דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

אפיק תועלת - ביקור מטה התנועה הקיבוצית באפיק

מטה התנועה הקיבוצית המשיך בסיוריו בקיבוצים, הנערכים מדי יום שני בראשות המזכ"ל ניר מאיר, ובשבוע שעבר (25.7.22) הגיע לביקור בקיבוץ אפיק המשתייך למועצה האזורית גולן. את הביקור הכין והוביל רכז האזור - ערן גליק
מטה התנועה, יחד עם אברי שטרנברג, מרכז המשק של אפיק, בביקור ב"בית הסורי" שעל מצוק המשקיף לכנרת
מטה התנועה, יחד עם אברי שטרנברג, מרכז המשק של אפיק, בביקור ב"בית הסורי" שעל מצוק המשקיף לכנרת

ביקור מטה התנועה החל במטע האגסים של הקיבוץ, המטפח "קירות פירותיים", שמגדילים את פריון העצים וחוסכים חיסכון ניכר בהוצאות כוח אדם, תוך שימוש במיכון מתקדם. לאחר מכן ביקרו חברי המטה ב"בית הסורי" שעל מצוק המשקיף לכנרת. בבית זה ביקר אלי כהן והוא חלק משביל חוצה גולן לזכרו של 'המרגל שלנו בדמשק'.

לפני כחודשיים, חגג קיבוץ אפיק יובל להיווסדו ברוב עם ובאירוע רב רושם שסיכם חמישים שנות עשייה ותקווה גדול לעתיד. אפיק הוקם תחילה כהיאחזות נח"ל בשם "נח"ל גולן", וכעבור חמש שנים במרחק של כ-10 ק"מ דרומית מערבית בתור יישוב קבע שהוקם על ידי גרעיני נח"ל של בוגרי תנועת הנוער העובד והלומד.  מקורו של שם הקיבוץ בכפר הסורי פיק ששכן במקום וכן מאזכר את העיר התנ"כית אפק בנחלת שבט אשר. בשטח שבין הכפר פיק ועד לעיר נווה נערך קרב הירמוך בין הביזנטים והמוסלמים. סמוך לקיבוץ נמצא האתר הארכאולוגי תל סורג.

במועדון הקיבוץ נפגשו חברי המטה עם נציגי ההנהלות ועם מנהלי הקיבוץ. אברי שטיינברג, מרכז המשק, ויוסי וייס, יו"ר הקיבוץ, סקרו בפני הנוכחים את הפעילות העסקית של אפיק, שעיקר פרנסתו מושתת על ענפי החקלאות: לולים, מטעים וגידולי שדה, ונוסף על כך גם: מפעל למוצרי הדפסה, שותפות ברפת, שותפות באתר 'חמת גדר', יזמויות בתחום האנרגיה ותיירות – עם בקתות, חדרי אירוח ומתחם ספא. רבקה דמביץ, מנהלת הקהילה, סיפרה על האתגרים שבניהול קיבוץ קטן, עם פחות ממאה חברים ועוד הרחבה קהילתית.

חברי המטה למדו מפי רוני טופז-דדון - בת הקיבוץ, שחזרה אליו עם משפחתה, התקבלה לחברות, ומרכזת את ועדת הקליטה – על השינוי המתרחש ורוגש באפיק בשנים האחרונות: לאחר שנים רבות שבהן לא התקבלו חברים חדשים הוקם מערך הקליטה בקיבוץ מחדש. 13 משפחות כבר התקבלו בשנתיים האחרונות והביקוש רב. החברים החדשים מביאים עימם רוח רעננה ולוקחים על עצמם תפקידים ציבוריים. כך למשל אבישי גרינשפן, אחד מהחברים החדשים, שסיפר כי נבחר זה לא מכבר כיו"ר ועד ההנהלה של האגודה הקהילתית באפיק. לקראת הקליטה נפתחה מחדש מערכת החינוך בקיבוץ אך, נכון לעכשיו, ללא פעוטון פעיל.

חברי המטה הביעו את הערכתם לתנופה החדשה באפיק והציעו את סיועם הקונקרטי בתחומים השונים. ניר מאיר, מזכ"ל התנועה, סיכם את המפגש ואמר: "לפני כחמש שנים ביקרנו, אני וחברי למטה התנועה, באפיק, והתחושה עמה יצאנו הייתה, כי זהו קיבוץ עם אתגרים יסודיים. שמחתי להיענות להזמנה לקחת חלק בחגיגות היובל וכעת אני שמח יותר - כשלמדתי מקרוב על  הרוח החדשה הנושבת באפיק, המציבה אתגרים חדשים ובריאים לעתיד. נסייע בקידום פתיחת הפעוטון בקיבוץ ונהיה כתובת לכל בקשת סיוע אפשרי, ככל הניתן". 

הוספת תגובה חדשה