מנכ"לית התנועה, הציגה להנהלת הקיבוץ ולחברים הנוכחים, סרטון קצר הסוקר את מגוון התחומים והפעילויות שבהם עוסקים פעילי התנועה עבור הקיבוצים ולמען החברה הישראלית וראשי האגפים במטה התנועה. ניר מאיר סיכם את המפגש ואמר כי נוכח הדברים ברור שהאתגר המרכזי של נווה איתן הוא קליטת חברים חדשים, במספר שהוא יותר מכפול ממספר החברים כיום. הוא חיזק את ידי העוסקים במלאכה המאתגרת, ציין את האופטימיות המדבקת של אנשי נווה איתן והבטיח לשוב לטקס חנוכת הבתים של החברים החדשים בשכונה הקיבוצית.

מנווה איתן המשיכו חברי המטה אל מתחם 'הכוונת'. מתחם זה, ששימש בעבר כמטווח הירי של האזור והוסב כדי לשמש את 'מעברים מעיינות כנרת' -  שותפות של המועצות האזוריות עמק המעיינות ועמק הירדן עם ארגונים נוספים, שמטרתו לקדם ולחזק את הכלכלה המקומית. המרכז מציע שירותים למחפשי עבודה, למעסיקים, ליזמים ובעלי עסקים קטנים וכן לקהילות במרחב  עמק הירדן ועמק המעיינות, מעורבות בפיתוח פרויקטים תעסוקתיים, יצירת שיתופי פעולה בין יישובים ומפעלים ופיתוח תעסוקה חדשה בעמקים. סקירה על מקומו של 'מעברים' במרחב האזורי ועל ההתפתחות המרשימה והאתגרים בעמק המעיינות שמעו הנוכחים מפיו של ראש המועצה יורם קרין. על אופן העבודה מול המועצות, הנהלות הישובים והתושבים בשני העמקים, סיפרה נואית ברקוביץ, מנכ"לית 'מעברים מעיינות כנרת'. את הסיור בעמק המעיינות סיכמו החברי המטה כמעניין, מלמד ובעיקר – וחרף הקשיים - כשופע אופטימיות.  

הוספת תגובה חדשה